- 1 Leciwy kasztanowiec runął w parku Oliwskim (43 opinie)
- 2 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (386 opinii)
- 3 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (301 opinii)
- 4 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (37 opinii)
- 5 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (138 opinii)
- 6 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (541 opinii)
Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości
Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku
Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa
. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego
, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.
Przypomnijmy:
- Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
- Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
- Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
- Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
- Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
- Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
- Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.
Co z projektem?
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.
- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego
Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.
- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.
Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Możliwe zmiany
Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.
- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.
Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej
O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.
- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.
Miejsca
Opinie (138) 7 zablokowanych
-
4 godz.
Polecam przejechać się street view po Kopenhadze
Jedna reguła na całe miasto. Zaczynając od osi - jezdnia , następnie pas rowerowy jednokierunkowy, na końcu chodnik blisko posesji, sklepów. Czyli od najszybszego po środku do najwolniejszego na zewnątrz. I uwaga - równoległe miejsca parkingowe i przystanki autobusowe umieszczane są pomiędzy jezdnią a pasem rowerowym. Banalnie proste i nikt nie musi się uczyć jak jeździć po mieście.
A u nas wieczna radosna twórczość architektów, projektantów i innych inżynierów- 4 0
-
4 godz.
Wywalać na południową stronę podczas gdy cały czas jest po północnej (1)
Kompletne nieporozumienie
- 2 1
-
2 godz.
Nie jest caly czas bo przy wiadukcie jest przejazd
Zrobić wiec cały czas po stronie południowej i zmienić przy Łowickiej, proste
- 0 0
-
4 godz.
(3)
Co to jest za reguła, że droga rowerowa musi być prowadzona przy głównych ciągach komunikacyjnych? Bezpieczniej dla wszystkich uczestników ruchu i bardziej komfortowo byłoby puścić ruch rowerowy bocznymi ulicami.
- 9 3
-
1 godz.
głównymi ciągami komunikacyjnymi porusza się największa liczba mieszkańców
rowerzyści należą także do tej licznej grupy mieszkańców i mają prawo poruszać się najkrótszymi połączeniami między głównymi dzielnicami miasta.
- 0 1
-
48 min
bocznymi czyli jak? o ile się czas przejazdu wydłuży? (1)
po co ci na bocznych drogi rowerowe?
"bocznymi" to się bardzo komfortowo jedzie jezdnią!- 0 1
-
28 min
Jak Ci się spieszy, to przesiądź się na autobus! Chyba, że nie masz na bilet. Bardzo prawdopodobne :)
- 0 0
-
4 godz.
Drogi Gdyńskie (2)
Osoba odpowiedzialna za projektowanie dróg w miescie nie zadaje sobie nawet trudu wizji lokalnej żeby zobaczyć jak wyglada ruch i jakie będą skutki dziwnych modernizacji
- 5 2
-
4 godz.
A czego oczekujesz? (1)
To są urzędnicy a nie fachowcy. Opierają się na opiniach "aktywistów" o podobnej wiedzy i ograniczonych horyzontach intelektualnych.
- 4 2
-
3 godz.
"aktywistów" samochodowych warto dodać
- 1 4
-
3 godz.
No ile lat można czekać? (2)
Tyle ludzi jeździ tam chodnikiem, dziur pełno, ale jedno stowarzyszenie jest przeciw. Budować, to jest super potrzebne na wczoraj
- 1 4
-
3 godz.
I dalej będą jeździć jak zrobią tak jak na filmie. Nie budować! To prowizorka niebezpieczna i niewygodna dla wszystkich!!
ddr jest jednokierunkowa! w przeciwnym kierunku ruch będzie odbywał się na chodniku obok!
W takim miejscu tylko i wyłącznie kierunkowe pasy ruchu dla rowerów w jezdni!!!- 2 1
-
2 godz.
Nie jedno stowarzyszenie a Rada Dzielnicy
Także pracownicy sklepów i targowiska, nie wspominając o kierowcach ktorzy maja racje ze taki przebieg zakorkuje ulice Wielokopska i wjazd na Plac Górnośląski
- 1 1
-
3 godz.
Eski floreski zamiast zabrać jeden pas ruchu w stronę obwodnicy i zrobić normalną drogę rowerową
- 2 0
-
3 godz.
Tutaj neik ma watpliwosci, projekt jest calkiem dobrze zaprojektowany. Mamyz ato grupe krzykaczy ktorzy probuja to obalic dla wygody kierowcow (bo nie ukrywajmy, bezpieczenstwo pieszych i rowerzystow to zwykle wycieranie sobie twarzy tym haslem).
- 2 5
-
3 godz.
Kolejna likwidacja miejsc parkingowych przy banku kwiaciarni i kebabie? (2)
na siłę rowerzyści chcą wszystkich uszczęśliwić? Niech budują ale po drugiej stronie gdzie nie ma tylu konfliktów
- 4 2
-
2 godz.
Tylko własnie w tym miejscu jedzie się do miejsc po północnej stronie (1)
Parkingów na placu jest dosyć. Sobie ktoś ba kebaba dojdzie te 60 metrów
- 1 2
-
2 godz.
Rowerzysta sobie przejedzie przez ulice
To samo rozumowanie
- 2 0
-
2 godz.
Idealny książkowy przykład jak NIE nie należy tego robić. Katastrofa
- 4 2
-
2 godz.
Lepiej nie budowac niz budowac na siłe jak proponuja rowerzysci (1)
Zakorkuje się całkowicie wjazd i wyjazd z placu Górnośląskiego, nie rozwiązuje żadnych konfliktów rowerzystów z pieszymi a wprowadza problemy dla kierowców
- 3 2
-
46 min
proponują samochodziarze jak już
przecież to powstaje tylko po to by pozbyć się rowerzystów z jezdni.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.