- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (358 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (96 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (58 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (25 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (237 opinii)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (358 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-03-15 07:01
(5)
A więc budżet na czasy drozyzny,kryzysu i inflacji odszedł w zaPOmnienie,teraz nagle okazuje się,ze kasa miejska pełna...
- 22 20
-
2024-03-15 07:17
A tak, bo nareszcie będą pieniądze z UE. Z pretensjami to pisz do swego wodza na Ciemnogrodzką. (3)
- 4 8
-
2024-03-15 07:46
Nie ma w Sopocie takiej ulicy. (2)
- 2 1
-
2024-03-15 10:13
Ulicy nie ma. (1)
Ale tam koło morza w parku stoi pomnik jedengo z ciemniaków.
- 0 2
-
2024-03-15 18:12
Może niech gdansk zrobi wreszcie coś
Co obiecuje. Jakna razie tylko czytam na tym portalu czego to gdansk nie zrobi
- 0 0
-
2024-03-15 07:21
Gdyby poprzednicy nie rozdali miliardów na durne tarcze i swoim ziomkom w postaci różnych dotacji i dofinansowań
to by było można zrobić dwa razy tyle.
- 6 7
-
2024-03-15 07:03
Przydadza sie te tramwaje. Komunikacja szwankuje. (2)
Mocno w dół ciągnie komunikacje Fala. Niewątpliwa porażka. Kasowniki za wiele milionów, zawodne i właściwie nieużywane.
- 36 11
-
2024-03-15 07:18
Serio Fala spowodowała te wszystkie wypadki z udziałem tramwajów?
Panie ciemnogrodzki politruku, wysilcie się trochę, bo takich bredni to nawet gimbaza nie kupi. Ja wiem że w nią celujecie, ale zacznijcie ich szanować.
- 3 6
-
2024-03-15 09:59
Tramwaje sa gwozdziem do trumny tej komunikacji!! start złom nazywaja rewolucja :)
- 1 1
-
2024-03-15 07:04
(3)
Zamówić od razu 100metrowe,PO co się ograniczać?)
- 27 20
-
2024-03-15 07:13
(1)
Ale o co ci chodzi xd
- 7 2
-
2024-03-15 07:55
On sam nie wie o co chodzi . Musi wstawić komentarz do kazdego artykułu jako jeden z pierwszych
Pisze rózne bzdury aby tylko być zauważalnym.
- 8 3
-
2024-03-15 10:05
powinny byc tak długie by siegały do nastepnego przystanku :) Geniusze w ZTM juz nadtym debatowali :)
- 2 1
-
2024-03-15 07:06
Marcela jestem tu nowa XD (1)
Przy takich awariach tramwajów i takiej sieci nic tu nie pomoże.Malo tego są światła i tak naprawdę jazda tramwajem to udręka.
Ktoś mi zaraz zarzuci ,że hejt...Kto jeździ tramwajem niech sobie to przeanalizuje.
Sieć torowisk w Gdańsku jest na potrzeby lat 70-tych.- 43 10
-
2024-03-15 10:00
Bo tramwaje sa rzowiazaniem z epoki prlu jednoczenie bardzo drogie w utrzymaniu i szkodliwe dla miasta wiec opto własnie im
- 1 6
-
2024-03-15 07:09
Miało być 18 a teraz mówią o 10? (1)
Mój znajomy jest pracownikiem GAiT i już w 2018 r. Mariusz mówił mi że lada chwila będzie ogłoszony przetarg na 18 gigantycznie długie tramwaje nawet do 48 metrów.
- 28 2
-
2024-03-15 07:43
No koń by się uśmiał
- 2 0
-
2024-03-15 07:11
Kampania wyborcza (2)
Trasę Gdańsk Południe - Wrzeszcz budują już z 30 lat, zajezdnię też. Na razie nie ma kasy na remont Swingów.
- 46 2
-
2024-03-15 08:35
Od 3o lat ludzie mieszkajacy przy planowanej trasie protestują (1)
Wielu znawców tematu jest też przeciwnych. Ekonomicznie ten projekt jest całkowicie nieuzasadniony. Takie są fakty. Może czas od niego odstąpić.
- 2 2
-
2024-03-15 09:16
Na ten moment już nie mają nic do gadania - jest pozwolenie na budowę. Można budować
- 2 1
-
2024-03-15 07:14
Jaka nowa technologia? (11)
Wózki skrętne mają wszystkie wozy poza Pesami i Bombardierami. W końcu władza zauważyła, że sztywne wózki powodują, że co kilka lat trzeba wymieniać tory na łukach.
Oczywiście nie zabrakło zwalenia winy na producentów, że nie zdążą wyprodukować pojazdów do 2026 roku. Ufff nasza władza jest uratowana, bo to nie jest ich wina, że nie zmieścimy się w finansowaniu kpo. p.s. wystarczyłoby odpowiednio sformułować warunki przetargu.- 211 12
-
2024-03-15 07:43
Przetarg (1)
Przetarg i tak bedzie ustawiony pod jedna firme tak jak to bylo z Pesa
- 20 2
-
2024-03-15 10:49
to już źle, że zamawiamy u "narodowego czempiona"?
- 1 1
-
2024-03-15 07:51
Od razu widać że celują na PESE która faktycznie ma pełen portfel zamówień kolejowych.
A tu może być niespodzianka i może zgłosić się Hiundaj ( robia udane wozy dla Warszawy) lub Skoda ( dla Wrocławia) i moga mieć terminy dużo szybsze.
- 16 2
-
2024-03-15 08:03
Przedw wszystkim
nie technologia, a technika.
- 11 2
-
2024-03-15 09:30
Gdyby nie PiS pieniądze z KPO byłyby już dawno i tramwaje również
i to wszystko przez manię wyższości jednego karzełka i jego bandy
- 10 25
-
2024-03-15 09:59
to jest taka nowa technologia jak Fala,którą promował Borawski. W rzeczywistosci to jest jeszcze XX wiek, i wózki skrętne i aplikacje typu Fala.
- 14 0
-
2024-03-15 10:08
Kolejna propagandowa bajka obecnej wladzy w Gdańsku!! technologia z ubiegłego wieku a oni bajki wciskaja (2)
- 12 3
-
2024-03-15 10:14
(1)
Chodzi o passaty i golfy?
- 4 2
-
2024-03-16 19:41
Samochód to technologia z XIX wieku. Passaty i Golfy wbrew pozorom nie bazują na koncepcji z kolejnego czyli ubiegłego wieku.
- 0 0
-
2024-03-15 14:40
Poza Pesami?
Gdy pierwsze sepsy pojawily sie na torach to pamietam byl problem z tym ze mamy kilka przystankow na luku, co objawilo wade projektowa - skrajne drzwi z przodu/tylu wagonu otwieraly sie w strone wspomnianych wozkow ktore w pozycji skreconej wchodzily oslonami w obszar pracy drzwi co prowadzilo do uszkodzen drzwi i tych oslon. Przez to pesy jezdzily bez tych oslon albo skrajne drzwi byly wylaczone z uzytku.
- 5 0
-
2024-03-15 20:10
Jeszcze jedno
te "nowe" wózki mają jeszcze jedna zaletę...
nie wężykują- 0 0
-
2024-03-15 07:15
bedzie trzeba zwiekszyc odleglosci miedzy przystankami
- 16 1
-
2024-03-15 07:16
A z Al Adamowicza nadal jedzie tylko 1 trasa (12) - wszędzie indziej trzeba jechać z przesiadkami (1)
Beznadziejne połączenie, nie wiem czy Pan Adamowicz byłby z tego dumny
- 26 5
-
2024-03-15 09:02
On tak kochał to miasto, że nawet że nawet Szadółki uznawał za wspaniałe perfumy
- 4 2
-
2024-03-15 07:17
Na to kasa jest... (5)
A kierowcy i motorniczowie harują na to wszystko za 29 zł brutto na godzinę. Taka jest logika tego miasta- inwestycja to rzecz święta, a pracownik to niewolnik za najniższe uposażenie. Jak tak dalej będziecie traktować pracowników to nawet złote tramwaje czy brylantowe autobusy nie będą miały sensu, bo nie będzie kto miał tym kierować! Ot i taka polityka pięknego miasta! Nie miasta tylko pewnych ludzi...
- 35 7
-
2024-03-15 07:34
(2)
Nie narzekaj. Miesiecznie jest ok. 6-7tys zł. Wiele innych zawodów, tyle nie zarabia.
- 4 12
-
2024-03-15 07:47
Zapomniałeś dopisać brutto! (1)
- 10 2
-
2024-03-15 14:14
A z jakiej paki ktos z calymi kwalifikacjami w postaci prawa jazdy...
... ma zarabiać tyle co inżynier po ciężkich studiach i z doświadczeniem? 7k brutto za takie kwalifikacje to aż nadto.
- 1 0
-
2024-03-15 08:01
Przekfalifikujcie się na maszynistów kolejowych , podobna praca , też na szynach
a zarobki jeszcze raz takie. a bywają i większe.
- 5 1
-
2024-03-15 08:11
Przecież prezes gait
mówi, że kasy nie ma i na razie nie wiedzą skąd ją wezmą na to tramwaje po 20 baniek za sztukę.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.