- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (340 opinii)
- 2 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (221 opinii)
- 3 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (340 opinii)
- 4 50 lat pracuje w jednym zakładzie (272 opinie)
- 5 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (917 opinii)
- 6 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (181 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie wybrane
-
2024-03-15 07:14
Jaka nowa technologia? (11)
Wózki skrętne mają wszystkie wozy poza Pesami i Bombardierami. W końcu władza zauważyła, że sztywne wózki powodują, że co kilka lat trzeba wymieniać tory na łukach.
Oczywiście nie zabrakło zwalenia winy na producentów, że nie zdążą wyprodukować pojazdów do 2026 roku. Ufff nasza władza jest uratowana, bo to nie jest ich wina, że nie zmieścimy się w finansowaniu kpo. p.s. wystarczyłoby odpowiednio sformułować warunki przetargu.- 211 12
-
2024-03-15 20:10
Jeszcze jedno
te "nowe" wózki mają jeszcze jedna zaletę...
nie wężykują- 0 0
-
2024-03-15 14:40
Poza Pesami?
Gdy pierwsze sepsy pojawily sie na torach to pamietam byl problem z tym ze mamy kilka przystankow na luku, co objawilo wade projektowa - skrajne drzwi z przodu/tylu wagonu otwieraly sie w strone wspomnianych wozkow ktore w pozycji skreconej wchodzily oslonami w obszar pracy drzwi co prowadzilo do uszkodzen drzwi i tych oslon. Przez to pesy jezdzily bez tych oslon albo skrajne drzwi byly wylaczone z uzytku.
- 5 0
-
2024-03-15 10:08
Kolejna propagandowa bajka obecnej wladzy w Gdańsku!! technologia z ubiegłego wieku a oni bajki wciskaja (2)
- 12 3
-
2024-03-15 10:14
(1)
Chodzi o passaty i golfy?
- 4 2
-
2024-03-16 19:41
Samochód to technologia z XIX wieku. Passaty i Golfy wbrew pozorom nie bazują na koncepcji z kolejnego czyli ubiegłego wieku.
- 0 0
-
2024-03-15 09:59
to jest taka nowa technologia jak Fala,którą promował Borawski. W rzeczywistosci to jest jeszcze XX wiek, i wózki skrętne i aplikacje typu Fala.
- 14 0
-
2024-03-15 09:30
Gdyby nie PiS pieniądze z KPO byłyby już dawno i tramwaje również
i to wszystko przez manię wyższości jednego karzełka i jego bandy
- 10 25
-
2024-03-15 08:03
Przedw wszystkim
nie technologia, a technika.
- 11 2
-
2024-03-15 07:51
Od razu widać że celują na PESE która faktycznie ma pełen portfel zamówień kolejowych.
A tu może być niespodzianka i może zgłosić się Hiundaj ( robia udane wozy dla Warszawy) lub Skoda ( dla Wrocławia) i moga mieć terminy dużo szybsze.
- 16 2
-
2024-03-15 07:43
Przetarg (1)
Przetarg i tak bedzie ustawiony pod jedna firme tak jak to bylo z Pesa
- 20 2
-
2024-03-15 10:49
to już źle, że zamawiamy u "narodowego czempiona"?
- 1 1
-
2024-03-15 08:09
,,- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł (18)
Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.''
Jaja sobie robicie? Miliard długo i tramwajów po 20 baniek się zachciewa? Naaprawdę trzeba wybrac tak by z obecnej ekipy nie został nikt.- 196 52
-
2024-03-15 16:24
Żródła Wisły wiadomo gdzie sa po co szukać !!!!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2024-03-15 11:56
ja bym przed wyborami obiecał 100m tramwaje albo 150m (1)
to i tak nie ma znaczenia
- 9 1
-
2024-03-16 14:22
PO tylko obiecuje
- 0 0
-
2024-03-15 09:28
(3)
Tramwaje przynajmniej są inwestycją, w przeciwieństwie do wynajmu 10 autobusów za 171 milionów, które zafundował nam Borawski.
- 24 3
-
2024-03-15 10:01
(2)
25 mln zł pojdzie na utrzymanie fali rocznie, nie wspomnę o zmarnowanych 160 mln zł na jej stworzenie. To mozna by bylo przeznaczyc na zakup tramwajów.
- 23 1
-
2024-03-15 16:25
Lepsze i tańsze były by darmowe przejazdy !!!!!!! (1)
- 2 3
-
2024-03-16 09:03
Dokładnie!
Dodajmy:
fala + renoma + inne wynalazki jak np. biletomaty i aplikacje.
Gdańskiem to chyba głupcy rządzą - a może zlodzieje?? Tak tylko pytam ^^- 5 0
-
2024-03-15 09:25
Jak miliard?
W polowie 2022 zaplanowano pol miliarda zadluzenia na sam 2023, a przeciez w trakcie tego 2023 pojawilo sie milion trzysta tysiecy powodow, obiektywnych powodow, zeby to zadluzenie jeszcze zwiekszyc. Miliard to Gdansk mogl wygenerowac w samym 2023 roku.
- 6 0
-
2024-03-15 08:31
Głosowałeś za pisem który zostawil nam bilion długu (1)
- 10 26
-
2024-03-15 16:27
W Gdańsku długi robiło PO - Ducymea w rydwanie !!!!
- 5 1
-
2024-03-15 08:30
Dwukierunkowe są droższe, mają o naście mniej miejsc siedzących i zbędne (2)
Teraz liczy się wygoda decydentów którzy jeżdżą samochodami!
Obecnie zdecydowana większość tramwai dwukierunkowych (czyli dla pasażera gorszych) jeździ od pętli do pętli.
Na ewentualne remonty torowisk dwukierunkowych jest ilość o wiele przewyższająca potrzeby.- 17 1
-
2024-03-15 08:37
(1)
Spoko, możemy zbudować pętle tam gdzie ich brakuje. Na pewno kierowcy, którzy teraz parkują na miejscu przyszłej pętli się ucieszą.
- 3 11
-
2024-03-15 09:43
Obecnie zdecydowana większość dwukierunkowych (czyli dla pasażera gorszych) jeździ od pętli do pętli.
Pętle są i żadnej nowej budować nie trzeba.
- 10 1
-
2024-03-15 08:28
(4)
O co CI chodzi. Przecież ze swoich nie płacą. Śmiali się że Obajtek buduje Bizancjum ale władza Gdańska nie gorsze.
- 18 2
-
2024-03-15 08:36
Jakby władze Gdańska wydały roczny budżet na kupienie paru gazet, kwik byłoby słychać na orbicie. (3)
- 5 9
-
2024-03-15 09:30
Przeciez Gdansk jest proporcjonalnie bardziej zalduzony niz Polska. (2)
A nie ma nawet jak zwalic winy na tych poprzednich, bo poprzedni to ci sami od co najmniej pokolenia. Rozumiesz to? Jest tu tak pieknie, z tymi owcami, rydwanami, forami, falami, tristarami, mevami itp. itd. ze ci sami ludzie nieprzerwanie rzadza dlugosc co najmniej jednego ludzkiego pokolenia! Syndrom sztokholmski to sie nazywa.
- 19 1
-
2024-03-15 10:00
No tak, żadnego związku z miliardem rocznie, który przytulał sobie z budżetu Gdańska Morawiecki. (1)
Jedyne co dziwi, to jak mały jest dług miasta, patrząc na ilość wydrenowanych z niego pieniędzy.
- 2 11
-
2024-03-16 14:20
Ja tam widzę bardziej miliard, który poszedł na bezsensowny stadion.
Rozwiązania podatkowe dotyczą wszystkich dużych miast, pożyteczny pachołku gdańskiego urzędu.
- 2 2
-
2024-03-15 07:41
Piszą o nowej technologii a chodnika nawet nie ma na popularnym skrócie (6)
od ul. Kartuskiej w stronę Piekarniczej na Morenie przy stawie, będącego przedłużeniem Nowej Olchowej a nowych osiedli w okolicy wciąż przybywa!
- 116 12
-
2024-03-16 14:22
Dwveloper nie wybudował? A to szkoda
- 3 0
-
2024-03-15 20:36
Właśnie dlatego zawsze głosuję na Naszą Partię. Nie chodzę chodnikami, używm tramwaju i mewa, jestem nowoczesny!
- 0 0
-
2024-03-15 19:40
No i co z tego, głosujecie od lat na tych samych, a potem żalicie się w komentarzach, że nie ma dbałości nawet o małe rzeczy (mimo że ważne). To w gruncie rzeczy wasza wina i teraz chodźcie sobie tym skrótem po wąskim poboczu, a władza zainwestuje w zlot influencerek. Nie chodzi o to, kto miałby dokładnie rządzić, ale litości, dla zdrowia
No i co z tego, głosujecie od lat na tych samych, a potem żalicie się w komentarzach, że nie ma dbałości nawet o małe rzeczy (mimo że ważne). To w gruncie rzeczy wasza wina i teraz chodźcie sobie tym skrótem po wąskim poboczu, a władza zainwestuje w zlot influencerek. Nie chodzi o to, kto miałby dokładnie rządzić, ale litości, dla zdrowia psychicznego i ograniczenia arogancji i buty władzy, zmiany są potrzebne, choćby na chwilę, by każdy kolejny chętny do koryta miał trochę pokory. Władza w Gdańsku nie ma pokory od bardzo, bardzo wielu lat, w Gdyni zresztą też.
- 5 0
-
2024-03-15 08:35
Cały ten skrót jest strefą zamieszkaną.
Tylko jak zwykle kierowczyki sterroryzowały pieszych.
- 10 7
-
2024-03-15 08:32
(1)
Przejdź się łącznikiem od Emausu w stronę Carrefoura. Nieoświetlony chodnik tam jest, z lat 70-tych, w stanie takim, że zęby można wybić. Chaszcze przynajmniej wycięli, ale jak tylko ruszy wegetacja znowu będzie tam jak w pełnej serdeczności dżungli.
- 19 1
-
2024-03-15 09:16
Jak jest chodnik to już dobrze
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.