• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości

Patryk Szczerba
29 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (138)

Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku

Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.



Jak powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
  • Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
  • Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
  • Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
  • Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
  • Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
  • Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.


O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.





Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.

Co z projektem?



- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.

- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego



Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.

- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.


Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Możliwe zmiany



Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.

- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.

Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej



O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.

- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.

Miejsca

Opinie (138) 7 zablokowanych

  • Zrównoważony transport po 3miejsku. (2)

    Dla kierowców 4/5 szerokich pięknych pasów po 3.5m każdy. Dla reszty współdzielony 2m chodniczek.

    Wstyd wstyd wstyd.

    Nasi włodarze ewidentnie zatrzymali się w latach 90 ubiegłego wieku.
    Szkoda tylko pieszych i rowerzystów.
    Promowanie samochodów się źle skończy dla 3miasta.

    • 8 8

    • nie dla reszty (1)

      tylko dla Pieszych, chodnik jest dla Pieszych nie dla reszty
      rowery mogą jeździć jezdnią.
      2,5 m chodnik jest dla pieszych

      • 2 2

      • Nie!

        Tam będzie pieszorowerówka! DDR będzie jednokierunkowa w dół jedynie.
        Widać wszystko na filmie

        • 1 0

  • W całym trojmiescie

    Występuje nadinterpretacja hasła : rowerzysta

    • 9 3

  • Rządam budowy 100 kilometrów dróg rowerowych rocznie!

    • 2 4

  • Wielkopolska (9)

    Powinna być wyłączona z ruchu samochodowego. Jeden pas przeznaczony dla rowerów a drugi dla komunikacji miejskiej. Już czas skończyć z tym kapitalistycznym przeżytkiem jakim jest transport indywidualny.

    • 10 27

    • Kapitalistycznym? Przecież to komuna w czystej postaci.

      Zbuduj parking z podatków, zbuduj drogę z podatków, jak się korkuje, to dołóż jeszcze jeden pas z podatków...

      • 3 3

    • Pora skończyć z transportem indywidualnym, a zamiast niego wprowadzić rowery? (2)

      Logiczne, logiczne... Jeszcze coś napisz że elektryczne samochody to nie transport indywidualny i będzie komplet owieczki ze spranym przez korpo beretem :)

      • 4 3

      • wprowadzić rowery MEVO

        • 1 0

      • Indywidualne samochody elektryczne

        To marnowanie zasobów. W cenie jednego samochodu elektrycznego można wyprodukować kilkadziesiąt rowerów elektrycznych. To jest przyszłość.

        • 1 4

    • (2)

      Zróbmy tak! Idźmy dalej w stronę komunizmu. Nie tylko zabierzmy ludziom wolność w postaci posiadania samochodu. Wywłaszczmy wszystkich właścicieli mieszkań. Niech każdy płaci za wynajem! Będzie bardziej postępowo!

      • 3 2

      • pojęcie nomenklatury komunistycznej dysponującej samochodami służbowymi jest ci przypuszczalnie obce

        Przeginanie argumentów to typowa broń prawaków

        • 0 1

      • Będzie tak postępowo

        Jak na otwarciu IO.

        • 1 0

    • rower i rower wspomagany elektrycznie to także transport indywidualny (1)

      nie dałem plusa bo ironia szyta zbyt grubymi nićmi

      • 1 0

      • Dokładnie tak.

        Niestety sporo forumowiczów nie wyłapało ironii.

        • 0 0

  • Zrobić pasy rowerowe, a nie jakieś niebezpieczne esy, floresy (7)

    Tylko proszę nie pisać, że pasy są niebezpieczne bo to nie prawda.

    • 6 2

    • kiedy obok będą cię mijać samochody 80 km/h na gazetę? (4)

      • 1 1

      • W takim razie to kierowcy są niebezpieczni skoro to robią (1)

        Ich trzeba edukować. Pas rowerowy jest oddzielony od pozostałej części jezdni linią ciągłą. Przykład dobrze zrobionego pasa rowerowego jest na ul Raatza w Osowej.

        • 1 1

        • wobec kierowców trzeba egzekwować przepisy

          edukować trzeba wszystkich mieszkańców np. o tym, że uspokojenie ruchu (limit 30 km/h) efektywnie zwiększa przepustowość pasa drogowego dla pojazdów (ruch się robi bezpieczniejszy, wolniejszy, ale bardziej płynny).

          • 1 0

      • dlatego każdy świadomy i odpowiedzialny rowerzysta jedzie lewą stroną pasa

        dla swojego bezpieczeństwa

        • 1 0

      • wystarczy pół metrowy obszar wyłączony z ruchu lub słupki lub..... wszystko się da wystarczą chęci

        • 1 0

    • przy wysokim natężeniu ruchu na ulicach o przekroju 2x2 pasy nie tworzy się pasów rowerowych w jezdni (1)

      tylko drogi dla rowerów wyraźnie oddzielone od jezdni - co najmniej krawężnikiem, ale także pasem zieleni. Można także rozważyć zwężenie jezdni o jeden pas i utworzenie na poziomie jezdni tzw. protected bike lane oddzielane separatorami z betonu lub słupkami na jezdni.

      • 0 1

      • jak nie tworzy? byłeś gdzieś poza 3miastem? Ilość pasów nie ma znaczenia. To nie Autostrada.

        Taaa lasem można odgrodzić ;) Jak jest miejsce to i owszem można i tak...... ale tam go nie ma
        i najgorsze co można zrobić to wrzucić rowerzystów na wąziutki chodniku jak tu proponują

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkancy i rada dzielnicy mają całkowitą racje, projektowanie tej drogi przy placu Górnośląskim to absurd (11)

    oby nowe władze miasta poszły po rozum do głowy i zmieniły stronę na bardziej bezpieczną i wygodniejszą

    • 23 20

    • i znacznie wolniejszą (6)

      jadący do centrum będą meandrować z jednej strony na drugą i z powrotem, więc pewnie część będzie dalej prosto chodnikiem jeździć

      • 13 4

      • moga jechac po drugiej stronie, tej bliżej Sopotu caly czas. zbedny ten przejazd przy wiadukcie (5)

        przejechać można w strone centrum Gdyni na istniejącym skrzyżowaniu Alei Zwycięstwa z Wielkopolską, gdzie jest już przejazd rowerowy gotowy. Po co kolejny?

        • 4 3

        • jak cały czas, do Łowickiej DDR jest po drugiej stronie (4)

          a przy Zwycięstwa trzeba znowu przejeżdżać przez skrzyżowanie, aby jechać w stronę centrum Gdyni

          • 4 1

          • wystarczy przy łowickiej zrobić przejazd na prawą stronę i aż do Alei Zwyciestwa tamta strona poprowadzić (3)

            unikając wszystkich problemów
            nic sie rowerzystom nie stanie jak zmianią strone przy Łowickiej. w projekcie i tak musza to robić przy ul. Kościelnej

            • 2 3

            • a kim ty jesteś, by wyrokować, że nic się nie stanie?

              Stanie się to, że rowerzyści ominą plac Górnośląski, do którego się jeździ. Przez stanie na światłach dwa razy, to w zasadzie i tak szybciej będzie Łowicką.

              • 1 2

            • i będzie jak wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Gdańsku

              gdzie trasę robi się 2x dłużej, bo co chwilę trzeba przejeżdżać z jednej strony na drugą.

              • 0 0

            • więc aby dojechać do pl. Górnośląskiego rower będzie trzeba 200 metrów prowadzić od najbliższego przejścia dla pieszych

              albo i tak jechać chodnikiem jak jest teraz

              • 1 0

    • słabe to zarówno dla jadących do/z centrum Gdyni

      jak i tych jadących na plac Górnośląski

      • 4 1

    • to pewnie pisał ktoś z naszego Orłowa lub z Rady Dzielnicy (2)

      to Stowarzyszenie ma góra 5 osób, rada ma 11 (bo nikt się nie zgłosił), więc reprezentują samych siebie, ewentualnie te 3-4 sklepy, które mają punkty przy samej Wielkopolskiej. Sam jestem za tą drogą rowerową i nie chce mi się wierzyć, by kupcy z tego rynku sami z siebie chcieli wygonić na południową stronę setki klientów. Albo w ogóle nikt ich nie pytał, albo Nasze Orłowo robi swoją propagandę wśród nich.

      • 2 2

      • Rada Dzielnicy dziala w pelnym składzie (1)

        Ważniejszy jest ich głos i głos mieszkańców oraz tam pracujących, niż rowerowego lobby

        • 0 1

        • a głos mieszkańców, którzy chcą dojechać na zakupy przy pl. Górnośląskim to już nie jest ważny?

          a głos kupców, którym zależy na klientach też nie?

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Gdynia ma pokręcone.... (2)

    Ścieżki rowerowe, jak słuchawki do smartfona, brak jakiejkolwiek logiki.
    "jadę ul. Hutnicza na ścieżce rowerowej stoi słup oświetleniowy pytam się zaskoczony co on tam robi, odpowiedź - rzucam światło" "brwo to przecież Gdynia - stan umysłu

    • 40 9

    • I co słup ci odpowiedział? (1)

      • 3 0

      • - AUĆ!

        lol

        • 2 0

  • Rowerem po chodniku (1)

    Na filmie pewnie za ciężkie pieniądze promocja jazdy chodnikiem.
    Gratulacje!!!
    W Gdyni bez zmiany...

    • 4 1

    • Taka będzie organizacja! pod górę jazda będzie chodnikiem. w dół ddr

      • 1 0

  • Ta droga rowerowa jest o wiele za waska (1)

    Wlasze Gdyni zapraszam do Ponania zobaczyc jak sie buduje teraz drogi rowerowe

    • 4 3

    • wystarczy do Gdańska

      • 0 1

  • Konflikt tragiczny. DDR po przeciwnej stronie - slalom i i tak rowerzyści pojadą chodnikiem prosto

    DDR przy placu górnośląskim - piesi na drodze i nerwy. Ciężko to pogodzić.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane