• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaj donikąd ?

    Najbardziej podoba mi się tramwaj donikąd czyli do stacji PKM Brętowo .

    • 6 2

  • a co z połączeniem na Chełm i Łostowice z Moreny przez Łostowicką? (1)

    Ciekawe, czy kiedykolwiek powstanie takie połączenie, biorąc pod uwagę niedawną przebudowę ul. Łostowickiej z pominięciem nawet miejsca na położenie linii tramwajowej w przyszłości... Brak tego połączenia uniemożliwia połączenie całego Gdańska Południe i jest wielkim błędem.

    • 2 3

    • Rolę połączenia pełnić będzie "Nowa Bulońska". To rozsądniejsze, bo tworzy drugą arterię tramwajową bliżej dużych dzielnic przy obwodnicy.

      • 2 0

  • czas przejazdu! (1)

    Nowa koncepcja oznacza, że tramwaje z Południa jadące do Oliwy będą musiały przejechać półtora kilometra więcej (policzcie sobie), co oznacza wydłużenie czasu przejazdu co najmniej o 5 minut - chyba że w końcu tramwajom da się priorytet na światłach.
    Im dłuższy czas przejazdu tramwajem Południe-Oliwa, tym więcej ludzi wybierze samochód na tej trasie.

    • 3 0

    • Przy czasie jazdy 30 minut wydłużenie go do 35 minut nie ma znaczenia. Szczególnie iż dałby się go skrócić, gdyby wybudowano przejście podziemne przy Klonowej oraz dokończono węzeł Dmowskiego.

      Co ważne, te 5 minut w szczycie tramwaj na NP traciłby na skrzyżowaniu z Grunwaldzka.

      • 1 1

  • Dla calosci ukladu komunikacyjnego to nie ma sensu (1)

    1. Skoro PKM konczy sie we Wrzeszczu , to zrobienie tu wezla tramwajowego ma sens.
    2. Linia Piecki/Gumed/Suchanino fajna , przydatna , ale bez sensu dla calosciowego rozwiazania komunikacyjnego.
    Po co kolejna odnoga w poblizu starowki ? Sens ma tylko polaczenie Wrzeszcza z Bulonska , co zapewni wielka petle komunikacyjna. Jak to juz bedzie gotowe, mozna myslec o zageszczeniu lini i wtedy Piecki i Gumed mozna tworzyc.

    A teraz sam smaczek . Wilenska pomiedzy Swismedem a Jaskowka ma potezna ronice poziomow na bardzo krotkim odcinku.
    Czy mamy zamiar zakupic takie same tramwaje jakie uzywane sa w San Francisco ? Tylko na ta linie ?

    • 3 2

    • "Wielką pętlę" masz już dziś, szkoda tylko iż przez urzędników nie zadziała jak należy.
      Trasa przez GUmed to także możliwość wprost przesiadek na Brzeźno/Nowy Port czy Dolny Wrzesz i wtedy połączenie tramwajowe przez Dworzec we Wrzeszczu i Kościuszki nabiera sensu. Inaczej trzeba puścić tramwaj przez Miszewskiego co jest ryzykownym pomysłem.

      • 1 0

  • KM : a co z połączeniem na Chełm i Łostowice z Moreny przez Łostowicką? (1)

    A co na rysunku nie widac ? Przez Nowa Warszawska i Nowa Bulonska.
    Przez Lostowicka nie puszcza bo za duza roznica wzniesien, dlatego ten projekt jest tylko teoretyczny. Na Wilenskiej tez nie da sie ani podjechac ani zjechac zadnym uzywanym w PL trmawajem.

    • 2 1

    • Tam nigdy tramwaj nie był planowany bo za duże nachylenie drogi jest.

      • 0 0

  • bywal

    Dziwi mnie jedna rzeczy czy tzw. Gorny taras to tylko Morena ?czemu wszystko biegnie wlasnie tam ?A moze ma najbardziej wplywowych radnych?Czy nikt nie widzi potrzeby tramwaju na ujescisko i oscienne tereny jest coraz wiecej osiedli a poloczenie tragiczne .Moze Adamowicz zamiast sprzedawac dzialki coraz to nowym deweloperom i kupowac sobie z dzieki temu mieszkania zainreresuje sie mieszkancami pudnia my nie jestesmy gorsi tez placomy podatki ...Paranoja

    • 2 1

  • gryzoń do nory

    tak się pokazuje gryzoniom norę

    • 3 1

  • rozum

    Drodzy radni,projektanci,idźcie po rozum do głowy,najlepiej tramwajem do nikąd,czyli na Brętowo,spiszcie się,bo w nowym porcie zabrakło

    • 2 0

  • BRAWO inwestcje komunikacyjne (1)

    dziś przejechałem sie tranwajem 10 i autobusem na ktury przesiadłem się bez przechodzenia na inny przystanek .Tak trzymać i nie patrzeć na maruderów , budować tunel pod pachołkim . wicinać drzewa które stoją na drodze . A maruderzy i ja niech sadzą NOWE DRZEWA . Ja posadziłem na około 200 drzew.

    • 0 5

    • ta trasa a tunel i droga zielona

      to 2 różne bajki. Nowa linia w tej koncepcji jest miastotwórcza a Droga zielona rozwala miasto i wpuszcza ruch należny obwodnicy do środka... Co ciekawe sami piewcy DZ przyznają, że po jej wybudowaniu RUCH W OLIWIE WZROŚNIE!

      • 0 1

  • Nareszcie sensowna zmiana

    połączenie tras tramwajowych rozwiązałoby by wiele problemów komunikacyjnych mieszkańców "starych" osiedli jak np. Przymorze czy Zaspa i ograniczyło potrzebę korzystania z autobusów

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane