- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (263 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Wiadukt Biskupia Górka coraz bardziej widoczny
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Zablokowali przycinkę drzew, parkując pod nimi swoje auta
Trwa montaż kolejnych elementów stalowej konstrukcji nowego wiaduktu powstającego obok Traktu św. Wojciecha . Obiekt przebiega nawet 4,5 metra powyżej obecnego poziomu jezdni, a jego łuki pną się jeszcze wyżej. Kierowcy pojadą nim jesienią, wówczas rozpocznie się rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa drugiej nitki nowego. To jednak oznacza, że prace zakończą się w październiku 2020, czyli ponad rok później, niż planowano.
Pod koniec stycznia rozpoczęły się bardziej widowiskowe prace. Nocą zamontowane zostały pierwsze stalowe belki. Z kolei w połowie lutego pojawił się stalowy ruszt. W nocy z wtorku na środę zamontowany został pierwszy odcinek łuku. W najbliższych dniach planowany jest montaż kolejnych elementów stalowych konstrukcji wiaduktu.
- Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsza nitka wiaduktu, czyli jezdnia prawa, wraz z dojazdami ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku - zapowiada Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wówczas ruch przerzucony zostanie na nowy obiekt i rozpocznie się wyburzanie 60-letniej estakady. W jej miejsce powstanie druga nitka wiaduktu.
Kierowcom, którzy jeżdżą na co dzień Traktem św. Wojciecha z pewnością nie umknął ogrom tej inwestycji. Widać go chociażby patrząc na nasyp stanowiący wjazd na wiadukt, który powstał przy stacji benzynowej. Również stalowa konstrukcja góruje nad istniejącą jezdnią wiaduktu.
- Różnica wysokości pomiędzy starą i nową jezdnią na wiadukcie wynosi od 3 do ok. 4,5 m. Jest to spowodowane koniecznością zapewnienia odpowiednich parametrów skrajni na linii kolejowej, nad którą wiadukt przebiega, oraz zapewnienia odpowiedniej przestrzeni pod estakadą, pod której częścią planowana jest budowa nowego parkingu wielopoziomowego - wyjaśnia Zakrzacka.
Początkowo termin zakończenia inwestycji ustalono na koniec lipca 2019 roku. Potem, z powodu odkrycia obiektów historycznych (m.in. kazamaty Bastionu Wiebego i Baszty Nowej), przesunięto go na jesień. Teraz wiadomo już, że opóźnienie jeszcze wzrośnie i to znacząco.
- Termin zakończenia realizacji robót, z uwagi na konieczność przeprojektowania i dostosowania technologii, został przedłużony do października 2020 roku - informuje Agnieszka Zakrzacka.
Wartą 143 mln zł inwestycję realizuje firma Budimex. Dofinansowanie, jakie otrzymało miasto z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 113,9 mln zł. Jednak ze względu na przesunięcie terminu koszt prac zwiększył się o prawie 3,3 mln zł.