• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości

Patryk Szczerba
29 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (138)

Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku

Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.



Jak powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
  • Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
  • Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
  • Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
  • Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
  • Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
  • Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.


O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.





Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.

Co z projektem?



- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.

- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego



Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.

- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.


Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Możliwe zmiany



Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.

- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.

Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej



O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.

- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.

Miejsca

Opinie (138) 7 zablokowanych

  • Polecam przejechać się street view po Kopenhadze

    Jedna reguła na całe miasto. Zaczynając od osi - jezdnia , następnie pas rowerowy jednokierunkowy, na końcu chodnik blisko posesji, sklepów. Czyli od najszybszego po środku do najwolniejszego na zewnątrz. I uwaga - równoległe miejsca parkingowe i przystanki autobusowe umieszczane są pomiędzy jezdnią a pasem rowerowym. Banalnie proste i nikt nie musi się uczyć jak jeździć po mieście.
    A u nas wieczna radosna twórczość architektów, projektantów i innych inżynierów

    • 4 0

  • Wywalać na południową stronę podczas gdy cały czas jest po północnej (1)

    Kompletne nieporozumienie

    • 2 1

    • Nie jest caly czas bo przy wiadukcie jest przejazd

      Zrobić wiec cały czas po stronie południowej i zmienić przy Łowickiej, proste

      • 0 0

  • (3)

    Co to jest za reguła, że droga rowerowa musi być prowadzona przy głównych ciągach komunikacyjnych? Bezpieczniej dla wszystkich uczestników ruchu i bardziej komfortowo byłoby puścić ruch rowerowy bocznymi ulicami.

    • 9 3

    • głównymi ciągami komunikacyjnymi porusza się największa liczba mieszkańców

      rowerzyści należą także do tej licznej grupy mieszkańców i mają prawo poruszać się najkrótszymi połączeniami między głównymi dzielnicami miasta.

      • 0 1

    • bocznymi czyli jak? o ile się czas przejazdu wydłuży? (1)

      po co ci na bocznych drogi rowerowe?
      "bocznymi" to się bardzo komfortowo jedzie jezdnią!

      • 0 1

      • Jak Ci się spieszy, to przesiądź się na autobus! Chyba, że nie masz na bilet. Bardzo prawdopodobne :)

        • 0 0

  • Drogi Gdyńskie (2)

    Osoba odpowiedzialna za projektowanie dróg w miescie nie zadaje sobie nawet trudu wizji lokalnej żeby zobaczyć jak wyglada ruch i jakie będą skutki dziwnych modernizacji

    • 5 2

    • A czego oczekujesz? (1)

      To są urzędnicy a nie fachowcy. Opierają się na opiniach "aktywistów" o podobnej wiedzy i ograniczonych horyzontach intelektualnych.

      • 4 2

      • "aktywistów" samochodowych warto dodać

        • 1 4

  • No ile lat można czekać? (2)

    Tyle ludzi jeździ tam chodnikiem, dziur pełno, ale jedno stowarzyszenie jest przeciw. Budować, to jest super potrzebne na wczoraj

    • 1 4

    • I dalej będą jeździć jak zrobią tak jak na filmie. Nie budować! To prowizorka niebezpieczna i niewygodna dla wszystkich!!

      ddr jest jednokierunkowa! w przeciwnym kierunku ruch będzie odbywał się na chodniku obok!

      W takim miejscu tylko i wyłącznie kierunkowe pasy ruchu dla rowerów w jezdni!!!

      • 2 1

    • Nie jedno stowarzyszenie a Rada Dzielnicy

      Także pracownicy sklepów i targowiska, nie wspominając o kierowcach ktorzy maja racje ze taki przebieg zakorkuje ulice Wielokopska i wjazd na Plac Górnośląski

      • 1 1

  • Eski floreski zamiast zabrać jeden pas ruchu w stronę obwodnicy i zrobić normalną drogę rowerową

    • 2 0

  • Tutaj neik ma watpliwosci, projekt jest calkiem dobrze zaprojektowany. Mamyz ato grupe krzykaczy ktorzy probuja to obalic dla wygody kierowcow (bo nie ukrywajmy, bezpieczenstwo pieszych i rowerzystow to zwykle wycieranie sobie twarzy tym haslem).

    • 2 5

  • Kolejna likwidacja miejsc parkingowych przy banku kwiaciarni i kebabie? (2)

    na siłę rowerzyści chcą wszystkich uszczęśliwić? Niech budują ale po drugiej stronie gdzie nie ma tylu konfliktów

    • 4 2

    • Tylko własnie w tym miejscu jedzie się do miejsc po północnej stronie (1)

      Parkingów na placu jest dosyć. Sobie ktoś ba kebaba dojdzie te 60 metrów

      • 1 2

      • Rowerzysta sobie przejedzie przez ulice

        To samo rozumowanie

        • 2 0

  • Idealny książkowy przykład jak NIE nie należy tego robić. Katastrofa

    • 4 2

  • Lepiej nie budowac niz budowac na siłe jak proponuja rowerzysci (1)

    Zakorkuje się całkowicie wjazd i wyjazd z placu Górnośląskiego, nie rozwiązuje żadnych konfliktów rowerzystów z pieszymi a wprowadza problemy dla kierowców

    • 3 2

    • proponują samochodziarze jak już

      przecież to powstaje tylko po to by pozbyć się rowerzystów z jezdni.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane