• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem lub hulajnogą przez przejście dla pieszych. Idź, a nie jedź!

MKo
2 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Poruszasz się po Trójmieście hulajnogą elektryczną lub rowerem? Przekraczając przejście dla pieszych, pamiętaj, by zejść z jednośladu i przeprowadzić go na drugą stronę. - Coraz więcej osób traktuje przejścia jak drogi rowerowe i zamiast pokonać je na nogach, nie schodzi z roweru czy hulajnogi, tylko jedzie dalej. To niebezpieczne - uważa jeden z naszych czytelników.



Jadąc rowerem lub hulajnogą przez przejście dla pieszych:

- Dużo jeżdżę po Trójmieście i zauważyłem, że wraz z rosnącą popularnością elektrycznych hulajnóg coraz więcej osób z nich korzystających pokonuje przejścia dla pieszych, wjeżdżając na nie na hulajnodze. To samo dotyczy rowerzystów, którzy nie mając wydzielonej drogi rowerowej, w ten sam sposób traktują przejście dla pieszych. To stwarza zagrożenie i dla nich, i dla innych osób w pobliżu, bo przecież w takiej sytuacji pierwszeństwo ma kierowca, a nie osoba na hulajnodze - napisał pan Michał.
Teoretycznie każdy użytkownik roweru czy hulajnogi, gdy przekracza przejście dla pieszych, powinien zejść z jednośladu i przeprowadzić go przez zebrę.

Przeprowadzając przez przejście rower czy hulajnogę, taka osoba traktowana jest jako pieszy, co oznacza, że ma bezwzględne pierwszeństwo i każdy kierowca musi się zatrzymać, by go przepuścić. W innym wypadku użytkownik hulajnogi popełnia wykroczenie i - jak zauważa nasz czytelnik - ryzykuje wypadkiem, bo nagły wjazd na przejście może być traktowane jako wtargnięcie na przejście.

W minione wakacje na własnej skórze przekonała się o tym pewna para, potrącona na przejściu w Sopocie.

Potrącenie pary na hulajnodze na przejściu. Kto zawinił? Potrącenie pary na hulajnodze na przejściu. Kto zawinił?

- Zdaję sobie sprawę, że przeprowadzanie dość ciężkiej hulajnogi elektrycznej przez przejście nie jest wygodne. Ale pamiętajmy, że na drodze nie jesteśmy sami, zachowajmy więc ostrożność i pamiętajmy, kto przed kim w danej sytuacji ma pierwszeństwo - dodaje pan Michał.
Jak zauważa nasz czytelnik, nierzadko zdarzają się też sytuacje, że rowerzyści wjeżdżają na jezdnię wprost z drogi rowerowej, będąc przekonanym, że mają w takiej sytuacji pierwszeństwo przejazdu.

- Takie osoby myślą chyba, że skoro jadą po drodze dla rowerów, to wjeżdżając z niej na przejście, również mają pierwszeństwo. A tak nie jest. Warto o tym pamiętać - dodaje.
Więcej pisaliśmy o tym we wrześniu. Przypomnijmy, że według obowiązujących przepisów cykliści mają pierwszeństwo dopiero, gdy są na przejeździe. Z drugiej strony rowerzyści nadal są uprzywilejowani, gdy jadą prosto i dojeżdżają do przejazdu, a kierowca skręca w drogę poprzeczną.

Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo? Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo?


Jazda po przejściu to wykroczenie



O ocenę tej sytuacji poprosiliśmy gdańskich funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Oni również nie pozostawiają wątpliwości, jak w obrębie przejścia dla pieszych powinien zachować się użytkownik hulajnogi czy roweru.

- Zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o ruchu drogowym zarówno rower, jak i hulajnoga eklektyczna to pojazdy inne niż mechaniczne. Artykuł 26 ustawy wskazuje, że kierujący pojazdem na przejściu dla pieszych zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się lub wchodzącemu na przejście. Ponadto kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną przejeżdżając przez przejście dla pieszych popełnia wykroczenie - wyjaśnia st. sierż. Justyna Chabowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
MKo

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • (14)

    Wiecie czym z perspektywy kierowcy różni się przejście na którym można/ nie można jechać rowerem? - Niczym.
    Więc przepis tylko po to żeby go egzekwować. Jak gościu zwolni do tempa pieszego i się rozejrzy to tylko jakiś baran pędzący 80 w zabudowanym albo ślepy go potrąci.

    • 141 137

    • gdyby przeprowadzał to tez by go potrącił

      przepis jest tylko po to abyś się zatrzymał przed przejściem

      • 17 22

    • (2)

      Różnica jest taka, że rowerzyści gnają jakby fizyka ich nie obowiązywała. Totalnie bez myślenia.

      • 17 10

      • Statystyka mówi, że to kierowcy w 90% przypadków przekraczają dozwoloną prędkość (1)

        To prawda, że zdarzają się rowerzyści jadący za szybko. Ale jakbyś tak wyszedł do miasta i policzył kierowców vs rowerzystów, to liczby na niekorzyść kierowców byłyby przytłaczające.

        • 7 13

        • Oczywiście

          Bo wszyscy kierowcy łamią przepisy, a wszyscy rowerzyści jeżdżą zgodnie z przepisami,

          • 4 1

    • chyba jednak nie (2)

      bo choćby przejazd dla rowerów jest pomalowany na czerwono

      • 6 2

      • Jest w Gdańsku wiele przejazdów, które nie są pomalowane na czerwono. (1)

        Jest tylko znak pionowy, który z daleka niewiele różni się od zwykłego przejścia dla pieszych.

        • 4 3

        • co to znaczy niewiele się różni?

          znaki ogólnie niewiele się różnią między sobą w swoich grupach

          • 3 2

    • Często różni się - chociażby tym, że przy przejeździe rowerowym zazwyczaj jest ścieżka rowerowa / droga dla rowerów - więc widać wcześniej, że mozna się spodziewac rowerzysty w tym miejscu. Oprócz tego, często przy przejazdach rowerowych widoczność w okół calego przejscia jest dużo wieksza.

      • 3 3

    • Tak, ja wiem

      Jeden niedouczony i cała rzesza kolejnych w komentarzach. Podpowiem - rózni się znakiem ustawionym przed przejściem!!
      D-6: przejście dla pieszych
      D-6a: przejazd dla rowerzystów
      D-6b: przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów

      • 2 1

    • (2)

      Różni się diametralnie. Jeżeli widzę, że do przejścia bez przejazdu rowerowego zbliża się rowerzysta to zakładam, że zdążę przejechać, bo rowerzysta musi się zatrzymać i zejść z roweru.

      • 1 1

      • Ja jeszcze w razie czego wycieraczki włączam, bo jak jakiś obcislogaciowiec rozbryzga mi sie na szybie to nic nie będę widział.

        • 0 2

      • a skąd wiesz czy się zatrzyma?

        • 0 0

    • (1)

      Czyli kierowca samochodu ma ściśle jeździć wg przepisów bo inaczej sączy się jad rowerzystów, ale jak chodzi o przepisy dla rowerzysty, to on sam będzie sobie dobierał jakie ma stosować a jakie nie.

      • 0 0

      • A jak było z ostatnim artykułem o potrąceniu na zielonej strzałce? Strzałka bez sensu, zlikwidować, i tak nikt się nie stosuje, czyli chyba kierowcy sobie wybierali właśnie, że tego przepisu nie będą przestrzegać?

        • 0 0

  • Mam prawie 80 lat (8)

    i od kiedy rowery i hulajnogi jeżdżą po chodnikach przeznaczonych wyłącznie dla pieszych zrobiło się bardzo ależ to bardzo niebezpiecznie nie tylko dla starszych. Kto zatrzyma to rowerowe i hulajnogowe szaleństwo?!

    • 45 13

    • No nikt

      • 7 0

    • ten, kto wprowadzi zakaz parkowania samochodów na chodnikach

      a na wygospodarowanych miejscach stworzy drogi dla rowerów. Przy okazji tak przekształci geometrię jezdni ulic, że kierowcy przestaną lekceważyć limity prędkości, a na jezdniach zwykłych ulic będą przestrzegać tych limitów obniżonych na większości ulic do poziomu 30 km/h. Jak na razie to mamy do czynienia z samochodowym szaleństwem wielu kierowców na chodnikach, jezdniach i drogach dla rowerów.

      • 6 8

    • Dopóki nikt nie zajmie agresywnymi i niebezpiecznymi zachowaniami kierowców wobec rowerzystów, to nic się nie zmieni.
      Nie wszędzie da się wybudować DDR, ale też nie o to chodzi, żeby je wszędzie budować.
      Kierowcy muszą się nauczyć dzielenia jezdni.
      Dodatkowo e-hulajnogiści zostali pozbawieni możliwości poruszania się po jezdni, gdy nie ma infrastruktury rowerowej i dopuszczona V > 30 km/h.

      • 3 5

    • trzeba pytać PISowców, oni obecnie są u władzy, a policja jest rządową formacją

      dlaczego przymykają oko na łamanie prawa?

      nie mam pojęcia, może zajęci sa pałowaniem kobiet

      • 0 0

    • to sprawdźmy (2)

      kierowcy na chodnikach zabiją średnio 17 pieszych rocznie!
      rowerzyści 1 na kilka lat!

      Takie są fakty!

      • 2 5

      • (1)

        Jakie fakty haha, z palca wyssane

        • 2 2

        • nie. to dane policji

          dane są ogólnodostępne przez internet. poszukaj a znajdziesz i się zdziwisz.

          • 0 1

    • Dokładnie.

      Trzeba wydzielić całe pasy drogowe dla jednośladów. Nie kosztem pieszych tylko nadmiarowych samochodów.

      • 0 0

  • "hulajnoga eklektyczna" (2)

    Ciekawa sprawa. Ktoś korzystał, opisze wrażenia?

    • 4 14

    • z całego serca polecam (1)

      7 km trasa, do pracy 15 minut, do domu 17 (po pod górkę), żadnych korków, wolny, w zasadzie za darmo bo pracodawca pozwala w pracy naładować, a mina mijanych kierowców stojących w korku bezcenna

      • 5 7

      • czyli eklektyzm w modzie? - masz pewnie oponki od kosiarki, kierownicę ze skutera, ramę z damki, a baterie z samochodu-zabawki.

        • 0 0

  • nie tylko po Trójmieście...

    nie tylko po Trójmieście...

    • 3 2

  • Ustąpienie pierwszeństwa - nie zatrzymanie (3)

    "ustąpienie pierwszeństwa" - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku; - ustąpić pierwszeństwa to nie znaczy aby się bezwzględnie zatrzymać, tym bardziej gdy pieszy podchodzi do przejścia z lewej strony drogi. Dobrze o tym pamiętać np. w przypadku chęci nałożenia (wyłudzenia) mandatu przez policje

    • 27 12

    • ale zachowanie szczegolnej ostroznosci...

      wymaga dostosowania predkosci przy kazdym przejsciu. przy ktorym znajdują się potencjalni przechodnie - a to znaczy mozliwosc wyhamowania bez kolizji z pieszym (innym pojazdem)

      • 6 7

    • (1)

      A jak ma się ten przepis do obowiązku zatrzymania się przed przejściem nałożonym na pieszego?

      • 3 3

      • nie istnieje od ponad roku

        • 1 2

  • Na rowerach i hulajnogach w Gdańsku jeżdżą jak święte krowy takie przyzwolenie ,maja uciekać piesi ,bo w Gdańsku pieszy to gorsza kasta pani prezydent tylko swoich nagradza i zmienia dla nich Gdansk

    • 19 8

  • Niezatrzymywanie się na zielonej strzałce to też wykroczenie, a mało który kierowca się zatrzymuje... (2)

    ...możemy się licytować kto więcej wykroczeń popełnia, rowerzyści czy kierowcy...

    • 28 9

    • Nie wspominając o prędkości...

      • 3 3

    • To byłaby bardzo krótka licytacja bo statystyki policji rokrocznie są bardzo na niekorzyść kierowców.

      • 0 2

  • (3)

    Notorycznie jeżdżą rowerami na skrzyżowaniu kartuska Nowolipie między skarpa a zabytkowym młynem. Po drugiej stronie ścieżka ale dwie sygnalizację trzeba pokonać i to już boli rowerzystów. Wąski tam chodnik a kolarzy pełno o każdej porze

    • 13 6

    • Tam jest jeden kamikadze

      Zjeżdża ścieżką rowerową z Łostowickiej w dół i skręca na dole na ulicę w stronę Gdańska - wprost pod maskę auta - bo musi przejechać na drugą stronę, by dalej się poruszać ścieżką rowerową. Za ciężko dojechać do świateł i poczekać. Raz bym go zmiotła... Na szczęście mam kamerę w samochodzie na takie wypadki.

      • 8 5

    • Czas (1)

      kosztuje...

      • 0 0

      • łamanie przepisów też.

        • 0 0

  • (7)

    Co jest w tym niebezpiecznego?
    A jak domaluje się rower na znaku to od razu bezpieczeństwo wzrasta??

    • 7 13

    • (5)

      Dlatego rowerzysta przed wjazdem na przejazd rowerowy również powinien zwolnić do prędkości pieszego i upewnić się że nic nie jedzie.

      • 5 5

      • większość rowerzystów tak robi

        gdyby tego nie robili, to ofiar w tej grupie uczestników ruchu byłoby znacznie więcej

        • 7 5

      • (2)

        otoz to. Jaka jest roznica miedzy rowerem jadącym 6-9km/h a pieszym? zadna.

        • 1 3

        • Oj głupiś

          • 1 1

        • Taka, że pieszy na porusza się z prędkością ok. 4-5 km/h.
          Taka, że to maszyna jadąca dwa razy szybciej (jak twierdzisz 6-9km).
          Taka, że to pojazd, który już kilka razy wjechał na mnie na przejściu dla pieszych. Skończyło się na siniakach, ale co będzie następnym razem...

          • 0 1

      • pod warunkiem że kierowcy też będą zwalniać jadąc na wprost do takiej samej prędkosci!

        nie bądź hipokrytą

        • 1 1

    • jak można być tak głupim jak ty?

      nawet bym wytłumaczył, ale to oczywiście sensu nie ma, skoro popełniłeś taki wpis

      • 1 2

  • Obecnie plagą są (2)

    słuchawki w/na uszach (na przejściach) połączone z telefonem...
    Brak wyobraźni i zainteresowania drogą może być bolesny

    • 26 7

    • Obecnie plagą są

      radia w samochodzie i jazda z zamkniętymi szybami...
      Brak wyobraźni i zainteresowania drogą może być bolesny

      • 2 5

    • ewolucja zweryfikuje tych głupszych

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane