- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (187 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (97 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-03-15 08:52
Lepiej więcej krótkich, a często jadących. Nie będzie ani tłoku, ani konieczności czekania i 10 minut często.
- 5 1
-
2024-03-15 08:55
Dodatkowo
można wykorzystać środki z UE i dodać po jednym członie do obecnych Swingów i Jazz. Ten pomysł, o którym już sporo czasu temu pisał portal trojmiasto.pl był naprawdę trafny.
- 2 1
-
2024-03-15 09:03
I jeszcze Lisickiego można się pozbyć przy okazji wyborów...
Gdańszczanki i gdańszczanie, do roboty!
- 11 0
-
2024-03-15 09:14
Kupić tramwaje, ale takie, które będą mieć więcej miejsc siedzących. To nieporozumienie, jak traktowani są pasażerowie. Kto to wymyślił, żeby jadąc godzinę do Oliwy z Łostowic stać, bo miejsc siedzących jest pięć na krzyż? To dłużej niż SKM do Wejherowa.
- 9 0
-
2024-03-15 09:15
Tramwaj the best
Żadnych korków się nie boi
- 3 2
-
2024-03-15 09:15
A kiedy w końcu ogłoszą przetarg na GPW? Bo wydaje mi się, że nigdy. Pani D ma inne sprawy na głowie niż takie przyziemne inwestycje
- 5 1
-
2024-03-15 09:18
Ogłaszają nie ogłoszony przetarg
Tyle porażek zaliczyli że zostało im przed wyborami tylko obiecywać
- 4 0
-
2024-03-15 09:21
Mogą mieć i 70 metrów, ale jak będą stawać co 300 metrów jaki jest sens takich pojazdów?
Popatrzcie jak działają szybkie tramwaje w Poznaniu. Taki miks SKM-ki i tramwaju.
Szybka trasa tramwajowa wzdłuż Świętego Wojciecha, dla południa (Starogardzka/Niepołomicka), z Karczemek, pasem zieleni wzdłuż Armii Krajowej, ludzie sami przesiądą się do komunikacji, zamiast generować korki.
W centrum i dolnym tarasie zmniejszyć liczbę przystanków.- 6 1
-
2024-03-15 09:24
Składy 105N trójwagonowe miały chyba 45 metrów. Długie jak glizda...
- 4 0
-
2024-03-15 09:24
tory się nie nadają
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.