• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa Spacerowej: znalazła się umowa

Krzysztof Katka
2 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Przy hipermarkecie w Osowej miała powstać druga nitka ul. Spacerowej - wynika z umowy, którą w poniedziałek odnaleźli gdańscy urzędnicy. W 2003 r. gmina zwolniła jednak właściciela sklepu z tego obowiązku w zamian za 400 tys. zł.

Gigantyczne korki przy sklepie Real (dawniej Geant) to od dziewięciu lat codzienność mieszkańców Osowej. Powód: brak dodatkowych dróg dojazdowych do obwodnicy. Od dziesięciu dni wyjaśniamy, dlaczego nie powstały. Nadzorujący budowę marketu były wiceprezydent Gdańska Ryszard Gruda twierdził na naszych łamach, że podpisał umowę zobowiązującą inwestora do stworzenia tych ulic. Biuro prasowe Urzędu Miejskiego przekonywało zaś, że taki dokument nie istnieje.

Po naszej wczorajszej publikacji Gruda na własną rękę zaczął szukać umowy: - Nie pracuję w urzędzie od pięciu lat, ale zadzwoniłem do osób, które zajmowały się sprawą i one jak po sznurku doprowadziły mnie do tych papierów- powiedział.

Gruda poradził obecnemu zastępcy prezydenta Marcinowi Szpakowi, by sprawdzić archiwum Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. - Archiwistki udały się do pomieszczenia chronionego pancernymi drzwiami i po przejrzeniu siedmiu teczek odnalazły umowę - mówi szef wydziału Andrzej Duch.

W dokumencie znajduje się zobowiązanie właściciela sklepu do budowy 650 m drugiej nitki ul. Spacerowej. Droga miała biec skrajem Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Potrzebne do tego było pozwolenie ministra środowiska na wycinkę drzew oraz zgoda Gdyni, bo do niej należy grunt. "Inwestycja zostanie zrealizowana nie później niż w ciągu 18 miesięcy od prawomocnej decyzji ministerstwa" - czytamy w umowie z 1998 r. Dzięki tej obietnicy sklep otrzymał warunkowe pozwolenie na użytkowanie swoich obiektów.

- Inwestor nie wybudował drogi, bo Gdynia nie wydała zgody, obawiając się protestów ekologów - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta.

W 2003 r. prezydent Paweł Adamowicz podpisał z właścicielem marketu porozumienie, które zwalniało inwestora z obowiązku budowy dodatkowej nitki. Czytamy w nim, że zarząd centrum handlowego "wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców osiedla Osowa zobowiązuje się partycypować w kosztach inwestycji publicznych do kwoty 400 tysięcy zł". Pieniądze miały pójść na kładkę dla pieszych nad Obwodnicą, ale z projektu zrezygnowano po protestach... mieszkańców dzielnicy.

Dlaczego gmina dostała tylko 400 tys. rekompensaty skoro oddane do użytku w 2004 r. podobne skrzyżowanie przy sklepie Ikea kosztowało 27 mln zł?

- Pieniądze wykorzystaliśmy do przygotowania dokumentacji ulicy Nowy Świat w Osowej - mówi Krzysztof Rudziński. - Nie domagaliśmy się większej kwoty, ponieważ inwestor starał się, ale nie mógł się wywiązać ze zobowiązania z przyczyn od niego niezależnych. Gdybyśmy poszli do sądu, moglibyśmy nie wywalczyć ani złotówki. Sumę 400 tysięcy przyjęto na podstawie wyceny wykonanej przez nasz urząd.

Od 2004 r. na zlecenie Geanta przygotowywano projekt budowy piętrowego węzła w innym miejscu Spacerowej. To rozwiązanie byłoby droższe, ale nie wymagałoby wycinki drzew i zgody Gdyni. Rok temu centrum kupiła sieć Real, która nie zamierza finansować skrzyżowania. Rudziński zapowiada jednak rozmowy z nowym właścicielem. Mówi też, że Gdańsk jego gotów dopłacić do inwestycji.
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • PO a Adamowicz

    Ja tez jestem za PO ale niestety Adamowicz jest tutaj wielką czarną owcą, której PO powinno sie wstydzić i szybko wymienić na jakiegoś lepszego kandydata... starczy porównać rozwój gdynii do nie dorozwoju gdańska

    • 0 0

  • Spacerowa

    Już sama nazwa ulicy mówi, że służy ona do spacerowania... samochodem. Jej modernizacja to wielka wpadka. Ulica jest zbyt wąska jak na tak ważny obiekt drogowy. Wydano pieniądze, wycięto drzewa i nadal jest ona zakorkowana. I nic się nie zmieni, bo rosnie liczbaużytkowników drogi oraz liczba klientów hipermarketu. Odnośnie protestów ekologów. Uważają oni, że budowa hipermarketu na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w Wysokiej to przestępstwo. Oczywiście teren zajęty przez ten obiekt został następnie z Parku wyłączony. Sprawę drugiej nitki ul. Spacerowej nie komentuję, bo brakuje w języku polskim słów (terminów) do opisu zjawiska.

    • 0 0

  • jeden wielki burdel

    "Biuro prasowe Urzędu Miejskiego przekonywało zaś, że taki dokument nie istnieje.

    Nie pracuję w urzędzie od pięciu lat, ale zadzwoniłem do osób, które zajmowały się sprawą i one jak po sznurku doprowadziły mnie do tych papierów"

    Czy te osoby nie mogly doprowadzic "jak po sznurku" biura prasowego, zeby sprawdzilo zanim zacznie opowiadac bzdury dziennikarzom?

    • 0 0

  • Jakos szybko dali sobie wcisnac te glupie 400 tys .Teraz Geant( Real) boki zrywa ze smiechu z polaczkow ze za paciorki oddaja taka kaske.

    • 0 0

  • ZASTOPOWAĆ WYJAZD (1)

    Nie chcą finansować? Wystarczy poczynić kilka kroków żeby im ułatwić decyzję. Zamiast zwalniać wjazd do centrum należy zwolnić wyjazd - zielone światło przez 10 sekund co 5 minut. Niech się martwią korkami na swoim terenie. Zlikwidować wszystkie lewoskręty - żeby dojechać trzebaby przejechać kawałek obwodnicą i zawrócić. To spowodowałoby zmiejszenie ilości klientów może nawet do spadku rentowności centrum. Wtedy albo by je zamknęli albo wybudowali dojazd. Trzeba tylko jaj żeby to zrobić.

    • 0 0

    • Real tu nic nie zdziała nawet gdyby chciał a czy chce to niewiem

      Jak już to boki zrywa CH Osowa (Apsys Polska) Real tylko od nich powierzchnie wynajmuje tak jak inne sklepy w tym centrum.

      • 0 0

  • drogi panie gruda

    trzeba bylo zanim sie cos powiedzialo dziennikarzowi, poszukac tej umowy, sprawdzic dlaczego nie zostala wykonana, jakie przeslanki za tym staly, i kolejne pytanie jak mozna bylo w 1998 r. przyjac zobowiazanie geanta w imieniu miasta gdanska do realizacji inwestycji na terenach innego mista /Gdyni/ nie majac jego zgody w 1998 r.?. dlaczego w 1998 r. za prezydentury pana posadzkiego nie dokonaliscie takiego uzgodnienia z dyrekcja drog krajowych, gdynia, geantem aby powstal pelny wezel z kladka dla pieszych, a powstal wtedy bubel, ktorego skutki mamy do dzisiaj

    • 0 0

  • tragedia

    To co urzędnicy wyrabiają to da się jedynie podsumować tragedia. 400 tyś to nawet na kładkę by nie wystarczyło, chyba że z pal drewnianych...

    • 0 0

  • Umowa była za pancernymi drzwiami. To rzeczywiście wytłumaczenie. Widocznie Adamowicz bał się tam zajrzeć.

    • 0 0

  • dlaczego

    wszyscy pytają dlaczego dlaczego nie znaleziono umowy, dlaczego nie doprowadzono do wywiązania się z umowy geanta, dlaczego wkonu wzięto nędzne 400 tysięcy skoro koszt budowy to minimum 27 milionów.
    Proste ktoś lub kilku ktosiów wzięło sporą działkę do kieszeni gdzie jest CBA. Dlaczego jak stwierdzono łapówkarstwo w urzędzie miejskim to sprawdzono przetargi za 1 rok i w ograniczonym zakresie.
    Za działalność UM odpowiada prezydent po takim czymś powinien zrezygnować no ale co z tą kasą która przejdzie koło nosa. A przecież tyle następnych inwestycji się zbliża.

    • 0 0

  • Do marudzących (1)

    Tak marudzicie, że Spacerowa zawąska, że najlepiej zamknąć Reala. Jak dla mnie luz można go zamykac jestem raz na 2 lata i mógłby dla mnie nie istnieć. Wczoraj byłem tam po buty dla dziecka (nota bene pierwszy rak od kilku lat) i ku swemu zdziwieniu odkryłem że duża część sklepów przenosi się do Galerii Bałtyckiej. Może i Real tam padnie co mnie nie zmartwi :) Co do Spacrowej i jednej nitki to nie akurat wina miasta że jest zbyt wąska droga tylko pseudo ekologów którzy płakali nad wysinką drzew i się przypinali żeby tam porządnej drogi nie zrobić

    • 0 0

    • Ekolodzy nie płakali nad "wysinką" drzew

      Ot i wszystko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane