• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • Niech najpierw usprawnią to co jest,

    a następnie biorą się za planowanie.
    W tej chwili dojazd do GUMEDu dla osób starszych i niepełnosprawnych to jest droga przez mękę. Przystanek autobusowy zlokalizowany jest przy tunelu.Taka osoba nie jest w stanie zejść i wejść po takich stromych schodach.Wysiada z tramwaju przy Traugutta i ma do przystanku kawał drogi.Ma dwa wyjścia,albo iść do przystanku,a autobus bardzo rzadko jeździ i mnie osobiście zdarzyło się że nie jechał w ogóle,lub iść chodnikiem ul.Smoluchowskiego .
    Widać,że często wybiera drugie rozwiązanie,bo widać ledwo idących pod górę staruszków i osoby z kulami.Powinny tam być ławki do odpoczynku,ale tam nawet nie można się mijać,bo chodnik jest zastawiony samochodami i trzeba wchodzić pomiędzy nie,aby przepuścić szybciej idących pieszych.
    Ten cały pomysł z jadącymi dookoła miasta tramwajami do Wrzeszcza jest tylko w celu napędzania galeriom handlowym klientów.Nabudowali ich we Wrzeszczu multum i boją się,że będzie brak kupujących.

    • 7 1

  • Jeśli chodzi o inwestycje komunikacyjne w Gdańsku, to szlag mnie czasem trafia, w jak zapyziałej dziurze mieszkam (Gdyni), w której nic praktycznie sie nie dzieje, a pieniądze marnotrawione są w sposób wręcz przestępczy przez tak kochanego przez większość gdynian pana Szczurka.

    • 6 2

  • To jedna wielka ściema

    Ulica Smoluchowskiego jest wciśnięta między teren GuMedu a teren Lechii a wyżej między Szpital Zakaźny a wysokie wzgórze morenowe. Realizacja tej koncepcji wymagałaby zabrania części terenu Lechii i GuMedu oraz bardzo zaawansowanych prac ziemnych (ścięcie połowy wzgórza). Tego ostatniego nie można zrobić, bo na przeciwnym zboczu wzgórza stoją domy i groziłoby to katastrofą budowlaną.

    • 10 4

  • tramwaj

    Czary mary Harry Pottera

    • 3 0

  • Malkontenci (2)

    Nowa koncepcja zła, bo omija leniwych studentów PG?

    Albo nie łączy Piecek-Migowa z Wrzeszczem? To po kiego PKM (oczywiście jak w końcu będzie wspólny bilet)?
    Jak widać tramwaj musi być z pod domu pod szkołę (pracę) a przesiadki zaleca się innym, ale samemu już ich się nie chce.

    Skomunikowanie "Moreny" przez GUMed jest pomysłem odważnym, ale mającym duży sens praktyczny i stanowi uzupełnienie obecnego układu komunikacji szynowej z tą częścią Gdańska.
    A NP, która szczególnie w wersji lansowanej przez FRAG to jedynie niszczenie tkanki miejskiej, na dziś powinna zostać rezerwą, uruchomioną po wybudowaniu Drogi Czerwonej (czyli odkorkowaniu Wrzeszcza). Wtedy ma sens jako połączenie drogowe uzupełniające Słowackiego.

    • 7 3

    • twierdzenie, że Droga Czerwona odkorkuje Wrzeszcz (1)

      rozumowi bluźni

      Doświadczenie wielu miast świata pokazuje, że budowa kolejnej arterii zwiększa ruch na sąsiednich ulicach i skłania większą liczbę ludzi do korzystania z samochodu - nawet na małe odległości.

      Tworzy się popyt indukowany i miasto nadal jest zakorkowane.

      • 0 1

      • Myślenie, iż bez budowy dróg rozłożenia ruchu obecnego i przyszłego poprawi komunikacje w mieście jest irracjonalne.
        Myślenie, iż wybudowanie kolejnej linii tramwajowej poprawi dostępność komunikacji dla mieszkańców zaprzecza faktom.

        Ludzie przesiądą się na komunikacje miejską wyłącznie, gdy będzie ona przewidywalna i będzie gwarantować dojazd z punktu A do punktu B w określonym czasie.
        Obecnie nikt takich gwarancji nie da, a oparcie miasta o jedną arterię komunikacyjną to proszenie się o kłopoty.
        Choćby w wypadku wpięcia tramwaju z NP w Grunwaldzka już dziś niewydolne skrzyżowanie Grunwaldzka/Miszewskiego będzie przyczyną problemów nie dla kierowców, ale dla pasażerów tramwajów.
        Tak jak dziś przeszkodą dla rozwoju tramwajów dla dolnego tarasu jest łącznik Hallera/Zwycięstwa.

        • 0 0

  • Dziadowska 7-ka zwana tramwajem. Od września codzienne opóźnienia począwszy od pętli Łostowice.

    • 5 2

  • Stawiamy na TRamwaje i słusznie. W Śródmieściu jak najmniej busów!!

    • 3 6

  • A może przy okazji poprowadzić tramwaj do Osowej i Sopot? (3)

    A może przy okazji poprowadzić tramwaj do Osowej zanim zabudują teren po telewizji? Koło Opackiej to jedyna obecnie możliwa droga.

    • 7 2

    • trasa: spacerowa, kielnienska do przyszlego przystanku pkm. moze byc?

      • 1 0

    • (1)

      Do Sopotu tramwaj już był. Ale zlikwidowano go.

      • 1 0

      • Tramwaje a Sopot

        1
        Był do pętli Reja tylko, szkoda, że to torowisko rozwalono.

        2
        Był jeszcze tramwaj do lasu, do karczmy i hotelu na polanie Wielka Gwiazda, dziś można tam tylko rowerem, albo zimą na biegówkach. De-ewolucja cywilizacyjna.

        3
        Powinien być, dawno, najpóźniej już dziś, autobus elektryczny po ulicy Reja do Osowej. Lepiej niż trolejbus/tramwaj, bo nie trzeba by walczyć z gałęziami, inwestować w trakcję itd
        Tyle, że samochodziarze ze Spacerowej nie przesiądą się do czegoś co pojedzie raz na kilka godzin. Połączenie musiało by być co parę minut, by przejąć istotną część strumienia ludzi ze Spacerowej.

        Brakuje tylko paru rzeczy a najbardziej: Nervos belli pecunia infinita

        • 0 0

  • A co z koncepcją wchłonięcia Gdyni przez Gdańsk? ;-) Gdynia zaczęłaby się w końcu rozwijać.

    • 5 3

  • Tramwaj to środek transportu z I poł. XX wieku (12)

    Teraz mamy wiek XXI

    • 5 6

    • dlaczego w Paryżu i wielu miastach amerykańskich przywraca się tramwaje? (3)

      bo samochód w miastach to przeżytek: środek transportu z początków drugiej połowy minionego wieku.

      Przyszłość należy do multimodalności z ruchem pieszym w centrum i rowerami wspomaganymi elektrycznie na dojazdach do niego na czele.

      Wspólny bilet i system rowerów publicznych to zadanie na dziś.

      • 2 2

      • A jak spadnie śnieg i przyjdzie mróz -20 st. C (2)

        to będziesz mieć nowe zadanie: Organizacja zastępczej komunikacji autobusowej.

        • 3 2

        • (1)

          Tak, wiedzą to w Helsinkach i Sztokholmie, tamtejsze tramwaje wszystkie stoją przy minus 20 stopniach i trzeba na gwałt ściągać autobusy.

          • 3 0

          • Cóż,

            nie tylko Ty popełniasz błędy.

            • 0 0

    • (6)

      O matko!! Trzeba będzie co prędzej zatopić wszystkie statki, barki, promy i takie tam, no bo to środki transportu wynalezione całe wieki przed naszą erą.

      • 0 1

      • Parowcem do Nowego Jorku? (5)

        • 0 0

        • (4)

          Queen Elizabeth II to nie parowiec, a do Nowego Jorku jak najbardziej pływa.

          • 1 0

          • Codziennie? (3)

            • 0 0

            • (1)

              na tyle regularnie, by osoby z lękiem przed lataniem, osoby posiadające dużo czasu i osoby źle znoszące jetlag mogły sobie popłynąć.

              • 0 0

              • W końcu mam wyjaśnienie dla kogo te tramwaje

                • 0 0

            • PS. Poza tym porty towarowe kwitną - tak morskie, jak i śródlądowe.

              • 0 0

    • teleportery, telekinezę, bilokację i...

      całkiem niezłych psychiatrów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane