• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było

Michał Brancewicz
15 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (191)
30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe. 30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe.

W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.



Czy Gdańsk potrzebuje dłuższych tramwajów?

O tym, że miasto chce kupić dłuższe niż dotychczas tramwaje wiadomo już od dość dawna. W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy, że 45-metrowe pojazdy mają pojawić na ulicach Gdańska za 2-3 lata.

Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.

- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.

Długość tramwajów w Gdańsku

  • Bombardier - 26 m
  • N8C - 26,6 m 
  • Pesa Jazz Duo - 29,7 m 
  • Pesa Swing - 30,1 m 

- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.

Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie



Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.

Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.

Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.

Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj



Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.

- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.

Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia



W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.

W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.

Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)

Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Propozycja

    Proponuję pracownikom Gaitu dobrze zagłosować a problem szeryfa Lasickiego sam się wyjaśni.

    • 7 0

  • Lpp co się dzieje? (1)

    Może jakiś artykuł o LPP - https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-zalamanie-kursu-akcji-lpp-polski-gigant-traci-przez-doniesie,nId,7391636

    • 4 0

    • Przeciez to nic nowego zarejestrowali psóleczke w Dubaju ktory slynie z azylu dla Rosjan i dalej kreca lody tam!

      LPP jest znana z przekretow kase pozyskali dzieki spekulacja na rynku hgieldowym new connekt itp.Kazdy moze sobie sprawdzi w histori.
      wczesniej nie placili podatków w Polsce wszystko bylo na Cyprze

      • 1 0

  • 1 autobus elektryczny 4mln (4)

    1 tramwaj 20mln
    Z torów zrobić bus pasy. Będzie taniej i łatwiej zarządzać w razie awarii

    • 6 6

    • Dokładnie! Mogą być też trolejbusy, trakcja jest.

      • 2 1

    • Autobus tańszy nie jest (1)

      1 autobus - 15 m
      1 tramwaj - 45 m
      Żywotność autobusu - 15 lat
      Żywotność tramwaju - 40 lat

      • 2 1

      • dzbanie ty te brednie od lat wypisujesz

        • 1 0

    • Autobus niem zadnych wad tramwaj ma tylko wady cała innfarstruktura tramwajowa kosztruje 100 razy wiecej niz buspas z autobusem

      mozna pisac setki razy ale zawsze jakis bezmózg sie odezwie
      Tramwajowy złom raz ze jest bardzo kosztowny przez to wlasnie komunikacja przynosi straty za ktore placimy !!
      Raz ze ta koszmarna trakcja wiszace druty i skrzypiace torowiska zajmuja miejsce to jeszce generuja gigatyvczne koszty dodatkowo awaryjnosc i problemy jakie powoduja sa ogromne cdziennie! jeden sie psuje blokuje wszystkie na trasie!
      I jeszce jedno do dzbanka autobusem nie musimy jechac 50lat Bo technologia idzie do przodu i je sie wymienia na nowsze bardziej ekonomiczne wygodniejsze i technicznie zawansowane.

      • 1 2

  • o rety, WOW

    tak samo, jak Polska jest jednym z niewielu krajów, która zamówiła pociągi pendolino bez pendolino, czyli opcji wychylania wagonów na zakrętach? Na tramwajach się nie znam, ale teraz już raczej wiadomo, dlaczego byle trajtek na gdańskich torach hałasuje o wiele bardziej, niż S-ban sunący przez Niemieckie miasteczko. Tam możesz mieszkać koło torów, zaraz za ekranem akustycznym i mieć cicho.

    • 5 2

  • (1)

    Nie zgadzam sie na takie marnowanie moich padatkowych pieniedzy

    • 5 6

    • w Bartoszycach płacisz padatkowe pieniądze?

      • 0 1

  • Heh (1)

    A jak takim kolosem zawrócić potem w razie potrzeby na trasie? Pomyślał ktoś o tym?

    • 3 3

    • a pomo myslec to szkodliwe jest :) najwazniejsze by zaplacic jak najwiecej milionow z kasy mieszkancow

      • 0 0

  • A nie lepiej taki od pętli do pętli, nie musiał by jechać

    • 4 0

  • Wszystko fajnie, tylko co z tego, skoro mamy ciągłe opóźnienia, wypadające kursy, awarie. Poziom kultury technicznej w gdańskiej komunikacji to kompletne dno.

    • 8 1

  • Proponuje 2 km tramwaje beda najbardziej oplacalne :) wsiadasz do jednego i w ciagu jazdy mozesz sie nim przejsc albo nawet

    Ale podobno juz nad tym sie zastanawiaja wybiitni fachowcy tramwajowi w UMG

    • 5 0

  • Dobrze ;-)

    Tylko czy mamy aż tak długie przystanki ?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane