• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było

Michał Brancewicz
15 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (191)
30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe. 30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe.

W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.



Czy Gdańsk potrzebuje dłuższych tramwajów?

O tym, że miasto chce kupić dłuższe niż dotychczas tramwaje wiadomo już od dość dawna. W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy, że 45-metrowe pojazdy mają pojawić na ulicach Gdańska za 2-3 lata.

Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.

- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.

Długość tramwajów w Gdańsku

  • Bombardier - 26 m
  • N8C - 26,6 m 
  • Pesa Jazz Duo - 29,7 m 
  • Pesa Swing - 30,1 m 

- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.

Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie



Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.

Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.

Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.

Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj



Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.

- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.

Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia



W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.

W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.

Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)

Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Dulkiewicz nawet metro przed wyborami z buduje ale w to to tylko g....cy i betony partyjne uwierzą

    • 8 3

  • Dłuższe tramwaje jak najbardziej są potrzebne, ale na pewno nie dwukierunkowe. Nie dość, że są droższe, to jeszcze oferują zecydowanie niższy komfort podróży. W mieście z pętlami wszędzie (z wyjątkiem trzech przeznaczonych do wydłużenia krańcówek) kolejne dwukierunkowe bydłowozy naprawdę nie są nikomu potrzebne.

    • 5 0

  • A o tunelu pod Pachołkiem cisza... (1)

    • 5 0

    • Bo to fantasmagoria.

      • 2 1

  • ztm gait dno nie wiek kto tym zarzadza.

    • 3 0

  • Najlepiej, żeby ich długość sięgała do poprzedniego przystanku.

    • 6 1

  • A jaka była długość zestawu 3xN105a? (1)

    Też chyba ze 40 metrów z kawałkiem, w czym tu więc rewolucja?

    • 5 0

    • Najpierw tworzymy problem a potem dzielnie z nim walczymy w ramach rewolucji i nowoczesności. Czego nie rozumiesz?

      • 3 0

  • Tramwaje niemaja zadnych zalet w miescie !!kosztuja gigantycznie wiele sa mega awaryjne i załaszczaja miejsce w miescie! (1)

    Juz lepiej jest w Gdyni bo maja trolejbusy mało tego te trolejbusy potrafia dojechac do Gdańska!!
    No ale w gdańsku rzadza szkodniki dlatego mamy najgorsza komunikacje w Polsce a jednoczesnie najdroższa!!

    • 4 9

    • Oczadział

      :)

      • 1 0

  • Jak czytam ten artykuł to utwierdzam się w przekonaniu w jakiej czarnej ... jesteśmy skoro to co mamy mieć za lat kilka jest takim cudem techniki. A w takim pięknym kraju ja Maroko takie tramwaje jeździły po Casablance ponad 10 lat temu.

    • 2 0

  • Może niech Gdańsk wymusi w końcu poprawną budowę torowisk w asfalcie?

    Dlaczego rok, dwa lata o remoncie, asfalt na całej długości tych torowiskach wygląda jak w krajach III świata? Czy mafia inwestuje w te drogi aby ciągle to remontować i wyciągać pieniądze z budżetu?

    • 6 0

  • Inżynieria powiatowa

    Ciekawe jakiej klasy inżynierowie będą zajmować się budową czy tacy jak do tej pory którzy ledwo na najniższych ocenach zdali szkołę więc wiedzę Mają prawie żadną bo nawet najzwyklejszego łuku na torowisku nie potrafią zrobić żeby był nie kanciasty Nie szarpał a tym samym nie psuł rozstaw szyn po czasie. W Polsce zrobić łuk idealny graniczy z cudem za wysoka inżynieria kwantowa to jest dla polskich Inżynierów do tej pory zatrudnianych Ja wiem że oni są tani ale też wie że mają do d**y dlatego jest jak jest w realiach każdy kto jeździ tramwajami wie jak na zakrętach szarpie a oni ograniczają prędkość d**ile gdzie prędkość to podstawa szybkiej komunikacji miejskiej.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane