• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Gdańsk jest hojny, Gdańsk dzieli sie dobrem, Gdańsk łupi ile wlezie

    • 14 2

  • ?!?! (1)

    Powiem tyle
    Złodzieje.....
    Niedługo za wszystko będziemy płacić

    • 12 2

    • No to masz problem, sknerusie

      • 0 1

  • przed wyborami to z usmiechem mowia co to dla Gdańszczan nie zrobią, po wyborach traktuja Gdańszczan jak śmieci

    • 14 1

  • Bose Antki łupią nas ! (2)

    Na każdym kroku tylko płać, płać, płać ! A urzędasy parkują sobie za Bóg zapłać przed U.M.

    • 16 1

    • a w Zakopanem albo w Krakowie byłeś ?

      tam się dzieje

      • 0 1

    • A ty jesteś obuty Antek?

      • 0 0

  • Dobrze, że już nie mieszkam w Gdańsku.

    Teraz poważnie się zastanowię czy przyjechać tu na wakacje.

    • 12 0

  • i bardzo dobrze,

    Kupi jeden z drugim auto i juz mu wszystko daj, najlepiej za darmo.
    Mentalnosc polskich Januszy w tedeikach

    • 6 7

  • parkowanie w weekendy (1)

    Jeśli mnie pamięć nie myli, czas jakiś temu Sopot był jedynym miastem z Trójmiasta, które pobierało opłaty za parkowanie w soboty, ale sąd uznał je za niezgodne z prawem i Sopot się z tego wycofał. Czy ktoś się orientuje, czy coś się w prawie zmieniło o d tego czasu?

    • 3 1

    • na szczęście tak - można

      • 2 1

  • Bzdury

    Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów
    Dlatego wprowadziliśmy do miasta samochody na minuty, ale to nie zwiększa ilości aut

    • 6 0

  • Śmieci

    Śmieci teraz parkowanie co jeszcze ,chyba trzeba będzie gdzie indziej płacić podatki bo w Rodzinnym Gdańsku nas okradają i tyle w temacie

    • 4 0

  • Uczcie się górali zarabiać na turystach (3)

    Ja bym proponował u nas dać maksymalną stawkę 9,90/godz., miasto będzie miało kasę od turystów ale proponowałbym, aby po wpisaniu rejestracji GD w parkomacie pojawiał się rabat dla mieszkańca np 40-50% - nam mieszkańcom to się należy

    • 4 4

    • (2)

      wg konstytucji każdy jest równy. nie ma podziału na GD i na nieGD.
      Mysle żeby Dulkiewicz troche przemyslała co obiecywała a co teraz daje Gdańszczanom, same podwyżki. Przed wyborami słodko śpiewała a teraz pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Niech wywali połowe urzedasów z urzedu, którzy siedza na ciepłych posadkach i spijają kawusie. tu beda oszczednosci

      • 2 1

      • co za bełkot (1)

        wywalić samochody z centrum

        • 0 2

        • centrum - czyli gdzie?

          promien 500m od neptuna?

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane