• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Roboty na jedynce, niższe myto na A1?

Mikołaj Chrzan
19 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:53 (19 marca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Być może chociaż przez jakiś czas przejazd przez bramki na autostradzie nie będzie tak bolesny dla kieszeni. Być może chociaż przez jakiś czas przejazd przez bramki na autostradzie nie będzie tak bolesny dla kieszeni.

Za dwa tygodnie rusza remont drogi krajowej nr 1. Firma GTC napisała do ministra infrastruktury: na czas tych robót warto zmniejszyć myto na A1. Ale jeszcze nie wiadomo, czy będzie można tanio ominąć remont, czy kierowcy - uciekając przed korkami - będą przeklinać i płacić tyle, co do tej pory.



"Gazeta" dotarła do listu, w którym firma Gdańsk Transport Company pisze do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) w sprawie taryf za przejazd autostradą A1 w czasie remontu drogi krajowej nr 1. GTC proponuje, by upust na czas remontu sięgnął 50-75 proc. obecnych stawek.

"To rozwiązanie zapewni dochód Skarbowi Państwa, ale równocześnie pokaże dobrą wolę ministra wobec kierowców, którzy w przeciwnym wypadku będą mogli czuć się poszkodowani, tak jak to miało miejsce podczas remontu Autostrady A4 na południu Polski" - przekonują szefowie GTC.

List wysłano jeszcze w lutym, ale decyzja ministra w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Przypomnijmy, 22 grudnia 2007 r. otwarto pierwszy odcinek autostrady na Pomorzu: 25 km od węzła Rusocin (w pobliżu Pruszcza Gdańskiego) do węzła Swarożyn (w okolicach Tczewa). Przez pierwsze dwa miesiące przejazd A1 był darmowy.

Ale darmowy przejazd dla kierowców to większe wydatki z kasy Ministerstwa Infrastruktury. Umowa koncesyjna między ministrem a budującą autostradę firmą GTC jest tak skonstruowana, że ministerstwo musi płacić GTC tzw. opłatę za dostępność (sam odcinek Rusocin-Swarożyn to koszt ok. 40 mln zł rocznie). W zamian za to ma prawo do wpływów z myta. Na darmowym przejeździe traci więc nie GTC, a ministerstwo.

- Ale trzeba brać pod uwagę także to, że darmowy przejazd to także element promocji drogi i sposób na przyzwyczajenie kierowców do korzystania z drogi, tak by później wiedzieli, za co płacą - powtarzali bez przerwy przedstawiciele GTC.

Takiej argumentacji minister Grabarczyk jednak nie przyjął i od końca lutego za autostradę płacimy. I to niemało. Przejazd osobówką 25 km autostrady to wydatek 6,70 zł. Nie ma rabatów dla stałych klientów, więc jeśli ktoś chciałby dojeżdżać tą drogą codziennie do pracy, miesięcznie wydałby ok. 270 zł.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Przed wprowadzeniem opłat były dni, kiedy autostradą przejeżdżało ok. 17 tys. pojazdów na dobę. Tuż po ich wprowadzeniu aut było już ok. 9 tys. I podobnie jest do dzisiaj - w ostatni piątek z autostrady skorzystało 9,5 tys. samochodów. Co się stało z pozostałymi pojazdami? Wróciły na szosę, którą jeździły przed otwarciem autostrady - czyli na równoległą drogę krajową nr 1.

Problem w tym, że "jedynka" jest od lat dziurawa, a 1 kwietnia - między Miłobądzem a Tczewem - rozpoczyna się jej remont kapitalny.

- A już w maju rozpoczniemy remont kolejnego fragmentu tej drogi: od Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek - informuje Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Utrudnienia będą poważne, bo zamknięta będzie połowa jezdni. Korki są nieuniknione.

Rozwiązanie wydaje się proste: na czas robót minister infrastruktury mógłby zwolnić kierowców z opłat lub zredukować ich wielkość. W takich warunkach autostrada stałaby się naturalnym objazdem dla zakorkowanej "jedynki". Upusty proponowane przez GTC oznaczałyby, że za przejazd A1 - podczas remontu - trzeba by zapłacić kwotę od 2 do 3 zł.

Czy tak będzie? Na razie nie wiadomo. - Decyzje w tej sprawie nie zostały jeszcze podjęte - informuje Andrzej Maciejewski, rzecznik podległej ministrowi Grabarczykowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niezależnie od kwestii opłat za przejazd autostradą, budowa pozostałych odcinków A1 przebiega zgodnie z umową i ma być gotowa do końca 2008 r. Drogowcy zapowiadają jednak, że odcinek z Gdańska do Grudziądza może być otwarty już we wrześniu.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (63) 2 zablokowane

  • Tusk obiecywał Wam Irlandię I (4)

    A Wy go poparliście, jak teraz próbuje realizować obietnice (zaczął od wyrównania cen między Polską i Irlandią) to Go krytykujecie.

    A tak dla przypomnienia.

    DZIESIĘĆ ZOBOWIĄZAŃ PO - Polska zasługuje na cud gospodarczy

    1.Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy
    2.Radykalnie podniesiemy płace dla budżetówki, zwiększymy emerytury i renty
    3.Wybudujemy nowoczesną sieć autostrad, dróg ekspresowych, mostów i obwodnic
    4.Zagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ
    5.Uprościmy podatki - wprowadzimy podatek liniowy z ulgą prorodzinną, zlikwidujemy ponad 200 opłat urzędowych
    6.Przyspieszymy budowę stadionów na Euro 2012
    7.Szybko wypełnimy naszą misję w Iraku
    8.Sprawimy, że Polacy z emigracji będą chcieli wracać do domu i inwestować w Polsce
    9.Podniesiemy poziom edukacji i upowszechnimy Internet
    10.Podejmiemy rzeczywistą walkę z korupcją.

    Popatrzmy sobie dziś na 7 pkt. obietnic (cudów)

    • 0 0

    • czlowieku, wroc lepiej do pracy

      albo walnij glowa w sciane.

      • 0 0

    • Nudny jesteś.
      Lekarz chyba tez już Ci nie pomoże

      • 0 0

    • Ej , ale to nie jest wykonalne w ciągu roku czy dwóch!!

      • 0 0

    • suche fakty:-)

      Nowe autostrady
      zbudowane przez
      rząd Tuska: 0 km

      Śmiertelne ofiary
      wypadków drogowych: 1415 (do 31.01.2008)

      Liczba Polaków, którzy
      wrócili z Irlandii: brak danych

      Podatek liniowy: wycofany

      Cud gospodarczy: czekamy

      Expo 2012: klęska

      Długość expose
      premiera: 185 min.

      Liczba obietnic: 73

      • 0 0

  • myto - dobre określenie

    mi sie kojarzy z pobieraniem pieniedzy za byle gowno

    • 0 0

  • (4)

    "Przetarg na budowę drugiego, 62-kilometrowego, odcinka autostrady A-1 Nowe Marzy pod Grudziądzem – Toruń-Czerniewice ogłoszony zostanie do końca marca. Taką informację pomorskim parlamentarzystom w trakcie środowego posiedzenia Sejmu przekazał minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Tymczasem przedstawiciele Gdańsk Transport Company, który jest wykonawcą pierwszego odcinka tej trasy Rusocin - Nowe Marzy (89,5 km), są zaskoczeni decyzją szefa resortu. Twierdzą, że to im należy się ta budowa."
    "Ministerstwo nie zamierza jednak godzić się ze spółką GTC, której Jerzy Polaczek, poprzedni minister infrastruktury, odebrał koncesję na budowę odcinka autostrady A1 Grudziądz-Toruń. GTC zamierza walczyć o odszkodowanie. Według Cezarego Grabarczyka ponowne przyznanie koncesji nie jest możliwe.
    Rząd Donalda Tuska nie zamierza tworzyć nowych planów budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych - będzie kontynuowany plan przygotowany przez Jerzego Polaczka. Wynika z niego, że przez najbliższe siedem lat powstanie ponad 2,8 tys. km nowych tras szybkiego ruchu i 1,1 tys. km autostrad. Większość z nich ma być gotowa do 2012 roku."

    W czasie kampanii wyborczej PO nazywala dzialania min. Polaczka "szkodnictwem", mowiono o wznowieniu negocjacji z GTC jako o jednym z priorytetow. Po Ewie Kopacz, ktora najpierw ostro krytykowala, a pozniej skopiowala program reformy zdrowia swojego poprzednika, mamy nastepnego "fachowca".

    • 0 0

    • (3)

      tuskowe "gwiazdy" POwoli gasną
      bartoszenka - znikł, sukcesy głównie w obrażaniu Polaków, którzy śmieli głosować na PiS

      picera - raport, którego nie widział nawet sam donku tusku, spalony samochód, sesja zdjęciowa picera-szeryf, w szczecinie wsparła prezydenta aferzyste od mieszkań za 1/4 ceny, no cóż sama wie jak to jest:-)

      kopacz - tragedia połączona z płaczem i połajankami lekarzy, znikła z mediów (dzisiejszy dzień to wyjątek potwierdzający kompletne nieprzygotowanie, cicha prywatyzacja szpitali bardziej podobna do rabunku, ewakuacja szpitali, zapaść innych

      ćwiąkalski - komediant od laptopa ziobry, mecenas mandarynów PO, znikł równiez z mediów

      radek sikorzyński - najlepiej wychodzi mu opluwanie prezydenta, trzy wizyty w moskwie, berlinie i waszyngtonie zakończone protekcjonalnym poklepywaniem wiszących u pańskiej klamki nieudaczników, sukces - reaktywacja festiwalu piosenki radzieckiej
      zdrada serbii, odwrócenie się od litwy, gruzji i białorusi

      schetyna - 28 rannych policjantów, którzy zamiast strzec ładu i porządku biorą udział w rozbiorze serbii

      • 0 0

      • (2)

        zapomniałem o jeszcze jednym sukcesie
        po 3 miesiącach tajnych pertraktacji donku nie musiał zdejmować butów w USA:-)
        tak se zadaje pytanie czemu akurat buty?
        przecież płetwy zamiast stóp to nie jest taki wielki wstyd hi hi hi ani żadna tajemnica państwowa e he he he he

        • 0 0

        • gallux (1)

          Polskie sluzby specjalne negocjowaly z Amerykanami 3 miesiace, zeby Donek nie musial sciagac butow podczas kontroli na lotnisku. Bali sie, zeby mu sloma nie wypadla :-)

          • 0 0

          • no, niechby to się zdarzyło Kaczyńskiemu:-)
            już widzę te sondy - co Kaczyński chciał ukryć, to szkło kontaktowe, ten rechot
            a tu nic:-) słoma słomą, ale jak gładko łyknieto akceptacje rządu czwartej rzeszy dla centrum wypedzonych, które ma wzbudzać emocje głównie przeciw Polakom, jak zgrabnie ukryto fakt, że juz w kilku krajach UE może być referendum odnośnie traktatu, a jedno w ogóle na razie wstrzymało sie od dyskusji, itp itd

            • 0 0

  • ehh noobki

    Sprawdźcie lepiej jak została sfinansowana budowa autostrady i co to jest partnerstwo publiczno-prywatne. Nie ma to jak krzyczeć, że "za moje zbudowano" więc chcę jeździć za darmo. Banda krzyczących debili.

    Inną sprawą jest sama cena: 6,7zł za 25 km, co daje 0,268zł/km.
    Jeżeli chcemy po takiej cenie pojechac np do warszawy, liczmy 400km zapłacimy 107,2 zł w jedna stronę. Przy próbie przejechania polski licząc 700km zapłacimy 187,6 zł.

    Nadal dla was to kilka groszy?

    Ten kto zbudował za swoje pieniądze ma podpisną umowę z państwem i dostaje kasę za to, że autostrada działa. Państwo wali nas w d... żeby zarobić na zobowiązania wobec GTC i ugrać coś dla siebie.

    • 0 0

  • w __1__litrze paliwa są ___2,74zł podatków

    codziennie setki a może miliony kierowców tankuje po kilkanascie litrów. I pytam sie , gdzie są te nowe drogi , dlaczego w tych co są to jest wiele dziur kolein itp. W USA 3litry kosztują tyle co u na 1 litr . Głosowałem na Donalda i juz zaczynam go oceniać i powiem tylko tyle że jest on nie wiele wart , jest taki sam jak jego poprzednicy. Marcinkiewicz jedynym rozwiązaniem dla Polski

    • 0 0

  • Kalkulacja jest prosta: im wiecej bedzie kosztowal przejazd tym mniej aut bedzie tam jezdzilo. Im mniej aut tym mniej pieniedzy trzeba wydac na konserwacje, a umowa jest tak sporzadzona ze GTC i tak wyjdzie na swoje bo dostanie kase ze skarbu panstwa, czyli z naszych podatkow.

    Wiec ja jestem przeciw takim autostradom, nie jezdze bo mnie nie stac i jeszcze doplacam

    • 0 0

  • Zachodnie autostrady darmowe?

    Z tymi darmowymi autostradami na zachodzie to nie jest tak. Np w takiej holandii są piękne autostrady i budują się kolejne, ale użytkownicy samochodów płacą ogromne kwoty na to. Za silnik 1.9 TD jest to jakieś 400 E na kwartał, czyli całkiem nie mało. Za samochody z silnikami o mniejszej pojemności płaci się oczywiście mniej.

    • 0 0

  • W Polsce najdroższe autos

    • 0 0

  • W Polsce superdrogo (1)

    We Francji na przykład za przejechanie 200 km odcinka (Paryż lotnisko CDG do Chartres) płaciłem niedawno 6 Euro. To tak jakbyśmy w Polsce płacili 2 zł. Tymczasem płacimy 6,7 zł za pokonanie 25 km Autostrady do nikąd póki co.

    • 0 0

    • haha, dokladnie-donikąd

      kończy się w szczerym polu. To jakaś paranoja. Po co te bramki? czy nie mogą być automatyczne. Co z abonamentem miesięcznym? przez te zlodziejstwo musze zasuwac drogą krajową.

      • 0 0

  • IRLANDIA

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane