- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (187 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (95 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
15 marca 2024, godz. 07:00
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
14:42
16 MARCA
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-03-16 21:19
Niemcy
Oczywiście przetarg wygrają Niemcy.
Tylko się cieszyć.
Brawo- 0 0
-
2024-03-17 07:01
Żeby
Takie tramwaje jeździły to trzeba naprawić tory Np koło opery na gdańskiej to katastrofa wydłużyć linie do Brzeźna 7 i 10
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.