- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (197 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (608 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (211 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (204 opinie)
- 5 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (366 opinii)
- 6 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (212 opinii)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-06 08:43
POwska zaraza
Jak sobie wybraliście , tak macie lemingi. Smieci, parkingi , woda, prąd, ogrzewanie, POdatki . Niedługo nie będzie was stać na sznurek aby się POwiesić. Oni nie umieją gospodarować. Oni POtrafią tylko rabować.
- 29 6
-
2020-02-06 08:49
kaganiec
Czyli centrum nie dla biedoty a dla burżujów. Brawo Gdańsk myślący o wszystkich. Podziękujemy w wyborach.
- 30 4
-
2020-02-06 08:50
Wolne Miasto ?
KASTA od kasowania za parkingi i śmieci w akcji !
Bezwstydność urzędasów sięga granic ! Na każdym kroku bezczelnie wyciągają nam pieniądze z kieszeni !- 30 1
-
2020-02-06 08:50
Zawsze się robi wyjątki
Nie rozumiem dlaczego mieszkańcy mają płacić tylko 120. Ulice to przestrzeń publiczna , jak nie ma ktoś garażu i nie ma gdzie postawić samochodu to niech sobie kupi. garaż lub miejsce postojowe.
- 15 5
-
2020-02-06 08:51
A ja kupiłem (2)
Toyotę RAV4 rocznik 2020 w hybrydzie i będę miał możliwości parkowania za darmo. Takie są przepisy i to potwierdzał sprzedawca w salonie. Uczciwy chłop.
- 4 11
-
2020-02-06 10:27
Za to po 10 latach zapłacisz ty, albo nabywca twojego samochodu
za wymianę baterii , które będą więcej kosztowały niż bolid. Chyba nie zrekompensuje tańsze parkowanie
- 4 1
-
2020-02-06 10:42
Przecież hybryda to nie auto elektryczne. Będziesz płacił normalnie za parkowanie.
- 6 0
-
2020-02-06 08:52
I kolejny powód by nie odwiedzać centrum.
- 17 3
-
2020-02-06 08:53
Przyczyną drastycznych podwyżek w Gdańsku
jest rekordowy deficyt w budżecie miasta, który zdążyła już zrobić obecna nieudolna władza
- 33 1
-
2020-02-06 08:54
Urzędnicy mają zapewnione miejsca parkingowe w Forum... kilkaset
I do tego teraz pod urzędem będą mieli a mieszkańcy niech płaca i jeżdżą komunikacją...
- 31 1
-
2020-02-06 08:55
Drożej drożej i jeszcze drożej. (1)
Wiadomo, że poziom intelektualny urzędnika pozostawia wiele do życzenia, a wiedzę i innowacyjne pomysły czerpią z tego co im mieszkańcy napiszą na portalach typu Trójmiasto.pl, ale to jest już chore. Podnosimy opłaty bo jest centrum zakorkowane. Za to wybudujemy parki i tereny zielone, żeby było jeszcze mniej miejsc do parkowania. A może lepiej tą kasę wydać w infrastrukturę transportową? Dodatkowe parkingi dla "przyjezdnych", przyjazną "komunikację miejską". Totalitarny kraj w którym żeby komunikacja miejska była "konkurencyjna" trzeba karać wszystkich dookoła.
- 16 4
-
2020-02-06 08:57
W Gdyni nie mamy takich problemów
Macie szansę rozwiązać je na wyborach.
- 0 0
-
2020-02-06 08:56
Pusty (3)
Na Jana z Kolna przy pętli autobusowej jest wielki parking piętrowy jest płatny i dlatego pusty,nie ma problemu dojazdem do centrum i dalej,są autobusy i tramwaje ,ale Janusze chcą za darmo i w centrum.
- 9 19
-
2020-02-06 08:58
Pusto to masz POd kopułą
tak jak cała reszta bandy w magistracie
- 8 8
-
2020-02-06 09:07
Do neptuna z Parking Całodobowy Car Park Sp. zo.o., Jana z Kolna 5, 80-864 Gdańsk jest .. 2km! (1)
Turysta chcący obejrzeć neptuna i zjeść obiad na długiej, idący z rodziną z wózkiem llub 3- 4latkiem ma wg. Ciebie iść 4km tam i powrotem na ten parking koło dworca? Tam nawet podróżni PKP nie chcą zostawiać aut, tak niewygodnie iść stamtąd gdziekolwiek z walizkami czy dziećmi.
- 7 3
-
2020-02-06 09:38
masz legwanie parking w forum ,w mediesonie,mozesz wjechac do strefy zapłac 5taka i przesytń skomleć
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.