• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Miasto i Dulkiewicz doi mieszkańców

    Budują medialne bzdury o rotacji samochodów szczególnie w soboty i w niedzielę , a chodzi głównie o wyciągnięcie kasy od kierowców dla samorządu!!!! Dajcie całą kasę z parkomatów na podwyższenie poziomu leczenia dzieci w mieście lub zakup karetek to będzie uczciwe. Jeżeli chcecie mieć rotację to już trzeba wprowadzić 30 zł za godzinę postoju i temat dla młodych i starszych biednych zmotoryzowanych będzie załatwiony. Bogaty da radę nawet po 100 zł/h. Tylko biedni wyborcy Was wybierają , bo bogaty to na wybory nie chodzi ma inne przyjemności.

    • 2 0

  • Jeśli do pracy jeżdżę autem bo oszczędzam przez to minimum połowę czasu jaki musiałabym poświecić na dojazd komunikacją to nie pojadę najpierw odstawić auta żeby komunikacją dojechać później na Starówkę. Jeśli "Miasto" uważa że dzięki temu zyska bo nie wydam nic w muzeum, knajpie czy kinie w Centrum, bo mnie tam nie będzie to super decyzja.

    • 0 0

  • niby jaka "Rewolucja"?

    to przecież podwyzka a nie "Rewolucja"

    • 0 0

  • To jest kpina.

    Zabraliby się za budowę piętrowych parkingów za pieniądze deweloperów bo od dawna powinien być taki obowiązek wprowadzony- nie ma budowania bez infrastruktury która zagwarantuje swobodne poruszanie. Ale czego się spodziewać w Polsce.

    • 0 0

  • Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł
    Proponuje 8tyś za miesiąc, po co sie rozdrabiać, ale żeby też w tej strefie parkowała pani prezydent i tyle płaciła, porąbało ich w tym urzedzie, nieroby pitolone i wyciagacze ciezko zarobionych pieniedzy

    • 1 0

  • zachecają do tego żeby nie pracowac, opierdalac sie na całego, nie płacić podatków, nie chodzic do pracy, wtedy nie bedzie sie płacić tych porąbanych mandatów/ opłat, pitole to, przepisuje wszystko na rodzine, rąbie mnie ta praca, beda mi płacić jak bede bezrobotny, pojde do mopsu do urzedu pracy, przeżyje bo lemingi beda pracowac na mnie, proponuje wszystkim tak zrobic, to nic nie wyciagna rąbane nieroby w urzedach

    • 0 0

  • Jak zwykle brak racjonalnego rozwiązania !!!

    Niech się pochwalą:
    Ile wybudowali parkingów typu P+R?!
    Ile wybudowali parkingów w samym mieście, podziemnych piętrowych itp?!
    Jak usprawnili komunikację miejską?!
    Jak działa sygnalizacja świetlna, żeby zwiększyć przepustowość?!
    Światła włączają się dla pieszych których nie ma lub dla samochodów widmo w podporządkowanych drogach!!!
    Gdzie są wybudowane skrzyżowania bezkolizyjne głównie na drogach o największym natężeniu ruch, aby wyjeżdżający z miasta nie blokowali się?!
    Podsumowując ocena zerowa, a to podstawa, żeby usprawnić ruch drogowy, a jak widzę że w artykule podane jest, że będą kierowcy płacić haracz, a środki będą szły na inne cele to można się wkó....ć

    • 1 0

  • a co mnie to obchodzi

    widocznie nie chca turystow A ludzie? kogo oni obchodza

    • 0 0

  • Tak to właśnie mamy lepsza komu ikacjezebynie jeździć samochodami - artykuł czytel ika haha

    https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zbyt-ciasne-autobusy-na-Stogi-i-Przerobke-Jak-sledzie-w-sloiku-n142113.html

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane