• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było

Michał Brancewicz
15 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (191)
30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe. 30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe.

W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.



Czy Gdańsk potrzebuje dłuższych tramwajów?

O tym, że miasto chce kupić dłuższe niż dotychczas tramwaje wiadomo już od dość dawna. W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy, że 45-metrowe pojazdy mają pojawić na ulicach Gdańska za 2-3 lata.

Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.

- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.

Długość tramwajów w Gdańsku

  • Bombardier - 26 m
  • N8C - 26,6 m 
  • Pesa Jazz Duo - 29,7 m 
  • Pesa Swing - 30,1 m 

- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.

Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie



Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.

Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.

Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.

Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj



Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.

- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.

Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia



W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.

W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.

Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)

Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaje mają ślimacze tempo

    np. między Oliwą a Wojska Polskiego.

    • 9 1

  • Przecież w tym nie ma nic nowego (7)

    Kiedyś jeździły połączone ze sobą 3 trawaje 105N, które miały łączną długość około 40 m. Nie rozumiem, czemu nie można po prostu łączyć wagonów ze sobą - wg mnie to się sprawdzało. Takie łączenie wagonów jest też tańsze, bo poza szczytem mógłby jeździć 1 wagon, w a szczycie np.3. Nie mówię aby wracać do 105N, tylko aby zamawiać wagony np. 15-sto metrowe ze wejściami po obu stronach i z możliwością ich łączenia. To byłoby najbardziej uniwersalne rozwiązanie.

    • 70 12

    • (3)

      Bo przystanki nie są dostosowane i jest za mało składów na podwójne

      • 3 6

      • (2)

        bzdura, skoro pomieszczą 45m i teraz 2x25m to i 3x15m mogą, ale nie tu problem. Koszt zakupu oraz eksploatacji 3x15 będzie większy niż 1x45

        • 2 2

        • Jest cała równoległa akcja rozbudowy przystanków

          obecnie na żadną linię taki tramwaj 45 metrów by wyjechać nie mógł, przystanki były robione pod 3 wagony 105 na styk a to za mało, docelowo główne trasy mają mieć długie perony na dwa standardowe lub jeden długi tramwaj, tak jak teraz jest przy dworcu na przykład

          • 0 1

        • bzdura kompletna Trawaje dzbanku sa najdrosze w utrzymaniu a i tak je dokupuja

          • 1 2

    • Bo właśnie o to chodzi żeby było drożej

      • 13 5

    • Aktywna doczepka, taka z kabiną, byłaby idealnym rozwiązaniem.

      Można byłoby obniżyć koszt wozo km gdy ruch jest bardzo mały. Późnym wieczorem, albo w święta. Lub też możnaby reaktywować linię numer 4.

      • 2 3

    • to jest bardzo broste bo polaczone tramwaje było by taniej a tu chodzi by zmarnowac kolejne miliony!!

      W gdańsku jest zasada im wiecej pieniedzy zmarnuja na tramwaj tym lepiej

      • 4 2

  • Niech miasto zainwestuje w SKMkę do Letnicy.

    • 9 3

  • Jak cudownie, zsiąde z mevo 2 (kara za pozostawienie poza obszarem stacji parkowania) , kupię bilet w Fali (kara za

    przekroczenie jakiegoś tam czasu) i wioo !

    • 9 0

  • Przetarg bez wcześniejszego wypożyczenia takiego tramwaju i testu w naszej sieci tramwajowej? (2)

    Ryzykowne, szczególnie na nowych odcinkach, gdzie długie składy 105 nigdy nie miały okazji jeździć...
    Później jeszcze będzie płacz, że znów jakiś słup przeszkadza czy profil torów nie ten...

    • 15 0

    • Gdańsk zamówił na testy jeden z Krakowa (1)

      • 0 0

      • Ale to najpierw powinien zamówić i przetestować, a dopiero potem się brać za przetarg

        A testów nie było, bo to by nie uszło uwadze mediów lokalnych, a śladu nie ma.

        • 0 0

  • Były fajne kostale (jeszcze jeżdżą w miastach w Polsce), w razie potrzeby spinało się większą ilość wagonów

    były tanie w eksploatacji. Może coś na wzór starych sprawdzonych konstrukcji zrobić (oczywiście z przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych)

    • 7 0

  • ,,- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł (18)

    Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.''
    Jaja sobie robicie? Miliard długo i tramwajów po 20 baniek się zachciewa? Naaprawdę trzeba wybrac tak by z obecnej ekipy nie został nikt.

    • 196 52

    • (4)

      O co CI chodzi. Przecież ze swoich nie płacą. Śmiali się że Obajtek buduje Bizancjum ale władza Gdańska nie gorsze.

      • 18 2

      • Jakby władze Gdańska wydały roczny budżet na kupienie paru gazet, kwik byłoby słychać na orbicie. (3)

        • 5 9

        • Przeciez Gdansk jest proporcjonalnie bardziej zalduzony niz Polska. (2)

          A nie ma nawet jak zwalic winy na tych poprzednich, bo poprzedni to ci sami od co najmniej pokolenia. Rozumiesz to? Jest tu tak pieknie, z tymi owcami, rydwanami, forami, falami, tristarami, mevami itp. itd. ze ci sami ludzie nieprzerwanie rzadza dlugosc co najmniej jednego ludzkiego pokolenia! Syndrom sztokholmski to sie nazywa.

          • 19 1

          • No tak, żadnego związku z miliardem rocznie, który przytulał sobie z budżetu Gdańska Morawiecki. (1)

            Jedyne co dziwi, to jak mały jest dług miasta, patrząc na ilość wydrenowanych z niego pieniędzy.

            • 2 11

            • Ja tam widzę bardziej miliard, który poszedł na bezsensowny stadion.

              Rozwiązania podatkowe dotyczą wszystkich dużych miast, pożyteczny pachołku gdańskiego urzędu.

              • 2 2

    • Dwukierunkowe są droższe, mają o naście mniej miejsc siedzących i zbędne (2)

      Teraz liczy się wygoda decydentów którzy jeżdżą samochodami!
      Obecnie zdecydowana większość tramwai dwukierunkowych (czyli dla pasażera gorszych) jeździ od pętli do pętli.
      Na ewentualne remonty torowisk dwukierunkowych jest ilość o wiele przewyższająca potrzeby.

      • 17 1

      • (1)

        Spoko, możemy zbudować pętle tam gdzie ich brakuje. Na pewno kierowcy, którzy teraz parkują na miejscu przyszłej pętli się ucieszą.

        • 3 11

        • Obecnie zdecydowana większość dwukierunkowych (czyli dla pasażera gorszych) jeździ od pętli do pętli.

          Pętle są i żadnej nowej budować nie trzeba.

          • 10 1

    • Głosowałeś za pisem który zostawil nam bilion długu (1)

      • 10 26

      • W Gdańsku długi robiło PO - Ducymea w rydwanie !!!!

        • 5 1

    • Jak miliard?

      W polowie 2022 zaplanowano pol miliarda zadluzenia na sam 2023, a przeciez w trakcie tego 2023 pojawilo sie milion trzysta tysiecy powodow, obiektywnych powodow, zeby to zadluzenie jeszcze zwiekszyc. Miliard to Gdansk mogl wygenerowac w samym 2023 roku.

      • 6 0

    • (3)

      Tramwaje przynajmniej są inwestycją, w przeciwieństwie do wynajmu 10 autobusów za 171 milionów, które zafundował nam Borawski.

      • 24 3

      • (2)

        25 mln zł pojdzie na utrzymanie fali rocznie, nie wspomnę o zmarnowanych 160 mln zł na jej stworzenie. To mozna by bylo przeznaczyc na zakup tramwajów.

        • 23 1

        • Lepsze i tańsze były by darmowe przejazdy !!!!!!! (1)

          • 2 3

          • Dokładnie!

            Dodajmy:
            fala + renoma + inne wynalazki jak np. biletomaty i aplikacje.
            Gdańskiem to chyba głupcy rządzą - a może zlodzieje?? Tak tylko pytam ^^

            • 5 0

    • ja bym przed wyborami obiecał 100m tramwaje albo 150m (1)

      to i tak nie ma znaczenia

      • 9 1

      • PO tylko obiecuje

        • 0 0

    • Żródła Wisły wiadomo gdzie sa po co szukać !!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Lisicki i dziwne przetargi i te same spòłeczki ktòre wymieniają siẹ

    Gdzie zawsze nietypowość podnosi cenẹ o połowẹ autobusy na wodòr 100 mln droższe przetrg na 9bsługẹ limi 350 mln droższy ciekawe co teraz wymyśli cfaniak . Zawsze jest to samo nietypowy przetarg i dziwnie wysoka zawyżona cena o połowẹ

    • 11 0

  • Tramwaje dwukierunkowe są droższe, mają znacznie mniej miejsc siedzących i niepotrzebne

    Obecnie zdecydowana większość dwukierunkowych jeździ od pętli do pętli. Po co dodatkowe tego typu, skoro dla pasażera są zwyczajnie gorsze?
    Bo wygoda decydentów którzy jeżdżą samochodami?
    Na ewentualne remonty torowisk dwukierunkowych jest ilość o wiele przewyższająca potrzeby.

    • 9 4

  • Lisicki powinien być przez prokuraturẹ zbadany (2)

    Dyrektor zkm z milionami zł na koncie mieszkaniami skąd on ma taki majątek ?

    • 21 0

    • Był przecież prawą ręką dzisiejszego patrona deweloperów.

      • 8 0

    • Posada dyrektora gdańskich nieruchomości nie była przypadkowa, swoje tam wyszarpal

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane