• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było

Michał Brancewicz
15 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (191)
30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe. 30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe.

W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.



Czy Gdańsk potrzebuje dłuższych tramwajów?

O tym, że miasto chce kupić dłuższe niż dotychczas tramwaje wiadomo już od dość dawna. W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy, że 45-metrowe pojazdy mają pojawić na ulicach Gdańska za 2-3 lata.

Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.

- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.

Długość tramwajów w Gdańsku

  • Bombardier - 26 m
  • N8C - 26,6 m 
  • Pesa Jazz Duo - 29,7 m 
  • Pesa Swing - 30,1 m 

- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.

Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie



Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.

Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.

Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.

Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj



Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.

- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.

Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia



W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.

W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.

Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)

Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Czy coś się dzieje z projektem linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza? (3)

    Pierwszy kwartał się kończy, a miasto nawet nie ma planu w budżecie na rozpoczęcie inwestycji w bieżącym roku

    • 28 2

    • Przez kilkadziesiąt lat linia miała pomagać PD i iść wzdłuż Piekarniczej (1)

      Jakiś lobbing sprawił że zmienili plan na absurdalnie drogi tunel i dłuższą trasę krajoznawczą przez zakorkowaną Morenę.

      • 9 2

      • TAK

        Tramwaj wzdłuż Nowej Politechnicznej pod wiaduktem na Rakoczego a nie te bzdury tunelem na Morenę.

        • 3 2

    • Nowa linia wykorzysta cześciowo wykonane prace pod torowisko już 90 lat temu .

      Tak 90 , bo w latach 30 stych rozpoczeto prace na lini tramwajowej w ciagu ul. Do Studzienki , potem dzisiejsza ,,cała" Powstańców Warszawskich przez Suchanino do Kartuskiej przy szpitalu kolejowym . Teren przygotowano ale kryzys nie pozwolił na połozenie torów . Może miasto przy budowie tej lini by wykorzystało część prac i zrobiło odnogę na Suchanino ? w starym śladzie ? rezerwa terenowa jest zachowana do dziś.

      • 3 0

  • Fajne (1)

    te Dortmundy z 1zł niemieckie były miały drzwi po obu stronach pojazdu.( widzę że inwigilacja trwa)

    • 5 4

    • Każdy tramwaj dwukierunkowy tak ma , żadna nowośc czy sensacja.

      • 5 0

  • a tramwaj na moje Kowale

    Co z nim, obiecali mi że będzie bo Kowale to Gdańsk /;D

    • 7 5

  • Nie ze mną te numery Bruner

    Wyborcze obiecanki...

    • 15 1

  • Hałas

    Może wystarczy smarownice uzupełnić w tramwajach. Zlikwiduje hałas i nie trzeba kasy na tramwaje wydawać

    • 12 2

  • Taa 47 m w Gdańsku i... (3)

    Blokada całego skrzyżowania typu witosa havla hucisko opera bałtycka.
    Ktoś nie podumał.
    Na 65000 mieszkańców nie wystarczą 2 tramwaje nawet 100m. Zbudujsie skm i drogę.

    • 12 8

    • jakoś w Budapeszcie są jeszcze dłuższe (9 członowe) i nic się nie dzieje złego (1)

      • 4 1

      • Jakoś tak jest, że w innych miejscach są różne rzeczy i działają. A w Gdańsku nie.

        Taka zagadka trzydziestolecia wolnego Gdańska. Ani rowery im nie wychodzą, ani komunikacja, ani urbanistyka.

        • 1 0

    • jak dalej będziecie wjeżdżać na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia

      to z Wami będzie problem a nie z tramwajem

      • 3 0

  • To słowo Ciemnogrodzka też już trafiło na czarną listę? Redachcja wychodzi na zwykłego kryptoPiSa. (1)

    • 4 12

    • Im zwykły Budyń przeszkadza.

      • 0 0

  • W pierwszej kolejności niech się zajmą remontami torowisk , Hucisko , opera bałtycka do klinicznej , Gdańska w Brzeźnie , pętla w oliwie i odcinek do niej. Było nie palić pieniędzmi w piecu na fale , mevo i kaska byłaby na faktyczna poprawę komunikacji

    • 28 0

  • Piszą o nowej technologii a chodnika nawet nie ma na popularnym skrócie (6)

    od ul. Kartuskiej w stronę Piekarniczej na Morenie przy stawie, będącego przedłużeniem Nowej Olchowej a nowych osiedli w okolicy wciąż przybywa!

    • 116 12

    • (1)

      Przejdź się łącznikiem od Emausu w stronę Carrefoura. Nieoświetlony chodnik tam jest, z lat 70-tych, w stanie takim, że zęby można wybić. Chaszcze przynajmniej wycięli, ale jak tylko ruszy wegetacja znowu będzie tam jak w pełnej serdeczności dżungli.

      • 19 1

      • Jak jest chodnik to już dobrze

        • 1 0

    • Cały ten skrót jest strefą zamieszkaną.

      Tylko jak zwykle kierowczyki sterroryzowały pieszych.

      • 10 7

    • No i co z tego, głosujecie od lat na tych samych, a potem żalicie się w komentarzach, że nie ma dbałości nawet o małe rzeczy (mimo że ważne). To w gruncie rzeczy wasza wina i teraz chodźcie sobie tym skrótem po wąskim poboczu, a władza zainwestuje w zlot influencerek. Nie chodzi o to, kto miałby dokładnie rządzić, ale litości, dla zdrowia psychicznego i ograniczenia arogancji i buty władzy, zmiany są potrzebne, choćby na chwilę, by każdy kolejny chętny do koryta miał trochę pokory. Władza w Gdańsku nie ma pokory od bardzo, bardzo wielu lat, w Gdyni zresztą też.

      • 5 0

    • Właśnie dlatego zawsze głosuję na Naszą Partię. Nie chodzę chodnikami, używm tramwaju i mewa, jestem nowoczesny!

      • 0 0

    • Dwveloper nie wybudował? A to szkoda

      • 3 0

  • Przecież na SKM mają być nowe pociągi to można EN57 za tramwaj. (3)

    Rozstaw szyn ten sam

    • 12 4

    • Na dach się walnie trafo 3000/600 z prostownikiem

      i jechane.

      • 3 0

    • masz młotek? puknij sie zanim cos napiszesz

      • 3 1

    • inny promień skrętu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane