- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (189 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (597 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (210 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (203 opinie)
- 5 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (211 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (366 opinii)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-07 07:49
Przekombinowali.
Z opłatą dla motocykli to chyba Gdańsk będzie pierwszy na świecie bo jeszcze nikt takiej głupoty nie wymyślił. Zasze parkowałem moto tak żeby nie zajmować miejsca parkingowego i nikomu nie przeszkadzać bo było to darmowe. Ale jeżeli mam płacić to legalnie zaparkuje na normalnym miejscu. I najważniejsze co z biletem ? Druga sprawa po co mieszkańcom śródmieścia auta czemu mają płacić mniej skoro twierdzą że w centrum nie potrzaba aut bo jest komunikacja zbiorowa. Wszędzie blisko itp. Trzeci problem środki pozyskane z opłat zamiast na rowery i zieleń powinny być przeznaczane na rozwój komunikacji miejskiej ! A nie na doniczki z kwiatami.
- 4 2
-
2020-02-07 08:52
Zamiast budować parkingi to podnosi opłaty
Pani Dulkiewicz zamiast budować parking podziemne to podnosi opłaty, zamiast optymalizować gospodarkę odpadami to podnosi opłaty i zmniejsza częstotliwość wywozów (tak jakby to miało zmniejszyć liczbę odpadów), i finalnie to my mieszkańcy za to płacimy - turysta przyjedzie na wakacje i tak zablokuje miasto, a my musimy płacić 7 dni w tygodniu - to jest przeciwko mieszkańcom, gdzie były konsultacje!
- 2 4
-
2020-02-07 09:00
A dlaczego kierowcy mają sponsporwać ifrastrukture dla pieszych i rowerzystów?
- 4 4
-
2020-02-07 09:07
Doskonała decyzja, nareszcie! (1)
Brawa dla włodarzy!
- 4 5
-
2020-02-07 10:19
też popieram
ale powinno być 10 złotych,
chrońmy centrum przed rozjeżdżeniem- 5 1
-
2020-02-07 09:09
Bardzo ucieszyła mnie ta decyzja.
Choć w sumie uważam, że stawka jest nieco za niska, powinna wg mnie wynosić tyle ile w Poznaniu, czyli 7zł
- 5 4
-
2020-02-07 09:24
Tego już za wiele
Przed chwilą podwyżka 100 % za śmieci, a teraz to. Pracuję w Śródmieściu, mieszkam na Osowej. Próbowałem jeździć komunikacją miejską, ale to była porażka - 1,5 godz. w jedną stronę. Autobusy wiecznie się spóźniają, bo jest ich za mało. Są przepełnione. Siatka PKM i tramwajów nie nadąża za tempem rozwoju miasta. Gdyby komunikacja publiczna działała jak należy, to ludzie sami by z niej chętnie korzystali - nie trzeba by wprowadzać drakońskich opłat za parkowanie w Śródmieściu. Ale u nas, w mieście wolności i solidarności, zamiast stosować pozytywne zachęty, to wybiera się rozwiązania represyjne. Dlaczego ta ekipa robi wszystko, żeby przewalić następne wybory? Zawsze na nich głosowałem, ale teraz miarka się przebrała.
- 5 6
-
2020-02-07 09:28
Wygrodzenie terenu poszerzyłbym jeszcze
Dodatkowo dodałbym :
- Dolne Miasto w całości - powoli robi się tu ciasno
- Stare Przedmieścia/ rejon Placu Wałowego - tu już jest bardzo tłoczno
- Biskupią Górkę - tam zaraz zaczną parkować skoro w centrum będzie drogo
- Młode Miasto w całości lub przynajmniej ul Wałową, Wiosny Ludów, Rybaki Górne, Lisią Groblę, Stępkarską, Podstoczną, a także Robotniczą i Stefana Jaracza, Doki, Gazowniczą oraz Gdyńskich Kosynierów, Jana z Kolna, Dyrekcyjną i Kupiecką.
- dodałbym jeszcze 3 maja w całość, Górka, Kurkowa, Nowe Ogrody, w celu uniknięcia przeniesienia się kierowców z ścisłego centrum na tereny przyległe.- 4 1
-
2020-02-07 10:37
Ogarna
Mieszkamy na Dlugim Targu od lat, takiego kongo z parkowanie to jeszcze nie bylo. Dlatego sprzedalismy samochod bo nawet z identifikatorem mieszkanca nie bylo gdzie parkowac. Teraz czasami potrzebujemy auto z wypozyczalni lub Panka, ale juz na Ogarna nie wjedziemy bo jest nowy zakaz i leniwa Straz Miejska ma zniwa. Nie ma opcji zeby dostac indentifikator na osobe/ adres musi byc dowod rejstracyjny pojazdu. Moze urzednicy rozwaza nasza propozycje? Kogo stac to wjedzie tam taksowaka, ale wkrotce i to moze bedzie zabronione w tym chorym miescie.
- 3 6
-
2020-02-07 12:59
Rewolucja w dymaniu (1)
a nie parkowaniu..
- 4 3
-
2020-02-07 13:24
ciebie
ja tam chodzę z buta, na rowerze, albo tramwajem, bo wiem, że pchać się do śródmieścia autem, to kretynizm
- 2 0
-
2020-02-07 20:43
na wieś niech jadą
SUWY powinny więcej płacić. Nie są to samochody "miejskie".
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.