- 1 Leciwy kasztanowiec runął w parku Oliwskim (43 opinie)
- 2 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (40 opinii)
- 3 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (387 opinii)
- 4 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (302 opinie)
- 5 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (138 opinii)
- 6 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (543 opinie)
Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości
Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku
Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa
. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego
, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.
Przypomnijmy:
- Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
- Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
- Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
- Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
- Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
- Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
- Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.
Co z projektem?
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.
- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego
Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.
- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.
Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Możliwe zmiany
Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.
- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.
Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej
O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.
- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.
Miejsca
Opinie (138) 7 zablokowanych
-
2 godz.
Większość rowerzystów jeździ brawurowo i bez wyobraźni.. (1)
dla bezpieczeństwa pieszych, kierowców i samych rowerzystów należy wprowadzać rozwiązania spowalniające ruch rowerów, zwłaszcza w przypadku długiego i stromego zjazdu z Wielkopolskiej.
- 3 2
-
59 min
a zabijają kierowcy bo jeżdżą spokojnie i rozważnie
tak znamy tą historię
- 0 0
-
2 godz.
(2)
Ten zjazd w dół w szpalerze drzew z jednej i pół metra od jadących pod górę autobusów i ciężarówek to jest antyrowerowy dzban roku drzewa zasłonią wyjeżdżający z bramy samochód który zajeżdża drogę rowerzysta wypada na ulicę i zderza się czołowo z trolejbusem jestem sobie w stanie to wyobrazić zwłaszcza że górka od łowickiej jest dość stroma
- 3 1
-
1 godz.
Nie byłoby problemu (1)
Gdyby rowerzysta dostosował prędkość do warunków na drodze.
- 0 0
-
56 min
nie byłoby problemu gdyby rowerzysta jechał w dół ulicą wielkopolską prawym pasem mozliwie blisko prawej krawędzi wtedy ryzyko takiej sytuacji nie występuje w ogóle ale przecież umysłowe spierd..liny urzędnicze dalej z uporem godnym lepszej sprawy będą upychać rowerzystów na chodniki
- 0 0
-
2 godz.
(1)
masakra w tej Gdyni !!!! Znowu drogi rowerowe a może by tak miejsca parkingowe ! Mamy coraz więcej turystów i coraz więcej skarg, że nie ma gdzie zaparkować. Mieszkam w Gdyni od urodzenia i unikam wypadów na plażę - bo nie mam gdzie zaparkować samochodu ! Żenada !!!!
- 2 1
-
1 godz.
szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w mieście
zwiększa korki na dojazdach do niego i w czasie jazdy na jego terenie. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
- 0 0
-
1 godz.
Hola, hola, ja jestem z Orłowa, tylko z tego dolnego po stronie alei Zwycięstwa
I bardzo popieram opcję dojazdu rowerem na plac Górnośląski. Mają tam sklepy, pocztę i inne usługi. Nasze Orłowo to pieniacze, którzy chcą wokół siebie zrobić hałas. Współpracują z Radą Dzielnicy? Dlatego, że w radzie są ludzie z Naszego Orłowa. Być może wciskali kit kupcom tam na placu (pewnie mieszkają gdzieś w tym rejonie). Ale nie ma zgody na mówienie o tym, że "mieszkańcy" nie chcą. Bo w Orłowie dużo ludzi jeździ rowerem i jeździłoby na drugą stronę torów, gdyby było jak.
- 1 1
-
1 godz.
I znowu kosztem bezpieczenstwa pieszych (1)
Tradycyjnie w Gdyni, obnizanie standardow bezpieczenstwa pieszych, zabieranie pieszym chodnikow, wpychanie rowerow na chodniki. Zawezanie chodnikow. Przeciez ten projekt to jest skandal!
- 2 0
-
59 min
No przecież kierowcom nie zabiorą tych 5 pasów
to byłby zamach na ich wolność. nie płacą żadnych podatków na rzecz miasta ale im się wszystko należy
- 0 1
-
1 godz.
Jadąc z Orłowa na drogę różową już teraz jest bardzo słaba widoczność przejścia dla pieszych. Jednak piesi nie poruszają się zazwyczaj zbyt szybko i powiedzmy że jest to akceptowalne. Ale Projekt ścieżki rowerowej w tym miejscu bez większej przebudowy i jeszcze zza tych ekranów ? To będzie miejsce sprzyjające nieszczęściom. Poza tym chomik pod wiaduktem jest naprawdę wąski. Wszyscy rowerzyści jeżdżą drugą stroną gdzie jest trochę więcej miejsca.... Dlaczego wszystkie te projekty dróg rowerowych u nas są tak nieprzemyślane, tworzone tylko fragmentarycznie, a na koniec mam wrażnie że przez osoby które nigdy nie przejeżdżały tamtędy rowerem, nie przechodziły pieszo i nie przejeżdżały samochodem...
- 2 0
-
1 godz.
Oficer rowerowy
W tym mieście to stanowisko widmo. Nic z kolizyjnością ścieżek, z wysokimi krawężnikami, z oznaczeniem kierunków jazdy dla turystów nie robi... Zwykła z niego biurwa, która poza budynek nie wychodzi. Gdynia to pourywane ścieżki, brak logiki, wystające korzenie...zamiast zachęcać do jazdy rowerem zraża. Między Pucką a Dworcem w stronę północnych dzielnic nie dojedziesz, możesz jeszcze przeprowadzić rower przez SKM stocznia.... Jak dobrze rowerem wyjechać z tego miasta
- 0 0
-
1 godz.
Kiedy sie skonczy ten rowerowy terror? (2)
Wypieranie pieszych z chodnikow przez ta głosna mniejszosc? Nowe wladze maja szanse zatrzymac to rowerowe szalenstwo
- 3 0
-
1 godz.
Nigdy.
- 0 0
-
48 min
Wystarczy zdyscyplinować kierowców.
z czasem rowerzyści wrócą na jezdnie. proste
- 0 1
-
27 min
ped**arze i tak będą rozjeżdżac pieszych na chodniku.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.