• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Małymi kroczkami do normalności (2)

    Wprowadzić opłatę za wjazd do miasta.

    To byłaby dopiero rewolucja.

    • 2 6

    • Za tanie masz bulki w sklepie? (1)

      Myslisz, ze kto ponosi finalne koszty tych rzadowych fanaberii? Tak, wlasnie Ty drogi aktywisto i nieuku ekonomiczny. Transport jest nieodlaczna czescia wielu uslug. I mowie nie tylko o transporcie towarow ale i pracownikow, ktorzy te uslugi i towary wykonuja. W zebach grzecznie im oddasz to, co wrzucili do parkomatow o ktore gardlujesz.

      • 0 0

      • przecież to nie dostawcy generują korki..

        • 0 1

  • Geniusze!!! (2)

    Napiszę szczerze-nie wiem jak Wy,ale ja mam wrażenie że już od dłuższego czasu na terenie całego 3M,ale zwłaszcza Gdańsku panuje jakiś "Owczy pęd",do rzekomo nowoczesnych zamian-a faktycznie tylko do:1-maksymalnego spowolnienia i zakorkowania wszystkiego co się da (będą korki to i wolniej będą jeździć), 2-maksymalnego zwiększenia miejsc postojowych (oczywiście najlepiej tam gdzie są strefy płatnego parkowania) 3-maksymalnej robienia wszystkiego najtańszym kosztem (po co zbudować nowe ścieżki rowerowe, skoro wystarczy trochę farby i wymaluje się ścieżkę na jezdni) Osobiście brakuje mi już słów na tych geniuszy inżynierii ruchu (przypomnicie sobie Kartuską wcześniej,a obecnie lub Trakt św.Wojciecha nagle z wydzielonym Buspasem i to na odcinku jakiegoś max ok.1-1,5km, o Dworcu Głównym PKP w Gdańsku nawet nie wspominam).A teraz Puenta i pytanie do tych wszystkich Geniuszy: pomyśleliście choć raz ile więcej spalin muszą mieszkańcy wdychać przez to że tam gdzie ruch szedł płynnie i jakoś szło teraz trzeba stać?? Pomyśleliście ile ton benzyny, ropy, gazu itp. kierowcy będą musieli spalać, by przejechać te same odcinki (o czasie nie wspominam, bo jak się siedzi na urzędniczym stołku z ładną pensją, jest się ważnym i nieusuwalnym i quasi mądrym, to im więcej czasu upływa to jeszcze lepiej),Ponoć tak wam zależy na zdrowiu mieszkańców i ich życiu-i co z tego że zrobicie ścieżki po jezdni, jak przejeżdżający rowerzyście (o pieszych lub mieszkających przy nawet nie warto wspominać), będą wdychać tony syfu, doświadczać hałasu itp.!!!?? Pomijam kwestię,iż wszędzie robi się wszystko by ruch udrożnić-tylko w głowach tych Geniuszy ciągle pomysły na coś kompletnie odwrotnego!!! Ręce opadają na te wasze pomysły-1x na "Ruski Rok" zrobicie coś sensownego (najlepiej jak Unia się dorzuci)-reszta bez składu i ładu.Zanim wpadniecie na swoje genialne pomysły proponuję wpierw zdjąć tyłki ze stołków i trochę po mieście pojeździć,a nie gapić się w płaskie mapy ze ściany.Rozumiem że trzeba wykombinować kaskę za projekty itp.,ale swoimi pomysłami raczcie kogo innego!!!

    • 7 5

    • zzz - geniuszu inżynierii dbającego o dobrostan rowerzystów, pieszych i wszystkich mieszkańców (1)

      Jestem pod wrażeniem Twojej pracowitości. Nie zaprzeczę wprost twoim zaawansowanym wywodom, tylko poproszę o rozważnie następującej kwestii: ruch w ciągu ostatnich kilku tygodni był bardzo płynny, ponieważ na ulicach Gdańska było po prostu duuużo mniej samochodów. Inaczej mówiąc, ruch ten poprzednio nie odbywał się płynnie w wyniku ich nadmiaru. Jeśli nie poprawi się warunków ruchu pieszych i rowerzystów (niejednokrotnie docierających do przystanków transportu publicznego) to wielu z nich po minięciu pandemii z powrotem wsiądzie do samochodów i będziemy mieli korki, spaliny i hałas, do zmniejszenia których tak energicznie dążysz. Jakie masz alternatywne propozycje w stosunku do tych, które zaproponowali decydenci miejscy? Czy jesteś gotów je przedyskutować w ramach videokonferencji ? Pytam poważnie, na pewno niedługo takich spotkań w internecie będzie sporo ;-)

      • 1 2

      • Jest alternatywa i to kilka

        Jestem gotowy i nie mam z tym problemu. A pro pos: wywołałeś temat -to bardzo proszę: 1-Kierowcy-winni jak najszybciej przesiąść się do aut elektrycznych. Niestety póki co-oprócz szumnych zapowiedzi rzekomego takiego auta "Narodowego"-konkretów brak! (z tego co pamiętam to miało ono być już chyba nawet w produkcji-nieprawdaż??) 2-dopłaty do aut elektrycznych-póki co są na tak żenującym poziomie że większość takich samochodów się na nie nie "łapie" 3-Gdańsk-Miasto jest nie dość, iż położone tarasowo jeszcze duży powierzchniowo placek.W efekcie choćbyś chciał to sporo ludzi i tak nie będzie dojeżdżać transportem publicznym chyba że........rozbuduje się trasy tramwajowe i rowerowe (przy okazji-nie tak jak u nas gdzie torowiska są oddzielone od jezdni-a tak jak np. Niemczech, gdzie są one równo z poziomem jezdni-zobacz ile wówczas zyskujesz miejsca!!) 4-a pro pos ścieżek rowerowych: jechałeś kiedykolwiek wydzielona ścieżką na jezdni obok przejeżdżających samochodów?? Koniecznie spróbuj np.w Gdyni na Świętojańskiej-zobaczysz jaka to przyjemność-a jak będzie jechać jeszcze z dzieckiem to zobaczysz jak z każdym przejeżdżającym samochodem masz stracha i nerwa!! Na marginesie: chyba zapomniałeś też iż teraz taka moda że po ścieżkach śmigają jeszcze elektryczne hulajnogi, rolkarze,rowery a'la samochody itp.-ciekawe jak takich wyprzedzisz na ścieżce przy przejeżdżających obok samochodach!?? (chyba tylko po to, by wylądować pod jednym z nich!!) 5-tunele i wiadukty (zakładam że byłeś np.Niemczech, Francji itp. i zapewne widziałeś ile tam jest tuneli w środku dużych Miast) 6-PKM-temat rzeka od lat (przy takiej częstotliwości kursów i zasad przewożenia rowerów fajna zabawka i tyle 5-przywrócić stare zasady "zielonych strzałek" a nawet zlikwidować sygnalizację na niektórych skrzyżowaniach (jazda w/g zasad z Kodeksu Drogowego) Mógłbym jeszcze długo pisać-ale nie o to chodzi. Nie podoba mi się też jak ktoś chce mnie traktować jak Królika doświadczalnego mimo, iż ma już "efekty" swoich pomysłów które winien znać ( np.Trakt Konny, Wały Jagiellońskie przy Dworcu PKP) Widać więc że te zmiany nie służą dobrze, a mimo to forsuje się je dalej. Pzd.

        • 1 1

  • Najpierw zróbcie RAMĘ Komunikacyjną która od komuny leży w szufladzie

    Od lat są niedokończone trasy główne drogi krioobiegu transportującego ludzi i towary. Urwana Słowackiego, tunel kończący się przy Hallera, Armii Krajowej kończąca się na wężle Okopowa a władze z podwala przedmiejskiego zrobili właśnie deptak na który ciężarówki nie mogą wjechać. Jaki sens był robić AK skoro teraz zaślepiajają znakami zakazu ruchu dla ciezarowek. Nic tu się nie trzyma logiki

    • 7 0

  • uhahahah... (1)

    dawno się już tak nie uśmiałem....przecież to chyba wymyślił jakiś ...przedszkolak mało rozgarnięty

    • 6 2

    • Burak na całym swiecie wszyscy są mało rozganieci tylko ty buraczku jestes inteligentny :) hahahaa

      • 0 2

  • Drogi się poszerza albo buduje nowe, ale nigdy się powinno się zwężać

    • 8 1

  • Gnojowica zamiast mózgu. Nie można tego inaczej opisać! (6)

    Grunwaldzka. Najbardziej zatkana, zasmrodzona spalinami, zapylona klockami hamulcowymi ulica w Gdańsku. Mieście, które jest wciśnięte między morze a park krajobrazowy i gdzie Grunwaldzka jest jedynym sposobem na przejechanie miasta wzdłuż. Oraz jedynym sposobem, aby rozprowadzić ruch z ulic Słowackiego i Spacerowej. Ulica, na której na jednym poziomie jest krzyżowanych do 10(!) pasów ruchu powodując gigantyczne przestoje dziesiątek tysięcy samochodów dziennie. Ulica, na której światła dla pieszych są czasami co 100 metrów powodując konieczność zatrzymywania się.

    A te dzbany chcą ją zwęzić?!?

    Typowe, urzędnicze dzbaniarstwo w pełnej krasie. Żadnej alternatywy. Zwężeniem zakażemy korków i dumni z siebie poklepiemy się po plecach. Wuj z tym, że rowerem w Polsce przez listopad, grudzień, styczeń i luty praktycznie nikt nie jeździ w zimnym deszczu. Wuj z tym, że PKMki z dzielnic południowych zapchane do granic. Jako codzienny użytkownik Grunwaldzkiej aż się zagotowałem myśląc, ile więcej czasu zmarnuję każdego dnia w korku przez pomysły Piotra Grzelaka.

    Jedynym sensownym rozwiązaniem jest odciążenie Grunwaldzkiej, a nie jej zatykanie! Dostarczenie alternatyw, na przejechanie Gdańska inaczej niż przez Wrzeszcz/Oliwę. Wymiana nawierzchni na Rzeczpospolitej (i prewencyjne kastrowanie każdego durnia, który będzie chciał tam wcisnąć kolizyjne skrzyżowania). Dopięcie ramówki Drogi Zielonej do Ergo areny. Przebudowa Polanki, żeby była alternatywą rozprowadzania ruchu po Oliwie i biurowcach OBC ze Słowackiego i Potokowej. Przywrócenie żółtego wiaduktu przy Placu Zebrań Ludowych do Jana z Kolna (żeby odetkać wąskie połączenie pod torami przy Wężle Kliniczna). I tak dalej.

    Grzelak - idź się zastanów chłopie co robisz, bo wprowadzisz całkowity chaos komunikacyjny swoimi głupimi pomysłami.

    • 18 4

    • (2)

      Czytałam z uwagą do "Przywrócenie żółtego wiaduktu przy Placu Zebrań Ludowych do Jana z Kolna (żeby odetkać wąskie połączenie pod torami przy Wężle Kliniczna)" i zdębiałam. Od wielu lat przejazd z Placu Zebrań do Jana z Kolna jest czynny i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z korkami na Węźle Kliniczna. Skoro tego nie wiesz, to o czym mowa? 200 metrów Grunwaldzkiej w Oliwie zwężone - OK, to może być problem, chociaż dalej i tak jest ona zwężona do dwóch pasów. Ale mówienie o chaosie komunikacyjnym jest bez sensu.

      • 3 1

      • Jest objazd tylko przez ECS.

        Zolty wiadukt (wyremontowany za ciezkie miliony), ktory dawniej laczyl sie bezposrednio z JzK zostal zaslepiony.

        • 1 0

      • Nie masz racji. Kliniczna mocno oberwala.

        Wiem, bo prawie codziennie jezdzilem przez Zebran Ludowych, Jana i Hallera do Brzezna. Jak zaczeli remont to korki wyjazdowe na kawalku Kliniczna-Opera staly sie codziennoscia. I tak zostalo. Z nowego wiaduktu kolo Placu Zebran nikt nie korzysta, bo jego polaczenie z Jana jest niewygodne. Przypuszczam, ze sporo kierowcow obecnie jadacych z centrum na przyklad na Przymorze faktycznie by nie lecialo Grunwaldzka gdyby mogli wygodnie smignac przez Jana i potem Hallera lub Letnice i Zielona.

        • 1 0

    • masz racje

      • 2 1

    • Ziomek weź leki (1)

      • 0 1

      • Leki powinien wziac pomyslodawca zwezenia Grunwaldzkiej.

        I to mocne.

        • 2 0

  • Adamowicz to przy tej ekipie wizjoner

    naprawdę miał pomysł, tworzył szkielet dróg tranzytowych dla aglomeracji gdańskiej nie zapominając o rowerzystach, programach chodnikowych, darmowe bilety dla dzieci aby rodzice nie dowozili. A ci...... tylko ograniczenia, zakazy, zawężenia, strefy płatnego, ograniczonego dostępu. Już nawet nie prosze ich o nic bo nie mają innej wizji a śmierć naszego prezydenta tylko spóściła ich ze smyczy. Miej na Panie w opiece.

    • 7 2

  • Pan Strug wymyśla bzdety i funduje mieszkańcom ul Grunwaldzkiej korki i jeszcze większy smród

    Akurat na odcinku między ul Kaprow i Derdowskiego ruch pieszych jest żaden !i wystarczy zlikwidować kilka miejsc parkingowych w najwęższym miejscu chodnika Wystarczy przejść tamtędy o dowolnej porze dnia ale w końcu sam tu nie mieszka i dba tylko o swój nteresik byle nie było większego ruchu na Orkana

    • 3 2

  • Czy ZDIZ zawsze musi godzić się na i**otyzmy wymyślane przez tzw działaczy rad dzielnic (2)

    I przyjmować nawet najgłupsze pomysły

    • 7 3

    • (1)

      Może dlatego, że w dzielnicach są mieszkańcy, a inni to tylko przejezdni?

      • 2 1

      • Dokładnie

        Rady Dzielnic postępują tak jak chcę mieszkańcy, a nie wieśniaki co muszą szybko dojechać do centrum na zakupy.

        • 1 1

  • Na mózg upadli. Natychmiast zarzad komisaryczny...dosc tych numerów Krówki (1)

    • 6 2

    • i co jeszcze? Wojsko wprowadzić? xD Wiesz w ogóle, o jakich ulicach i zmianach mowa?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane