- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (189 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (597 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (210 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (203 opinie)
- 5 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (211 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (366 opinii)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-07 00:21
Super pomysł brawo gdańsk
- 2 5
-
2020-02-07 00:22
Jak będę robił w Gdańsku chce podwójna stawkę ale fajnie
- 3 0
-
2020-02-07 00:35
Czyj to byl pomysl z ta podwyzka?
- 2 0
-
2020-02-07 01:45
Czekamy na płatne abonamenty dla urzędników urzędy miejskiego za 800 zl
Urząd Miasta ma swój parking. Proponuje w całości przeznaczyć go na parking płatny z opłatami za godzinę parkowania jak w strefie. Opłata powinna dotyczyć wszystkich urzędników łącznie z Dyrektorami i Panią Olą.
Może wtedy do kogoś dotrze że oprócz haraczy należy budować parkingi podziemne i rozwijać komunikację miejską nie tylko za pomocą białej farby i pędzla.- 11 1
-
2020-02-07 01:50
Mojego samochodu już się pozbyli.
Ja także ne zawitam w strefie wolnej od banalnych samochodów. Pizzę zamówię na telefon.
- 2 0
-
2020-02-07 02:25
Jeśli chodziło by o to żeby nie było samochodow i spalin to
najprościej wprowadzić zakaz wjazdu. Ale tu chodzi o więcej kasy.
- 5 2
-
2020-02-07 05:19
Jak najbardziej za zmianami (1)
Pełne poparcie dla zmian, ale pod warunkiem rzeczywistego egzekwowania nielegalnego parkowania/zastawiania każdego wolnego skrawka terenu przez kierowców.
Jeden przykład to Grobla IV i dojazd pod SP 50, część rodziców niedługo wjedzie do szatni aiutami. Nie wspominając o zastawionych chodnikach i ulicach w okolicach przejść dla pieszych w pobliżu szkoły podstawowej! Patrol straży widziałem tylko raz. W czym pomoże zreformowana strefa, jeśli ulice i chodniki nadal będą zastawiane.
A druga sprawa to działania miasta i służb w czasie Jarmarku. Czy znowu będą udawać, że nie widzą aut parkujących gdzie popadnie? Czy ponownie wizytówką miasta mają być piesi przeciskający się między autami na chodnikach?- 6 2
-
2020-02-07 08:19
Egzekwowania nielegalnego parkowania nie ma
Na mojej ulicy w strefie SOD codziennie stoją samochody bez uprawnień.
Patroli SM oczywiście nie ma.
Nie mogą ogarnąć jednego a już wymyślają coś nowego- 2 0
-
2020-02-07 05:59
Jaka " rewolucja" ? szwindel Lisickiego dalej funcjonuje! nałożyć haracz a w zamian nic!
mafia ma podobne matody
- 5 1
-
2020-02-07 06:32
To będzie tak: (1)
Większe opłaty za parkowanie, mniej klientów. Mniej klientów mniejszy zysk restauracji. Mniejszy zysk podnosimy ceny by był zysk. Wyższe ceny w restauracji, mniej zysków bo mniej klientów. Po roku wszystko umiera. Nikt nie chce mieszkać w trupiarni
- 8 3
-
2020-02-07 12:10
uwielbiam te teorie
co za analiza, brawo! szkoda, że nijak to się ma do realiów
pewnie za poszerzeniem obwodnicy do 10 pasów też jesteś?- 1 0
-
2020-02-07 07:26
To może zakażemy posiadania auta? (1)
Nie podoba mi się to rozwiązanie. Wykonuję pracę w której jeżdżę do domów klientów więc taka podwyżka to cios w moje zarobki. Jasne, mogę przerzucić to na klienta...w ten sposób wszystko zacznie drożeć bo każdy będzie sobie dokładał do swoich kosztów. Skończymy jak w Chile a wtedy nikt nie będzie się parkingami przejmował.
- 3 1
-
2020-02-07 08:08
Nie podpowiadają, bo gamonie to zrealizują.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.