• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości

Patryk Szczerba
29 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (100)

Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku

Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.



Jak powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
  • Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
  • Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
  • Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
  • Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
  • Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
  • Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.


O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.





Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.

Co z projektem?



- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.

- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego



Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.

- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.


Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Możliwe zmiany



Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.

- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.

Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej



O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.

- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.

Miejsca

Opinie (100) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kilometr ścieżki a problem roku,ludzie to już nawet nie komedia.

    • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    Skonczcie juz z tymi niebezpiecznymi esami floresami na waskim chodniku (22)

    Nikt nigdzie tego tak nie projektuje. To się do niczego nie nadaje. Jest szeroka jezdnia aż się prosi o kierunkowe pasy ruchu w jezdni jak w normalnym cywilizowanym kraju.

    • 51 21

    • Zabrać po jednym pasie kierowcom i oddać tą przestrzeń normalnym ludziom na rowerach! (13)

      • 19 13

      • (3)

        i na hulajnogach - my też jesteśmy normalni

        • 3 1

        • na mieście pojawiły się już społeczne protest wlepki (2)

          Hulajnogarzom mówimy NiE! - wywal ten złom w krzaki!

          • 2 1

          • Wytłumacz mi - jak 50cm hulajnogą da się zablokować 1.50m szerokości chodnika, którą musi zostawić zaparkowany samochód?

            • 0 0

          • a - Samochodziarzom mówimy NIE - już są?

            • 1 0

      • żebby jeżdzili po chodniku ? (7)

        pewnie - bierz

        • 4 3

        • Biorą przykład z kierowców. (6)

          Trochę popada a ci od razu chodnikami kałuże omijają. A spróbuj takiemu zwrócić uwagę, że niszczy chodnik...

          • 5 2

          • biorą przykład (5)

            a mózgów swoich nie mają i myśleć sami nie potrafią ?

            • 1 1

            • Skoro kierowcom wolno być bezmózgami, to części rowerzystów też :) (4)

              • 1 1

              • Argument roku

                brawo,

                • 0 0

              • skoro

                kibole moga sie napie......ać to ja też bede.
                pasuje Ci taka logika ?

                • 0 0

              • skoro pijani (1)

                są w samochodach to ja na rowerze też będe, i kogoś sobie potrące bo czemu nie

                • 0 1

              • Taka jest właśnie logika kierowców.

                "Ja mogę przekraczać prędkość, bo rowerzyści jeżdżą po chodniku".

                Różnica jest tylko w liczbach - po chodniku jeździ ze 20% rowerzystów, prędkość przekracza 95% kierowców i jeszcze mają pretensje że im pozostałe 5% w tym przeszkadza.

                • 1 0

      • tobie już ktoś mózg zabrał...

        • 2 2

    • Pełna zgodna. (2)

      plus, tu nawet na animacji rowerzyści jadą chodnikiem, tak jak będzie w rzeczywistości, tworzenie infrastruktury rowerowej dla amatorów roweru w Gdyni to policzek dla myślących przede wszystkim pieszych i kierowców. wydajecie grube bańki ze wspólnego wora niby "żeby wszystkim żyło się lepiej" a te bezmózgi wycierając sobie mordę "strachem" i tak będą jeździć pomiędzy pieszymi,
      mój kraj taki głupi

      • 5 5

      • jadą bo taka będzie organizacja! (1)

        z góry po tym paseczku. pod górę będzie nakaz jazdy po tym wąskim chodniczku

        • 0 0

        • chodnik

          jest dla pieszych, end of story

          • 1 1

    • 100% popieram (4)

      Dwukierunkowe drogi rowerowe to porażka w mieście. Ciągłe wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców na przejazdach rowerowych, zmiana strony jezdni po to by za 200 m zrobić to samo, zamiast płaskiej nawierzchni doliny przy każdym wyjeździe z posesji, bo co to szkodzi żeby rowerzysta sobie co chwilę podskakiwał. I koniecznie poprzeczne wystające krawężniki na łączeniach jezdni i ddr. Nawet na nowej drodze wzdłuż Wielkopolskiej na dolnym przejeździe na Racławickiej nie potrafili poprawnie wyprofilować przejazdu.

      • 9 1

      • tylko ze tu bedzie jedno kierunkowa! do góry rowerzysta będzie miał nakaz jazdy po chodniku (3)

        patologia projektowa do potęgi

        • 2 0

        • Powinien być całkowity zakaz poruszania się rowerem po chodniku i nakazywania rowerzystom jazdy chodnikiem. (2)

          Z drugiej strony - więcej fotoradarów, żeby na jezdni nie wyprzedzały rowerzystów na gazetę samochody śmigając 40km/h ponad limit.

          • 0 3

          • można dopuścić jazdę rowerem po chodniku o ile ten porusza się z prędkością pieszego

            ale nie nakazywać

            • 0 1

          • co za bełkot pustaki czytałeś co sam napisales

            Sam sobie zaprzeczasz

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Droga po stronie sadyby polepszy tranzyt, ale na pewno ograniczy funkcję użytkową, np. aby dojechać na rowerze po zakupy.

    • 6 4

    • Bo tam przede wszystkim jest tranzyt na tym odcinku.

      • 1 1

    • pogorszy tranzyt

      jadąc do centrum będzie trzeba dodatkowo dwa razy przejeżdżać przez ulicę

      • 2 0

  • Wystarczy zrobić po obu stronach (3)

    Cieszę się, że mogłem pomóc, Bartek

    • 14 2

    • nie ma fizycznie miejsca (2)

      nawet na wizualizacjach widac ze roworzysci jada po chodniku przy przejsciu kolo piekarni

      • 3 1

      • Jest nadmiar miejsca. Wystarczy przestać faworyzować kierowców

        • 0 3

      • Co za problem zwęzić pasy?

        Naprawdę nie potrzeba 3.50m szerokości, żeby łatwiej się zapiep**ało...

        • 0 2

  • 1:25 głupota, dlaczego ścieżka ma przechodzić przez drogę na prawą stronę (2)

    skoro dalej po lewej też jest kontynuacja ścieżki rowerowej

    • 11 1

    • A największa głupota to że droga rowerowa musi biec tuż obok głównej drogi (1)

      Przez co trzeba nieustannie lawirować, stać na światłach, wdychać spaliny, ryzykować potrącenie itp. itd. etc.
      Obok jest przecież pełno fajnych terenów czy bocznych uliczek, ja bym chętnie zjechał do galerii Klif przez park albo do Parku Technologicznego - w tamte drogi trzeba by zainwestować - i po co te tempo 30 się robi, czy właśnie nie po to aby zintegrować ruch rowerowy z samochodowym?

      • 2 0

      • Najpierw ktokolwiek by musiał tego tempa 30 przestrzegać...

        • 0 0

  • Bartuś pamiętaj mieszkańcy oczekują zmian !

    Mamy nadzieję że nas nie zawiedziesz i nastąpią zmiany w ZDiZ i ZKM Gdynia. Rowerzyści, użytkownicy dróg czy pasażerowie oczekują zmian w ZDiZ i ZKM Gdynia. Nie znasz się na tym to odejdź albo wymień kadrę skostniałych urzędników.

    • 6 1

  • Budować, Budować, Budować! W mieście tylko rowery. (5)

    Powinniśmy zmusić 50 procent kierowców do przeskoku na rower wtedy nie będzie korków i smogu. Rowery to nasza przyszłość!

    • 3 23

    • Widać, że chyba spadłeś z roweru. (2)

      • 12 0

      • widać, że cię do samochodu przyspawało

        • 0 8

      • Cóż, ponad 50% kierowców jeździ na trasy poniżej 2km.

        Tak właściwie, zastanawiam się, czy rowery w ogóle mają sens. To są dystanse na spacer...

        • 2 1

    • Słaby bait.

      Co ciekawe, na kierowczyków identyczna argumentacja działa...

      Będzie taki jechał samochodem nawet jak ma sam przemieścić się 5km bo dał sobie wmówić, że samochody to nasza przyszłość i wstyd przemieszczać się inaczej.

      • 0 5

    • oj !!!

      nasza przyszłością są furmanki to jest prawdziwa ekologia!

      • 1 0

  • Byłem we Wrocławiu ...

    Tam jest pełno pasów dla rowerów na jezdni, które w żaden sposób nie zmniejszają ilości pasów i wszystko funkcjonuje jak należy. Może tak władze Gdańsk wezmą przykład z innych s nie tworzą wyimaginowane problemy i rozwiązania... Jak nie z przejściami naziemnymi to ścieżki rowerowe ...

    • 8 6

  • Rowerzyści i tak pojadą chodnikiem (3)

    • 18 0

    • co widać (1)

      nawet na animacji

      • 3 0

      • Przewidzieli że bez betonowej przegrody DDR zamieni się w parking.

        • 0 0

    • Taka będzie organizacja!!!!!!

      z góry po asfaltowym paseczku!!
      pod góre po chodniku!!!!
      Tam jest za wąsko na dwukierunkową ddr.

      fuszera to mało powiedziane

      • 0 0

  • Rowery won z chodników dla pieszych! (2)

    Won! Won! Won!!!!

    • 20 4

    • samochody won z centrum!

      • 0 5

    • Absolutnie.

      Rowerzyści też nie chcą jeździć chodnikami, a jednak dostajemy prezenty w postaci CPR.

      Rowery na jezdnie!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane