- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (385 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (230 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (123 opinie)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (43 opinie)
- 5 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (54 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (28 opinii)
Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było
W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.
Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.
- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.
- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.
Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie
Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.
Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.
Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.
Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj
Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.
- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.
Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.
![Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3497/150x100/3497149__c_0_222_2224_1556__kr.webp)
Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.
Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-03-15 12:43
Lepiej częściej krótsze niż rzadziej dłuższe
Co z tego, że do tramwaju wsiądzie o 20 osób więcej? Nadal będzie tłok.
Natomiast jeśli tramwaj przyjedzie co 7 zamiast co 15 minut, tłok z przystanku naturalnie się rozładuje.- 6 1
-
2024-03-15 12:48
Co to daje
Jak te tramwaje i tak się ciągną jak ślimaki ,20 lat temu te stare modele dużo szybciej jeździły
- 7 1
-
2024-03-15 14:29
Pierw kupcie potem się chwalcie
- 4 0
-
2024-03-15 14:39
Linia nad torowiskiem
Puścić linie nad torowiskiem taką szybkiego ruchu. Jak pkm, na kształt takich w San Francisco. Zatem : u góry pędzie pospieszny : Jelitkowo, Obrońców, Zaspa, Wrzeszcz, Reja, Opera, Akademia dawna, Gdańsk Gł. Itd. Pod spodem zwykła linia.
- 3 2
-
2024-03-15 15:16
najpierw w trakcie remontu skrócili długość przystanków
a teraz kupują dłuższe tramwaje, brawo wy
- 7 0
-
2024-03-15 15:27
lykam wszystko
co z tunelem pod pacholkiem zielona droga nowa walowa przez motlawe parkingami w centrum wszystko to obiecuja kandydaci po na prezydenta od 1995 roku serial bajek dluzszy nic 100 dni tuska byle do koryta
- 6 0
-
2024-03-15 15:33
A będą w nich miejsca siedzące?
- 5 0
-
2024-03-15 15:34
Pytanie
Czy te tramwaje będą piszczeć tak że bębenki w uszach pękają na zakrętach? Zapraszam tych z komunikacji na ul. Jana z Kolna, hałas olbrzymi że nie można nawet okna uchylić. Pisałem już to nie raz i nic się nie dzieje. Normy hałasy przekroczne że skali braknie i nikogo to nie interesuje. Jak ktoś wysmaruje im te tory tawotem, to dopiero oczy otworzą.
- 4 0
-
2024-03-15 15:40
2027 xD
czyli spokojnie do 20230 poczekamy
- 0 0
-
2024-03-15 15:51
No to może za 100 lat w tym mieście. Chyba, że odejdzie dulkiewicz
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.