- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (297 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (180 opinii)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (58 opinii)
- 4 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (482 opinie)
- 5 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (73 opinie)
- 6 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (76 opinii)
Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości
Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku
Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa
. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego
, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.
Przypomnijmy:
- Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
- Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
- Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
- Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
- Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
- Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
- Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.
Co z projektem?
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.
- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego
Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.
- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.
Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Możliwe zmiany
Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.
- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.
Miejsca
Opinie wybrane
-
41 min
Gdynia ma pokręcone.... (2)
Ścieżki rowerowe, jak słuchawki do smartfona, brak jakiejkolwiek logiki.
"jadę ul. Hutnicza na ścieżce rowerowej stoi słup oświetleniowy pytam się zaskoczony co on tam robi, odpowiedź - rzucam światło" "brwo to przecież Gdynia - stan umysłu- 7 6
-
33 min
I co słup ci odpowiedział? (1)
- 1 0
-
19 min
- AUĆ!
lol
- 0 0
-
55 min
Mieszkancy i rada dzielnicy mają całkowitą racje, projektowanie tej drogi przy placu Górnośląskim to absurd (3)
oby nowe władze miasta poszły po rozum do głowy i zmieniły stronę na bardziej bezpieczną i wygodniejszą
- 7 4
-
47 min
i znacznie wolniejszą (2)
jadący do centrum będą meandrować z jednej strony na drugą i z powrotem, więc pewnie część będzie dalej prosto chodnikiem jeździć
- 3 2
-
18 min
moga jechac po drugiej stronie, tej bliżej Sopotu caly czas. zbedny ten przejazd przy wiadukcie (1)
przejechać można w strone centrum Gdyni na istniejącym skrzyżowaniu Alei Zwycięstwa z Wielkopolską, gdzie jest już przejazd rowerowy gotowy. Po co kolejny?
- 1 1
-
1 min
jak cały czas, do Łowickiej DDR jest po drugiej stronie
a przy Zwycięstwa trzeba znowu przejeżdżać przez skrzyżowanie, aby jechać w stronę centrum Gdyni
- 0 0
-
2 godz.
Skonczcie juz z tymi niebezpiecznymi esami floresami na waskim chodniku (8)
Nikt nigdzie tego tak nie projektuje. To się do niczego nie nadaje. Jest szeroka jezdnia aż się prosi o kierunkowe pasy ruchu w jezdni jak w normalnym cywilizowanym kraju.
- 31 14
-
48 min
100% popieram
Dwukierunkowe drogi rowerowe to porażka w mieście. Ciągłe wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców na przejazdach rowerowych, zmiana strony jezdni po to by za 200 m zrobić to samo, zamiast płaskiej nawierzchni doliny przy każdym wyjeździe z posesji, bo co to szkodzi żeby rowerzysta sobie co chwilę podskakiwał. I koniecznie poprzeczne wystające
Dwukierunkowe drogi rowerowe to porażka w mieście. Ciągłe wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców na przejazdach rowerowych, zmiana strony jezdni po to by za 200 m zrobić to samo, zamiast płaskiej nawierzchni doliny przy każdym wyjeździe z posesji, bo co to szkodzi żeby rowerzysta sobie co chwilę podskakiwał. I koniecznie poprzeczne wystające krawężniki na łączeniach jezdni i ddr. Nawet na nowej drodze wzdłuż Wielkopolskiej na dolnym przejeździe na Racławickiej nie potrafili poprawnie wyprofilować przejazdu.
- 3 0
-
1 godz.
Pełna zgodna.
plus, tu nawet na animacji rowerzyści jadą chodnikiem, tak jak będzie w rzeczywistości, tworzenie infrastruktury rowerowej dla amatorów roweru w Gdyni to policzek dla myślących przede wszystkim pieszych i kierowców. wydajecie grube bańki ze wspólnego wora niby "żeby wszystkim żyło się lepiej" a te bezmózgi wycierając sobie mordę "strachem" i tak będą jeździć pomiędzy pieszymi,
mój kraj taki głupi- 2 2
-
1 godz.
Zabrać po jednym pasie kierowcom i oddać tą przestrzeń normalnym ludziom na rowerach! (5)
- 12 6
-
1 godz.
żebby jeżdzili po chodniku ? (2)
pewnie - bierz
- 3 1
-
55 min
Biorą przykład z kierowców. (1)
Trochę popada a ci od razu chodnikami kałuże omijają. A spróbuj takiemu zwrócić uwagę, że niszczy chodnik...
- 2 1
-
5 min
biorą przykład
a mózgów swoich nie mają i myśleć sami nie potrafią ?
- 0 0
-
1 godz.
(1)
i na hulajnogach - my też jesteśmy normalni
- 2 1
-
15 min
na mieście pojawiły się już społeczne protest wlepki
Hulajnogarzom mówimy NiE! - wywal ten złom w krzaki!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.