- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł
Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.
Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.
Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni i szpitalu Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu .
Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.
Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego oraz w ciągu ulic: Do Studzienki , Miszewskiego i Wyspiańskiego .
- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Miejsca
Opinie (264) ponad 10 zablokowanych
-
2015-09-08 21:15
W sumie niesamowite, ze ktos wymyslil cos nowego a nie wyciagnal kolejnego trupa z szuflady lat 70-tych. Oby wiecej takich nowatorskich projektow.
- 9 1
-
2015-09-08 21:25
Nie wierzę, że to wymyślone w Gdańsku.
Zbyt piękne żeby było prawdziwe i to w mieście gdzie niedawno jeszcze lansowano takie koncepcyje jak Droga Zielona !
Nie wieżę jak nie zobaczę.- 8 3
-
2015-09-08 21:26
Będą przesiadki co 2 przystanki? Teraz taka moda.
- 11 1
-
2015-09-08 21:29
A może połączyć linie tramwajowe na Chłopskiej i Wita Stworza
Przez Kołobrzeską i Bażyńskiego.
- 11 2
-
2015-09-08 21:51
Projekt??
Przecież już wyburzają teren pod ten "projekt" a nagły remont nawierzchni ul. Trauguuta to przypadek też?? Za jaki czas będą pruć od nowa za nasz pieniądze.
- 4 1
-
2015-09-08 21:54
Zupełnie tego nie pojmuje.... (4)
Wypadki mają się tak :
1. Miasto przez podległe sobie Biuro Rozwoju Miasta opracowuje studium i założenia dla trasy Nowej Politechnicznej. Wyznaczono w nim korytarz i punkty początku i końca.
2. Miasto ogłasza PRZETARG na opracowanie wielowariantowej KONCEPCJI.
3. Przetarg wygrywa firma Mosty Katowice. BPBK jest drugie...
4. 3 miesiące po ww. przetargu Adamowicz po prezentacji animacji tzw. "z pupy" twierdzi - "Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę mówić od dziś o projekcie GPW".
Ręce i "cycki" opadają.
Jeśli nie wiedziało się, którędy zrealizować połączenie to NIE OGŁASZA się przetargu na projekt. Ogłasza się na studium programowo-przestrzenne.
A jeśli już ogłoszono i rozstrzygnięto przetarg na projekt - może nie zlecać z wolnej ręki przegranej firmie czegoś co zupełnie wywraca do góry sens prac zwycięzcy ? Może poczekać co zaproponuje w koncepcji Mosty Katowice ?
Animacja jest zupełnie z "pupy", że tak się wyrażę.
1. Duża część terenu gdzie przechodzi ten fikcyjny tramwaj ma ważny i uchwalony miejscowy plan zagospodarowania.
2. Część z terenów w których miałby się poruszać tramwaj (okolice GUMedu) jest wpisana do rejestru zabytków (zabytkowe nasadzenia parkowe i budynki).
3. Lokalizacja tramwaju w Smoluchowskiego = wyrzucenie znajdujących się tam miejsc parkingowych. Na terenie GUMedu jest w tej chwili ~ 200 miejsc parkingowych i nie będzie ich więcej.
4. Sam GUMed generuje mniej ruchu od Politechniki - pracuje na terenie szpitala około 2500 ludzi i jest tam około 1000 łóżek szpitalnych. Dla porównania na PG studiuje około 20000 osób.- 17 9
-
2015-09-08 22:09
mi ta koncepcja i tak jest obojętna,
- 0 1
-
2015-09-08 22:53
W skrócie, dlaczego nie masz racji w kwestiach szpital vs. politechnika. (2)
1) plan można zmienić, lepiej w ważnej społecznie sprawie, a nie jak np. teren przy grunwaldzkiej/Chopina pod prywatną szkolę,której szefuje była koleżanka z UM
2)wszystkie nasadzenia parkowe i budynki zabytkowe są na animacji zachowane i znajdują się po prawej stronie ulicy:)
3) te miejsca i tak powinny zniknąć- połowa z nich ogranicza widoczność na ulicy, druga połowa to nie miejsca parkingowe, tylko zakazy parkowania ignorowane przez cwaniaków. poza tym- tramwaj spowoduje, ze dojazd samochodem nie będzie koniecznością- obecnie istnieje spora grupa ludzi, która na podejście pod górę od przystanku tramwajowego na grunwaldzkiej zużywa więcej czasu niż na przyjazd nim z drugiego końca miasta. Parking wielopiętrowy, płatny powinien powstać na terenie uck, ale na to miasto wpływu nie ma.
3) GUMed to uczelnia- ok. 5000 studentów po odliczeniu farmacji (choć oni też tu bywają) do tego 1000 wykładowców (jasne, większa cześć z nich to kadra szpitala, ale nie wszyscy) Szpital to UCK. Nie wiem, skad wziąłeś 2500, ale z pewnościa jest to liczba zaniżona- samych lekarzy i pielęgniarek będzie ponad 2000, a jeszcze administracja, strasznie rozbuchana. i jeszcze ważne słowo- outsourcing- firmy sprzątające, salowe itp., nie wliczone w poczet pracowników szpitala. łóżek może 1100, ale pacjentów codziennie znacznie więcej i nie chodzi tu tylko o odwiedzających- kilkadziesiąt przychodni przyjmujących codziennie kilku do kilkudziesięciu pacjentów, do tego tzw. przyjęcia dzienne- prawie każdy oddział przyjmuje drugie tyle pacjentów (a czasem dużo więcej), co ma łóżek i tego samego dnia są wypisywani, bez pobytu w łóżku. Do tego szpital zakaźny zaraz obok ( nie jest częścią UCK), generujący własny ruch. łącznie ruch ten spokojnie przekracza 15000, do tego jest płynny przez caly dzień (politechnika to kilka fal związanych z konkretnymi godzinami zajeć) i co najważniejsze, jest bardziej istotny z punktu widzenia społecznego- z punktu widzenia miasta ważniejsze jest, by jego mieszkańcy (w tym studenci i pracownicy PG- a codziennie są to rożne osoby) mieli łatwy dostęp do szpitala, niż wąska grupa ludzi (z czego większa cześć prawdopodobnie nie mieszka w gdańsku!) do uczelni, ktora ma już bardziej dogodne połączenie tramwajowe( ruch pieszych od przystanków miszewskiego i politechnika odbywa się w poziomie, nie pod górę jak w okolicach szpitala).- 5 1
-
2015-09-08 23:11
Nie (1)
Tak się składa, że robiłem projekt dostępności i obsługi komunikacyjnej dla jednego ze szpitali w Polsce i dla porównywania brałem dane GUMedu.
Co do sensowności tramwaju w Smoluchowskiego - zobacz jak wygląda obciążenie jedynej kursującej w Smoluchowskiego linii autobusowej i pomyśl po co tam tramwaj... A ten autobus ma lepszą dla studentów trasę bo dojeżdża od stacji SKM Politechnika.
Co to znaczy - ruch przekracza 15000 ? Ruch obsługi szpitala ma dwie fale (szczyty ~ 8 i 15) ale są one mniej widoczne niż szczyty dla PG. Im większy szczyt a mniejsza płynność tym oddziaływanie na ruch większe i większa możliwość zakorkowania okolicznego terenu.
Reasumując. Szpital na Zaspie, który ma prawie 3/4 łóżek GUMedu - świetnie jest obsługiwany przez 2 linie autobusową, kursujące co ~ 20 minut i 400 miejsc postojowych. Gdyby wokół GUMedu albo w samym GUMedzie powstało dodatkowo 200 miejsc postojowych sprawa jego obsługi byłaby zamknięta.
Tramwaj "w poprzek" nie rozwiąże problemów Południa, któremu potrzebne jest bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem i Oliwą. Dlatego w Gdańsku brakuje tramwaju w Łostowickiej - dalej przez Morenę do Wrzeszcza (Nowa Słowackiego) - a zbudowano dla leśniczych i grzybiarzy PKMkę..- 1 5
-
2015-09-09 17:48
hmmm...jak dla mnie
nie rozumiesz specyfiki szpitali. wierzę, ze robisz 'projekty dostępności', ale chyba nie analizujesz kto, jak i dlaczego do szpitala przyjeżdża.
po pierwsze, co do sensowności linii- dużo ludzi którzy tu przyjeżdżają jest starych, schorowanych. dla nich te kilkaset metrów pod górę to kolosalna różnica. 15000 osób- oczywiście chodziło mi o to, ze dziennie tyle osób się w tej okolicy pojawia. różnych osób. przez cały dzień, z niewielkimi pikami, co uzasadnia linię tramwajową kursującą przez cały dzień.
283 jako przykład jest bez sensu- kursuje raz na godzinę, w szczycie 2x na godzinę, do tego godziny przyjazdu pod szpital ma takie, ze nikomu nie pasuje-pół godziny przed, półgodziny po 8.00.
SKM nie jest szczególnie popularna wśród studentów gumed, właśnie dlatego, ze jej przystanki są dosyć daleko od uczelni, korzystają z komunikacji miejskiej, głównie tramwajowej.
A porównanie UCK do szpitala na zaspie... to żart? sam chwilę wcześniej piszesz o studentach, do tego tych szpitali nie można porównać- uck ma 3 stopień referencyjności, jest największym szpitalem w województwie, a zaspa to zwykły szpital powiatowy, tyle,że w mieście. sama liczba pacjentów z przychodni tworzy ponad dwukrotna różnicę dziennie. na projektowaniu dostępności sie nie znam, ale chyba źle zbierasz dane..
Za to zgodzę się, ze przydałby się tramwaj wzdłuż słowackiego i w linii PKM- co wcale nie wyklucza sensowności tej linii.- 0 0
-
2015-09-08 22:21
Gdańsk naszych marzeń
Sami stwórzmy Gdańsk jaki chcemy
https://www.facebook.com/Gdansknaszychmarzen?ref=hl- 1 0
-
2015-09-08 22:44
Najpierw niech zrewolucjonizuja warunki pracy w ZKM
- 1 1
-
2015-09-08 22:46
U mnie 8 września
A w urzedzie za duzo budyniu polali ...i maja caly czas prima aprilis.
Gratuluje poczucia humoru przez 365 dni w roku, przejrzyjcie hitlerowskie plany z lat 30 dostosujcie do obecnej zabudowy i bedziemy zyc jak europejczycy przez nastepne 1000 lat ;-)- 3 1
-
2015-09-08 22:50
dla mnie bomba !!!!
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.