• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na torach. Takich pojazdów w Gdańsku jeszcze nie było

Michał Brancewicz
15 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (191)
30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe. 30-metrowa Pesa Swing to najdłuższy tramwaj jeżdżący obecnie po Gdańsku. Za kilka lat mają pojawić się pojazdy o połowę od niej dłuższe.

W ciągu najbliższych miesięcy GAiT ogłosi przetarg na dostawę 10 tramwajów o długości 45-47 metrów. Niewykluczone, że pojazdy będą wyposażone w tzw. wózki skrętne zmniejszające tarcie i hałas na łukach. Zarówno długość tramwajów, jak i zastosowane w nich rozwiązania były dotąd niespotykane na gdańskich torowiskach.



Czy Gdańsk potrzebuje dłuższych tramwajów?

O tym, że miasto chce kupić dłuższe niż dotychczas tramwaje wiadomo już od dość dawna. W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy, że 45-metrowe pojazdy mają pojawić na ulicach Gdańska za 2-3 lata.

Już dzisiaj wiadomo, że ten termin jest nie do dotrzymania.

- Chcemy ogłosić przetarg możliwie szybko, w przeciągu kilku miesięcy, bo wiemy, że producenci mają bardzo duże obłożenie, głównie dotyczące taboru kolejowego i bardzo trudno będzie się wcisnąć pomiędzy zamówienia - przyznaje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niemniej liczymy, że uda się pozyskać nowe pojazdy do końca 2027 roku.
Zanim to jednak nastąpi, GAiT ogłosił wstępne konsultacje rynkowe dotyczące tego zakupu. Pośpiech jest widoczny w terminach. Ogłoszenie pojawiło się 13 marca, a firmy mają czas zaledwie do 15 marca na zgłoszenie udziału w konsultacjach, które zakończą się 27 marca.

Długość tramwajów w Gdańsku

  • Bombardier - 26 m
  • N8C - 26,6 m 
  • Pesa Jazz Duo - 29,7 m 
  • Pesa Swing - 30,1 m 

- Nad specyfikacją pracujemy już długo, mamy ją prawie dopieszczoną, ale chcemy wykonać ostatnie szlify - dodaje Lisicki. - Raczej nie zamówimy pojazdu, który już jest na rynku, będą w nim rozwiązania specjalne dla Gdańska.
Poza oczywistymi wymogami, czyli m.in.: niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach, chodzi np. o zastosowanie wózków skrętnych, czyli zestawów kół, które będą ruchome.

Łatwiejszy skręt, mniejszy hałas i tarcie



Takie rozwiązanie nie dość, że ułatwi skręcanie bardzo długim pojazdom, to jeszcze zmniejszy hałas, zużycie szyn na łukach oraz obręczy kół w pojeździe.

Do tej pory wszystkie gdańskie tramwaje miały sztywny każdy zestaw kołowy.

Tramwaje mają mieć też możliwość rozłączania pojazdu na dwie sekcje o długości nieprzekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych.

Nawet 20 mln zł za jeden tramwaj



Oczywiście wpisanie niektórych wymogów do specyfikacji może wiązać się z wyższymi kosztami.

- Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną.
Nie jest wykluczone, że miejski przewoźnik kupi część tramwajów z własnych środków pochodzących z emisji obligacji, a dopiero potem będzie szukał zewnętrznego wsparcia.

Nowa trasa tramwajowa i zajezdnia



W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.

W ramach Nowej Politechnicznej na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
Pojawienie się nowych tramwajów ma się mniej więcej zbiec w czasie z oddaniem do użytku trasy tramwajowej Nowa Politechniczna i budową zajezdni tramwajowej na Ujeścisku.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska

Na potrzeby dłuższych tramwajów wydłużona zostanie też część peronów na trasie do Wrzeszcza.

Dłuższe tramwaje ... (2 opinie)

Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany
Rewolucja na torach - dłuższe tramwaje, większe odległości między przystankami a żeby to jeździło zgodnie z rozkładem to się nie da?
Moze oddajmy tez Stogom tramwaj linii 3, który został zabrany

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepiej zróbcie dwa tramwaje na każda linię po 500metrów każdy i spokój

    Wtedy będa mogły również dowozić węgiel ludziom !!!!!!!!!!!!!!

    • 4 2

  • Widać po artykułach i zawartych w nich obietnicach że wybory już bardzo blisko !!!!!A i tak tylko krytyka !!!!!!!!!

    • 3 1

  • Precz z Falą!

    Nie chcę tego.

    • 6 0

  • Mało wiesz

    Widziałem passata , megankę , dacie , autobus i dużo innych dziwadeł.

    • 1 0

  • Szok

    I znowu jakąś blad i**otka wjedzie na trzeciego na przystanek otworzy dwie pary pierwszych drzwi i za chwilę odjedzie z pasażerami którzy chcieli wysiąść i z piecdziesiatką na przystanku którzy chcieli wsiąść i**otki do kuchni a nie na tramwaje.

    • 1 3

  • Podziękujmy PO, Lewicy i innym wynalazkom...

    "Szacujemy, że długie tramwaje kosztować będą ok. 17-20 mln zł za sztukę - wyjawia prezes GAiT. - Szukamy źródeł finansowania. Raczej nie uda się pozyskać środków z KPO, bo do końca 2026 roku tramwaje nie powstaną."

    przez lata blokowaliście tą pożyczkę, zwaną długiem, który już spłacamy i z którego nawet nie skorzystamy, bo za mało czasu zostało. Mam dość tej waszej hipokryzji cholerne sprzedawczyki i Waszych wyborców fanatycznych uśmiechniętych 8gwiazdkowców. To wszystko wasza wina w imię wojny polsko-polskiej. a cierpią na tym obywatele. Wszystko przez nienawiść dwóch dziadów i ich fanatyków.

    • 4 1

  • Obudzili się z tymi wózkami skretnymi

    Jak dla mnie jest to przyznanie się do błędu, jaki popełniono z Jezzami. Rama zespolona na sztywno z kołami daje nam efekt niszczenia torowisk i bardzo mocnych szarpnięć nawet na delikatnej nierówności. Jazda nimi to koszmar ...

    • 4 0

  • Będą się wykolejać aż miło

    Zamiast remontu torowisk, nowe tramwaje - "brawo"...

    • 4 1

  • Rewolucja to by była, gdyby tramwaje i autobusy przestały się notorycznie spóźniać, nawet na początku trasy, bez korków. Albo gdyby zdarzył się choć jeden dzień bez awarii albo wypadających kursów. I to jest najważniejsze dla pasażerów. A na razie to kompletne dno i dłuższe tramwaje nie zmienią wizerunku tej zafajdanej komunikacji.

    • 3 0

  • Dłuższe?

    Już teraz nie mogą się wyrobić na swoim "zielonym". Nie ma tygodnia, zebym nie spotkał tramwaju blokującego przejazd na zielonym (wiecie- dostaje zielone światło a przede mną na środku skrzyżowania jest tramwaj, którego motorniczy uznał, że zdąży).

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane