• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa kładka nad SKM Stocznia
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.

Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska. Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.



Czy należy dokonać rozbiórki kładki na wysokości SKM Gdańsk Stocznia?

Zapewne nie takiej odpowiedzi oczekiwała radna Anna Golędzinowska (KO), a wcześniej przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Aniołki, gdy kilka tygodni temu składała interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie miasta na remont nadgryzionej zębem czasu kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia.

W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.

Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.

- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki. Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki.

Kładka do remontu albo likwidacji



Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".

Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).

Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.


Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy



- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastemparkiem Steffensów zobacz na mapie Gdańska i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, dwie jezdnie Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska przy Bramie Oliwskiej).

- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

  • Konstrukcja kładki z poziomu przystanku SKM.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Zejście na wyłączony z eksploatacji peron SKM do Nowego Portu.

Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa



Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.

- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.

Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata



Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.

Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.

Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta. Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.

- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.

Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl

Opinie (344) 5 zablokowanych

  • (6)

    Przystanek stocznia to nonsens, ile tysięcy lat tracą w sumie pasażerowie SKM przez ten niepotrzebny postój.
    Stoczni zresztą już nie ma.

    • 16 43

    • Ale jest Młode Miasto. (2)

      • 6 3

      • (1)

        Na Młodym metr kwadratowy kosztuje tyle co dobrej klasy samochód.
        Czy posądzasz, że mieszkańcy tak elitarnego osiedla będą chodzić przez wertepy i czekać codziennie 20-30 minut na opóźnioną SKM?

        • 4 3

        • To jak ktoś jest zamożny, to musi jeździć samochodem? Ciekawa mentalność.

          • 3 2

    • (1)

      owszem Stoczni nie ma ale są tam Stocznie!
      Min Nauta, Remontowa i RSB!
      dodatkowa ma tam rzekomo być "nowe miasto"!?
      nie wiem kto pozwala takim hejterom tu spamować bzdury...

      • 11 2

      • i wiekszosc znich przyjezdza własnym autem widac to na parkingu i trawniku

        • 4 3

    • Dokladnie przystanek był z potrzeby epoki PRLu wysiadało wtym czasie razem pracowało tam 8tys ludzi na zmiany!

      obecnie korzysta z niego nie więcej niz ze 100 ludzi.

      • 3 5

  • Dobra aktywacja terenów po stoczniowych

    • 11 3

  • Pare lat temu we Wrzeszczu zlikwidowano przejście przez ul. Grunwaldzką koło Teatru Miniatura. (4)

    Miało być odtworzone. I co? Mieszkańcy gnają 700 metrów w jedną lub drugą stronę aby przejść na drugą stronę ulicy. Paranoja !!!

    • 46 11

    • I tak jest dobrze. Przynajmniej poruszają się bezpiecznie. (2)

      Nie mogą być światła co 100 m, bo to całkiem zakorkuje miasto, a spaliny stojących samochodów nie poprawią stanu powietrza. Minęły czasy, kiedy samochód, autobus lub tramwaj przyjeżdżał raz na minutę.

      • 5 15

      • Jak bedą dawac nagrody za głupotę to sie zgłos masz moją rekomendacje :) (1)

        • 4 4

        • Fakty są głupie, mądry jesteś tylko ty

          • 3 1

    • Trzeba zrobić zbiórkę, bo w budżecie miasta są tylko pieniądze na premię dla Dulkiewicz i spółka.

      • 10 2

  • Hahaha trzeba było się składać na kladke a nie ecs

    Wychodzi wladz Obłuda miasta

    • 48 7

  • (1)

    jak to niewielu? przecież tam co rano setki ludzi idą do pracy!? tak tak mówimy o setkach!
    i ci sami ludzie tamtędy wracają!
    później zdziwienie że ludzie rezygnują z SKM?
    że nie wspomnę o tym że jest to ważne trasa komunikacyjna pomiędzy Jana z Kolana a al Zwycięstwa
    na mapie możecie sobie narysować kreskę 350 m a w praktyce bez tej kładki ci pasażerowie będą musieli przejść kładką (sic) do alei Zwycięstwa, potem do mostu/wiaduktu i dalej tą samą trasą po to by wracać z powrotem!? razem coś koło kilometra! skacząc po kładkach i wiaduktach jak małpy bo wind ani podjazdów (dla wózków czy bagażu) w tym mieście jeszcze nie wynaleziono i to rano przed pracą!
    czyli co niech żyją auta?!
    tak w ogóle to czy w Gdańsku są jacyś urzędnicy miejscy zainteresowani losem mieszkańców i lokalnych zakładów pracy? czy tylko chodzi o stołki i sute pensje?! przecież miasto jest udziałowcem SKM!
    i ta Dulkiewicz ma być prezydentem?! Gdańszczanie obudźcie się!

    • 50 4

    • co ty opowiadasz? Po co mają chodzić dookoła Wojtek. Ci od stoczni nic nie nadłożą a od al. Zwycięstwa to chyba tylko ludzie od tramwaju przechodzą, bo nikt tam nie mieszka a knajpa zlikwidowana dawno

      • 3 7

  • Kiedy społeczna zbiórka na ten cel? (2)

    Wprawa już jest więc nie powinno być problemów. Mam tylko jeszcze pytanie, odkąd to pani Dulkiewicz jest "obecną panią prezydent". Czyżbym przegapił wybory? Podobno mają być w marcu.

    • 36 4

    • p.o. prezydent Gdańska to też kłamstwo !!! (1)

      takie coś nie istnieje, komisarz

      • 11 3

      • Moze kominiarz?

        • 1 1

  • Ręce opadają.

    Skoro Miasto zamierza rozwijać mobilność pieszą i rowerową, to należałoby zbudować w tym miejscu nową kładkę, łączącą park Steffensów z terenem stoczni. Ta kładka na końcach powinna mieć pochylnie umożliwiające wjazd rowerom i wózkom, a schody powinny być na peronie i przy ul. Jana z Kolna. Umożliwienie przejazdu rowerem ponad torami kolejowymi to byłby duży sukces. Jeśli tak dalej pójdzie, to Pani Ola pogrąży się w niepotrzebnych sporach na pierdołowate tematy. Inspiracji można poszukać w Gdyni, na wysokości ul. Redłowskiej. Tam jest taka kładka, i to bez wejścia na peron SKM.

    • 21 6

  • Jeśli pamięć mnie nie myli (1)

    To o tą kładkę walczył cały Gdańsk jak budowano nową wałową bo to zabytek . I zostal ten zlom. A teraz juz nikt nie walczy ?

    • 18 6

    • To nie ta kładka, o której myślisz

      • 5 0

  • zburzyć i zbudować od nowa nową kładkę. (1)

    Przy okazji zaprojektować to lepiej, z dostosowaniem do dzisiejszych czasów i potrzeb.

    • 23 1

    • panie ile to pieniędzy potrzeba

      urząd nie ma na takie rzeczy, lepiej wydawać miliony na słomiane misie

      • 1 0

  • Biedne miasto, zastoj, swiat ucieka.... (1)

    bida

    • 20 3

    • taaaa, to cholernie ważna inwestycja, bez niej świat nam ucieknie. Ale wymyślił

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane