• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie znaczenie czarterów dla Rębiechowa

Michał Stąporek
5 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Do końca listopada przez gdańskie lotnisko przewinęło się ok. 168 tys. pasażerów połączeń czarterowych. W tym czasie wszystkich pasażerów Rębiechowa było 2,65 mln. Do końca listopada przez gdańskie lotnisko przewinęło się ok. 168 tys. pasażerów połączeń czarterowych. W tym czasie wszystkich pasażerów Rębiechowa było 2,65 mln.

O ile nowe połączenia regularnych linii lotniczych cieszą głównie te osoby, które samodzielnie organizują sobie wyjazdy, o tyle nowe trasy czarterów ucieszą zwolenników turystyki zorganizowanej.



Artykuły, w których informujemy o nowych połączeniach lotniczych z lotniska w Rębiechowie cieszą się dużą popularnością wśród naszych czytelników. Każda informacja o nowej trasie spotyka się z entuzjazmem tych mieszkańców Trójmiasta, którzy z jakiegoś powodu podróżują lub chcieliby podróżować we wspomnianym kierunku, i niechęcią tych, którzy liczyli na nowe połączenie do innego miasta.

Zobacz wątek: nowe loty z Rębiechowa

Rzadziej informowaliśmy dotąd o nowych połączeniach w ruchu czarterowym. Powód: dotyczy on znacznie mniejszej liczby pasażerów. Teraz jednak, gdy grupa pasażerów czarterów przekroczyła ok. 6-7 proc. wszystkich obsługiwanych przez lotnisko, uznaliśmy, że także klienci biur podróży mają prawo do dobrych informacji.

Madera, Maroko i Cypr od czerwca

Na otwarcie połączeń lotniczych na położoną na Atlantyku Maderę, do Maroka oraz na Cypr zdecydowało się właśnie biuro podróży Itaka. Samoloty polecą w tych kierunkach od czerwca.

- Jestem przekonany, że nasza oferta będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców Trójmiasta i okolic, którzy szukają wakacji z wylotem blisko domu - mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

Czy korzystałeś kiedyś z lotów czarterowych?

Zadowolenia z takiej decyzji jednego z największych polskich biur podróży nie kryje też prezes gdańskiego lotniska, Tomasz Kloskowski, który zawsze twierdził, że lotnisko nie powinno być uzależnione od przychodów z jednego segmentu przewozów. Wzrost przychodów z czarterów jest potwierdzeniem polityki dywersyfikowania przychodów portu lotniczego.

- Wierzę, że nowa oferta touroperatora spotka się z dużym zainteresowaniem, nie tylko ze strony mieszkańców Pomorza, ale również np. Obwodu Kaliningradzkiego - mówi Tomasz Kloskowski.

Tę wiarę podziela także szefostwo Itaki, które nie ukrywa, że decydując o rozwoju połączeń z Gdańska, bierze pod uwagę bliskość rynku rosyjskiego.

- Klienci z Kaliningradu chętnie rezerwują nasze imprezy z wylotami z Gdańska - przyznaje Piotr Henicz.

Rynek czarterów rośnie, ale nie jest stabilny

Ruch czarterowy rósł na gdańskim lotnisku od kilku lat. Jeszcze w 2010 roku z połączeń nierozkładowych korzystało 164 tys. pasażerów. W 2012 roku - już 218 tys., co oznacza wzrost o ponad 30 proc.

Ta liczba może jednak mylić i osiągnięcie podobnego wyniku w tym roku jest praktycznie niemożliwe.

- Podczas Euro 2012 do Gdańska przyleciało czarterami około 20 tys. kibiców. W tym roku tego ruchu nie było, więc siłą rzeczy odbija się to na statystykach - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Do końca listopada przez gdańskie lotnisko przewinęło się ok. 168 tys. pasażerów połączeń czarterowych. W tym czasie wszystkich pasażerów Rębiechowa było 2,65 mln.

Dokąd latamy? Wyspy Kanaryjskie zamiast Egiptu

Na stabilność, a raczej jej brak na rynku połączeń czarterowych w ostatnich latach wpływały także niepokoje w krajach arabskich. O ile tunezyjskie problemy w 2011 roku nie miały aż tak dużego wpływu na ruch na gdańskim lotnisku (ten kierunek nie jest szczególnie popularny wśród turystów z Pomorza), to już wydarzenia w Egipcie - owszem.

- W porównaniu z poprzednimi latami ruch do Egiptu jest niewielki. Do kurortów nad Morzem Czerwonym touroperatorzy wysyłają przeciętnie po jednym samolocie tygodniowo - informuje Dargacz.

Na egipskim kryzysie zyskała natomiast Turcja. Do samej Antalyi od kwietnia do października poleciało z Trójmiasta ponad 15 tys. osób, czyli około dwukrotnie więcej, niż rok wcześniej. W lipcu i sierpniu zdarzało się nawet klika rejsów dziennie do tego kurortu.

W porównaniu do Egiptu Turcja ma jednak istotną wadę - to kierunek cieszący się popularnością przede wszystkim wiosną i latem. Połączenia uruchamiane są pod koniec kwietnia i i kończą się w październiku. To jednak nie znaczy, że zimą nie ma tam czego szukać. Na klientów z Trójmiasta czeka np. narciarski kurort Erzurum, położony blisko Morza Czarnego.

Próbujące załatać "dziurę po Egipcie", biura podróży proponują swoim klientom loty na Wyspy Kanaryjskie. Jeszcze dwa lata temu, by spędzić na nich zimowy urlop, trzeba było korzystać z innych polskich lotnisk. Od tego sezonu z Gdańska można polecieć na Teneryfę i Fuerteventurę.

- Pierwsza z wysp już w tym roku przyjęła ponad 7 tys. gości wylatujących z gdańskiego lotniska. Jest to też kierunek szczególnie popularny wśród Rosjan, którzy dojeżdżają do Rębiechowa samochodami i specjalnymi autobusami z Kaliningradu. Mieliśmy już loty na Teneryfę, w których ponad połowa miejsc w samolocie była zajęta przez Rosjan z Obwodu - mówi rzecznik gdańskiego lotniska. - Liczymy na to, że z Marokiem, Cyprem i Maderą będzie podobnie. Z naszych badań wynika, że są to kierunki najbardziej wyczekiwane po obu stronach granicy.

Rozmowa z Michałem Laskowskim, dyrektorem sprzedaży gdańskiego biura podróży Qtravel.

Michał Laskowski, biuro Qtravel Michał Laskowski, biuro Qtravel
Czy miejsce wylotu ma znacznie dla osób planujących wakacje z biurem podróży?

Tak, to jedno z głównych kryteriów, na podstawie którego klienci podejmują decyzję o wyjeździe. Myślę, że nawet dla 80 proc. klientów ma ono duże znaczenie. Część z nich jest nawet gotowa zmienić pierwotne plany i wybrać inne miejsce docelowe na swój urlop, gdy okazuje się, że wylot nie jest dostępny z lotniska w Gdańsku.

Od kilku lat obserwujemy, że mieszkańcy Trójmiasta i całego województwa pomorskiego niechętnie jeżdżą Warszawy, żeby stamtąd wylecieć na wakacje. Cenią sobie swój czas i uciążliwość podróży do stolicy, dlatego chcą latać z gdańskiego lotniska.

Jak pan ocenia atrakcyjność nowych połączeń czarterowych z Gdańska?

Pytania o to kiedy polecimy na Cypr, do Maroko, albo na Maderę słyszę już od dłuższego czasu. Te trzy kierunki to absolutne hity na liście kierunków wakacyjnych. Także bardzo cieszy mnie wiadomość, że odtąd będzie można tam polecieć także z Rębiechowa.

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • Ale przyznać musicie że lodnisko w gdańsku jest ok. (2)

    Bardzo ładne i reprezentacyjne.Szkoda że nazwa jakaś taka nie tego.

    • 10 4

    • Zaproponuj lepsza. (1)

      • 0 0

      • Im. Żołnierzy Wyklętych

        • 0 0

  • "cieszą się dużą popularnością wśród naszych czytelników"

    a dlaczego? a bo to jest okazja, żeby jeden frustrat z drugim obrzucał z błotem podróżujących lub destynacje. np. maniuś, mieszkaniec Gdyni, Leming popołudniowy. będzie tego więcej.

    • 5 0

  • Czy miejsce wylotu ma znacznie dla osób planujących swoje destynacje? (6)

    Widać dla Marszałka Woj. i betonu go otaczającego chyba ma. Nie mam na myśli jakiegoś specjalne ułatwiającego miejsca na mapie. Tylko zwykły upór, aby pokazać kto tu rządzi?

    Gdy tymczasem w dobrze rozwijającym się porcie obsłużył w listopadzie 266 tys. pasażerów Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice; to jest o 19 proc. więcej niż rok temu. A od początku tego roku port odprawił ponad 3,4 mln podróżnych. Krakowscy centusie potrafią liczyć ekonomicznie i są przewidywalni, a nie stroić jak gdańscy, fochy. I już rozbudowują swój portu. Po ich zakończeniu wiosną 2015 roku jego przepustowość wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie. Obecnie może on odprawić tylko do 3,5 mln osób rocznie.

    Apeluje więc do Marszałka, aby wzniósł się na wyżyny - tyle się ostatnio reklamuje w TVGdańsk, jaki to rozwój za jego panowania na Pomorzu? Gdy tymczasem napuszcza się dyżurnych POlityków, media,... aby rugali Gdynię za Lotnisko, gdy tymczasem ma ono inny obszar ciążenia od gdańskiego i ogromną przyszłość tylko ślepiec tego nie potrafi zauważyć, lub kompletny ignorant. Przystosowane i zmodernizowane zostało do celów cywilnych naprawdę bardzo oszczędnie, za zaledwie niespełna 120 mln zł.

    Jest szansa, abyśmy stanowili w tym względzie ekonomiczną jedność poprzez spółkę i silną konkurencje do portów niemieckich czy kaliningradzkiego, ale trzeba wyobraźni rządzących. W nowym rozdaniu środków unijnych należy nie tylko zmodernizować infrastrukturę drogową prowadzącą do Gdyni_Kosakowa, ale także zmodernizować doprowadzić do intensywnego użytkowania trasy kolejowej Gda-Rębiechowo - Gdy.Kosakowo. Wtedy będziemy mogli dopiero konkurować z Krakowem, Śląskiem portami morza Bałtyckiego itd.
    Ufam, że uda się osiągnąć taki model, w którym nie ambicje mocarstwowe i pycha stolicy regonu będą stanowiły o naszej przyszłości ekonomicznej, a gospodarność, meteorytyka i ekonomia, co pozwoli na częstsze wyjazdy nie tylko wakacyjne przeciętnego trójmieszczanina.

    Nie mam tu na myśli siebie, bo ja się w życiu już nalatałem, na odwiedzałem/zwiedzałem na wypoczywałem, ale niech każdy inny choć w 10% tego spróbuje, a uśmiech i inne spojrzenie na świat - tych osób będzie także dla nas nagrodą:))

    • 4 21

    • A co to jest "destynacja"?

      Nie ma innego określenia?
      Z resztą fakt - niech otwierają te lądowisko w Kosakowie.
      Może czartery uprzątną ten syf z Rębiechowa.

      • 2 1

    • przez najblizsze 50 lat nikt normalny nie (1)

      bedzie inwestował w pustostan w kosakowie.
      Jest to największa afera i wtopa gryzonia i um gdynia UE każe cofnąć dotacje za niedozwoloną pomoc publiczną a zaraz potem powinien zająć się tym prokurator.
      100 mln plus utrzymanie 15 mln rocznie wyrzucone w błoto, przy mizeri inwestycyjnej i budżetowej biedniejącej gdyni.

      • 7 2

      • UE każe cofnąć dotacje za niedozwoloną pomoc publiczną

        znasz procedury?? Bo gdybyś je znał wiedziałbyś KOMU cofnie;))??

        Gdynia działa prawnie i ekonomicznie na dodatek w duchu pojednawczym, a nie buńczucznym jak ty i twoi medialni koledzy i inni z bożej łaski mentorzy.

        • 0 8

    • dla gdyńskich fantastów z um gdynia radze

      sobie poszukać artykuł na gazeta.pl bydgoskie lotnisko na dnie, bo jeszcze gorzej będzie z Kosakowem.

      • 5 1

    • meteorytyka?!

      Ki czort ?

      • 1 0

    • Ciekawe czy potrafisz odroznic kolor czarny od bialego - raczej watpie :)

      "...Gdynię za Lotnisko, gdy tymczasem ma ono inny obszar ciążenia od gdańskiego i ogromną przyszłość tylko ślepiec tego nie potrafi zauważyć"

      • 0 0

  • Wystarczy pooglądać niektóre programy w TV aby zobaczyć jaka wiocha lata do ciepłych krajów (8)

    Szczególnie na Teneryfę i Gran Canarię.
    Z resztą kiedyś otarłem się o taki plebs w jednym z kurortów.
    Łysole z panienkami o konsystencji dziwek, nawaleni jak ikarusy.
    Z resztą z czarterów nie korzystam.
    Znajoma raz jeden jedyny leciała i przeżyła horror w samolocie już przy wsiadaniu.
    Taki sam obraz.
    Za czartery i polski plebs - dziękuję.

    • 11 13

    • (3)

      To chyba widziałeś "aktorów" z "Pamiętników z wakacji", współczuję. Wystarczy jednak wybierać droższe miejscówki i lepsze (droższe) biura podróży - o ile w takim przypadku jest jeszcze niewielka szansa, że czarter będzie na spółkę z jakimś innym biurem i dołożą trochę plebsu to na miejscu już raczej plebsu nie spotkasz, bo plebsu na drogie hotele zwyczajnie nie stać - oni nie dość, że lecą tylko na tydzień to jeszcze to najtańszych spelun.

      • 7 2

      • Mam taką zasadę - nie jeżdżę z biur podróży (2)

        Mam w dipie te allklusyfy i jeżdżenie z hołotą.
        Poprzez pewną stronę szukam sobie hotelu.
        Rezerwuję i po krzyku.
        A tam gdzie jeżdżę - jest kameralnie - ok 40 apartamentów, w 1/3 zajętych - oczywiście w odpowiedniej porze roku.
        Restauracja na dole z przednim jedzonkiem i napojami.
        Cisza, spokój.
        Żadne tam "last mynyt", żadne wyjące i naprane towarzystwo, żadne czartery.

        • 7 4

        • no jaki ty bystry i swiatowy i języki zna (1)

          pacz pan ,niby komuch, a taki światły

          • 3 2

          • Ano znam

            Kedyś mne spytano.
            "Do you speak english?"
            - Yes I don't.
            Pasi?

            • 2 1

    • " z panienkami o konsystencji dziwek" (1)

      sprawdź może Zenuś co oznacza słowo "konsystencja", które pomyliło ci się bodaj z "proweniencją" i "konduita" ;)

      • 7 0

      • Użyłem słownego zamiennika.

        Tak dla picu.
        Nie można?

        • 4 6

    • Wspomnienia z wakacji (1)

      Była taka seria nadawana w TV : WSPOMNIENIA Z WAKACJI

      • 2 0

      • niestety ZK ma racje

        Bardzo czesto juz w czarterowym samolocie odchodzi chlanie i "wycie napranego towarzystwa" a personel samolotu ma really big problem okielznac ten plebs ...

        • 2 0

  • Oto skala bogactwa Polaków... (4)

    Choć powinienem napisać skala biedy. 15 tysięcy osób na porządnych wczasach za spore pieniądze to... 3% ludności Gdańska. Niech mi tam, odejmę starców i bardzo małe dzieci. Wyjdzie 5-6%.Doliczmy kolejne 4% na inne kierunki wakacyjne. I co? I nic - suchy fakt - 10% ludzi w Polsce żyje na właściwym ekonomicznie poziomie, reszta żyje od pierwszego do pierwszego lub ledwo wiąże koniec z końcem.

    • 2 7

    • (1)

      Co zrobić - każdy jest kowalem własnego losu :) Nie chciało się za młodu uczyć to teraz nie ma ani pracy ani kołaczy. Weź też pod uwagę, że z Gdańska nie wszędzie polecisz i np. ja bardzo często muszę wylatywać z Warszawy albo z jakiegoś niemieckiego lotniska. Dodaj do tego, że z lotniska w Rębiechowie korzystają mieszkańcy ościennych wiosek i mieścin, więc samych Gdańszczan może być jeszcze mniej. Ale jak to mówią - każdy ma to na co zasłużył. Dzisiejsza młodzież też jest przykładem na to, że za 10-15 lat już jako "dorośli" będą marudzić jak jest źle i ciężko. Dzisiaj zamiast wziąć się do nauki i do roboty to wolą siedzieć cały dzień na swoich ajfonach i ajpadach oraz biegać od imprezy do imprezy. Ale mnie to nie martwi - przynajmniej nie muszę się obawiać, że nie będzie dla mnie pracy. Bo takich głąbów się nie obawiam, to żadna konkurencja.

      • 6 1

      • Ale nowobogackich prymitywow z wiochy ktorzy poza

        posiadaniem bmw niczego soba pozytywnym nie potrafia zaimponowac takze nikt nie bedzie potrzebowal jak bmw sie zestarzeje za 10 do 15 lat.

        • 1 1

    • nie możesz oceniać zasobności portfela po sposobie korzystania z wakacji

      Teza, że te 100 tysięcy osób (nie wiem skąd 15 tysięcy) rocznie korzystające z czarterów (bo jako pasażerowie są liczeni dwa razy: wylatując i wracając), to jedyni, którzy mogą sobie na coś pozwolić, jest fałszywa.

      Dlaczego nie liczysz osób, które na wakacje latają rejsowymi samolotami lub jadę na nie samochodem?

      Najzamożniejsi turyści spośród korzystających z usług biur podróży korzystają z lotów rejsowych lecąc np. do Ameryki POłudniowej, Afryki Czy Azji.

      Równie zamożni lecą daleko sami, a potem samodzielnie korzystają z atrakcji na miejscu.'

      Ja nie jestem Krezusem, ale jeżdżę na długie wakacje raz w roku, wydaję ok. 8 tys. zł na parę i nigdy jeszcze nie leciałem czarterem.

      • 4 0

    • Taki z ciebie statystyk jak z koziej d*py trąba. W dodatku analfabeta, bo nawet podpisu pod pierwszym zdjeciem nie potrafisz przeczytać (tak swoją drogą to ile chciałbyś zarabiać za taki analfabetyzm?). 168 tys. skorzystało do końca listopada a nie 15 tys. gamoniu. Po drugie, tak jak pisał ktoś niżej, skąd pomysł, że jak ktoś ma pieniądze, to jedynym sposobem spędzania czasu wolnego jest lot czarterem z biura podróży? Ja osobiście nie trawię biur podróży i wolę sobie zarezerwować normalnie hotel i polecieć samolotem rejsowym, więc co? To oznacza, że już mnie nie stać na wakacje, bo nie leciałem czarterem? Dobrze się czujesz?

      • 1 0

  • Znów Bezstronny z Gdyni ze swym popiardywaniem ? (3)

    Bezstronny co za bzdety o Balicach wypisujesz ? Kiedy ty w tych Balicach byłeś ? Modernizują i owszem bo krajowy terminal co istny kurnik z blachy falistej ! Gdynia i promień ciążenia ? No nie bądź śmieszny ! Promień ciążenia dla Gdańska i Gdyni jest taki sam ! Czyli Gdynia chce zabrać Gdańskowi ten sam rynek. A poza tym napisz maila do Komisji Europejskiej i zapytaj się kiedy ogłoszą niedozwoloną pomoc publiczną dla Twojego lotniska. Następnie możesz zapytać UM Gdynia skąd weźmie pieniądze aby posprzątać. Tak ca. 100 150 mln zł.

    • 13 1

    • Kraków obsługuje więcej (2)

      pasażerów od Gdańska a mimo to nie słyszałem by wieliczka chciała budowac swoje lotnisko.
      Kolejny argument za bezsensownością kosakowa.

      • 8 0

      • gdybyś był kiedykolwiek w Wieliczce (1)

        to byś wiedział, że to małe miasteczko, Gdynia jest na 12 miejscu z największych miast w Polsce, do tego 50 tys. Rumia, 45 Wejherowo, 22 Reda, 12 Kosakowo, Bujano,.... 11 tys.

        • 0 3

        • Idąc twoją drogą rozumowania Radom też winien fundnąć sobie lotnisko

          O przepraszam, lotnisko wojskowe już ma. Czyli idąc śladem Gdyni powinien ucywilnić...

          • 1 0

  • Bezstronny poczytaj sobie o upadłości spółki lotnisko Kielce (3)

    • 8 0

    • a to już wybudowali? (2)

      no widzisz, byłem tam w ub. roku i jakoś nawet teren był "dyskusyjny"?

      • 0 3

      • kielce to niespełna 200 tys. ludzi (1)

        Gdynia to 250 tys + NORDA 120 tys. Cargo w połączeniu z transportem morskim i przesiadkami dla marynarzy:))

        • 0 9

        • Nie obrażaj Kielców i nożowników

          Kielce mają 201 tys. luda i posłanka Klempa załatwi im lotnisko.
          Każda gmina będzie miała swoje lotnisko.
          W każdej zagrodzie lądowisko i klepisko.

          • 3 0

  • do czasu...

    • 0 5

  • Bezstronny, raz jeszcze jak nie rozumiesz

    Napisz do KE w sprawie lotniska w Koskowie to ci wyjaśnią. Adres znajdziesz w necie.

    • 5 1

  • Czartery niech przejmie lotnisko w Gdyni.

    Gdańskie i bez tego ma super wyniki.

    • 2 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane