- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (187 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (95 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-03-15 08:16
Rzecz nie w tramwajach dlugosci, tylko ich ilosci i czestotliwosci. (1)
oraz, jak sie wydaje- jak czesto staje.
- 7 1
-
2024-03-15 08:36
Bo powinny jeździć co 5 minut.... i wozić powietrze?
A zapłacę za to ja, zapłaci pan, zapłaci pani
- 0 5
-
2024-03-15 08:19
Radzilbym toalete w polowie z
Mevo.
- 3 2
-
2024-03-15 08:23
Zaiste rewolucja. Mój penis też nie różni się od normalnego niczym, poza tym że jest dłuższy. Nie wiedziałem, że jest z tego tytułu "rewolucyjny".
- 3 1
-
2024-03-15 08:26
Zamowienia publiczne... super sprawa... (1)
"Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska." Czyli wygrać ma określona firma która jednym małym szczegółem spełni warunki określone w SIWZ...
- 10 0
-
2024-03-15 08:58
Wały na setki.mln zł
Zawsze dziwny przetarg pod konkretną firmẹ nietypowy wiẹc kwota zawyżona o 30% i wio
- 3 0
-
2024-03-15 08:30
W tytule artykułu zabrakło słowa "SZOK!"
wstawcie, będzie więcej kliknięć
- 3 0
-
2024-03-15 08:32
odnosze wrazenie, ze ogon (miejska spolka)...
...merda psem (miasto).
Dziedzictwo?
"sw. Pawel" uwielbial fotografowac sie na tle pachnacych swiezoscia autobusow i samolotow.
Ale ten numer juz chyba sie zuzyl??!- 4 0
-
2024-03-15 08:34
Kiełbasa wyborcza
Czas pójść w nieco inną Drogę :)
- 7 0
-
2024-03-15 08:35
i takie cos mialoby wjechac w BGW??!
I skrecic w Zwyciestwa??!
Przeciez ta ulica jest krotsza od takiego tramwaju!!!- 6 1
-
2024-03-15 08:38
Kolega wichura
Łysickiemu du .a się pali to sieje propagandę przed wyborami standard ale nikt nie łyknie tak jak z nieruchomościami
- 6 0
-
2024-03-15 08:52
To styl lisickiego dziwne nietypowe przetargi i o połowẹ zawyżony przetarg pod konkretną szemraną spòłeczkẹ
Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska." Czyli wygrać ma określona firma która jednym małym szczegółem spełni warunki określone w SIWZ. Czyli kolejne przestẹpstwo lisicki planuje
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.