• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozciągnięcie linii SKM

21 czerwca 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Kolejny list intencyjny został podpisany pomiędzy miastem Gdańsk a holenderskim ING-Real Estate. Jest on poprawioną wersją listu z ubiegłego roku w związku z przystąpieniem do projektu Polskich Kolei Państwowych. Planowane jest bowiem stworzenie nowego przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście, który miałby być integralną częścią projektu.

List intencyjny podpisany w ubiegłym roku przewidywał wykonanie przez holenderską firmę oceny inwestycyjnej, analiz i inwentaryzacji tego, co na terenie przyszłej inwestycji się znajduje. Powyższe analizy wykazały niezbicie, że niesłychanie ważnym elementem całego przedsięwzięcia jest powstanie w tym miejscu przystanku kolejki SKM. Poprawiłoby to przepustowość komunikacyjną i ułatwiło bezpośredni dojazd do Śródmieścia, gdzie znajdują się centra administracyjne (Komenda Policji, UOP i oczywiście Urząd Wojewódzki). Drugim powodem, który skłonił ING do podjęcia rozmów z PKP, jest to, że duża część terenu pod przyszłą inwestycję jest własnością kolei państwowej. W rejonie ulic 3 Maja, Armii Krajowej, Okopowej, Wałów Jagiellońskich i Huciska, ma powstać wielofunkcyjny kompleks urbanistyczny, który zostanie niejako "przerzucony" nad torami kolejowymi. Dzięki temu w efektywny sposób mogłaby być wykorzystana częściowo wolna dotąd i niezagospodarowana przestrzeń w samym sercu miasta.

Wstępny projekt przewiduje w mającym powstać centrum funkcje handlowe, biurowe, mieszkalne, hotelowe, konferencyjne, rozrywkowe, parking i nowy przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście. Firma ING znana jest na całym świecie z ambitnych i nietuzinkowych realizacji architektonicznych. Pod względem możliwości inwestycyjnych firma plasuje się wśród najważniejszej piątki developerów na świecie. (opisywaliśmy to w artykule Jak będzie wyglądać Śródmieście? z 2.11.2000 r.)

Wszystko zatem wskazuje na to, że kupcy gdańskiej Gildii znajdą dla siebie nowe miejsce na handel, a serce Gdańska zyska nowe, bardziej reprezentacyjne centrum handlowe. A skoro będzie już stacja Gdańsk-Śródmieście, czy można mieć nadzieję na powstanie w przyszłości również stacji Gdańsk Południe czy nawet Gdańsk Św. Wojciech? A może musimy poczekać na wybudowanie nowego hipermarketu na Oruni, aby tak się stało? Połączenie Pruszcza Gdańskiego z Gdynią kolejką SKM dla znacznej części osób byłoby niewątpliwym argumentem na zrezygnowanie z jazdy własnym samochodem.

Opinie (31)

  • Replika

    Zgadzam się z osobami które uważają za konieczne rozbudowę SKM dalej do Pruszcza (przez Orunię). Inwestycja będzie miała sens tylko w wypadku ogólnej zmiany wizerunku SKM. Obecnie jest postrzegana jako przestarzała, brudna i niebezpieczna. Co do pomysłów przerzucenia SKM do Osowej i Rębiechowa to ktoś chyba przesadził. Moje pytanie którędy to miałoby iść??? Chyba że pod drogą. Lasów nie ruszać!

    • 0 0

  • BRAWO MONIA !!!!!!

    to co? znajdziesz dzień na rowerki nad pełnym morzem??

    • 0 0

  • Do MC

    Rozszerzenie SKM na Osową i Rębiechowo to nie jest żadna przesada ! Przez jaki las... od dawna jeżdżą tamtędy pociągi (jest to trasa Gdynia - Kościerzyna) i prowadzi m.in. przez stacje Gdynia Wlk. Kack, Osową i Rębiechowo.
    Dlatego uważam że byłaby to realna inwestycja wymagająca jedynie poprowadzenia trakcji elektrycznej oraz zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów !

    • 0 0

  • niekoniecznie dobrze

    Wystko pieknie ładnie, ale aby rozładować korki trzeba zwiększyć i zmodyfikować infrastrukture SKM. A jesli ktoś zajrzy do poprzedniego artukułu zobaczy, że centrum ma także objąć teren dworca, który jest przecież zabytkiem i to światowej klasy. Nie wyjaśnione sprawy zarówno planów zagospodarowania jak i własności gruntów itp wcale nie przyspieszą tej inwestycji, a napewno zakorkują miasto jeszcze bardziej. Mamy przykład Warszawy z metrem. A w Gdyni nawet utworzenie deptaka trwa 3 lata ;) jeszcze go nie ma a juz są korki.

    • 0 0

  • brudasy szaleją

    Nadałem taki tytuł ponieważ domyślam się iż wczorajsza blokada miasta miała związek z propozycjami dotyczącymi zmiany w rejonie Śródmieścia. Szczeąe mówiąc już przzwycziliśmy się do korków na ulicach i nie robi to większego wrażenia, natomiast dziwi mnie bierna postawa władz miasta. Gdańsk chyba powinien wreszcie stać się metropolią, a co jak co Gildia nie przynosi nam chwały i wyglądu. Pasowała by napewno do nieobrażając Gniewu, Skarszew ale nie Gdańska. Ceny też nie są aż tak konkurencyjne, natomiast sposób sprzedaży i prezentacji skandaliczny, o stoiskach spożywczych nie wspomnę a warto by było się zastanowić czy wolimy żyć i kupować może trochę drożej ale czysto i w warunkach odpowiadajacych XXI wiekowi. Przyglądałem sie osobom protestującym, jedną z nich był Prezes Centur Chandlowego Chełm, zapraszam do sklepów brud, smród i ubustwo. Pijacy piją, załatwiają się pod sklepami, tabuny psów straszą dzieci Omijając podatki do transportu na I piętro towarów spożywczych zatrudniani są miejscowi menele, szczgólnie w sklepie Pana Prezesa. Zastanówmy się czego chcemy zdrowia, gwarancji świeżości i właściwego składowania, czystych rąk u ekspedientek, czy popadniemy w patriotyczny bród, drożyznę i zakłamanie.

    • 0 0

  • SKM, Osowa i Gildia.

    Po pierwsze SKM byc moze jest zle kojarzone i byc moze jest tam brudno i niebezpiecznie. Nie zmienia to jednak faktu, ze jest ona bezkonkurencyjna jesli chodzi o komunikacje w Trojmiescie. Nawet teraz kiedy na skutek awarii (ciekawe jak dlugo to jeszcze bedzie trwac). Dojezdzalem do pracy codziennie z Gdanska do Gdyni samochodem. Teraz jezdze SKM-ka. Jest szybciej (korki) i trzy razy taniej, a jeszcze moge se poczytac gazete. Wystarczylo by nieco poracowac nad taborem, a panowie z Renomy, miast stwarzac zagrozenie mogli by zajac sie ochrona.

    Po drugie linia z Gdyni na Osowe na razie nie ma i nie bedzie miala sensu. Glowny ruch skupia sie prostopadle do osi miasta, a nie na skos. Nikt np. z Osowy do Sopotu nie pojedzie via Gdynia. Problem jest taki, ze po drodze mamy las, a las to skarb. Tyle ze jezdzic trzeba. Warto by pomyslec o cichym tramwaju (byc moze zebatym) na wzor slowackiego Podtatrza (tamten niestety nie jest cichy). Taka linia zbudowana z poszanowaniem ekologii wzdloz np ul. Spacerowej miała by ogromny sens.

    Po trzecie dosc mam dyskusji i protestow tzw kupcow polskich. Panowie kupcy narzekaja na obcy kapital i (slusznie) tyle ze nic od siebie w zamian nie proponuja. Taka Gildia i inne kramy w centrum duzego miasta aspirujacego do Europy kraju to skandal i glupota. Nie ma co promowac brudu smrodu i gaci przemycanych bez cla przez granice. Nie wierze, że przez 10 lat kapitalizmu nie dalo rady wypracowac na tyle kapitalu i wiedzy, zeby postawic cos solidnego estetycznego i na miare naszych czasow, a nie na miare XIX wieku. Bo sorki, ale ta Gildia, to dla mnie psie budki.
    Albo cos panowie kupcy zrobicie albo wynocha i nie przeszkadzajcie innym.

    • 0 0

  • do protestujących

    Ludzie myslałem że tym razem do tej inwestycji już nikt się nie przyczepi, nie będzie argumentów przeciw.
    Przychodzi inwestor chce zbudować nam za swoje pieniądze dodatkowy przystanek SKM i centrum handlowe na miarę metropolii. A my co - narzekamy: może lepiej wymienić tabor SKM niż nowy przystanek, a co z Gildią poco mi to jak i tak nie kupuję etc..
    Takim ludziom pewnie bardziej odpowiada "Centurm taniej odzieży" , które straszy na Hucisku. Zastanówcie się czy chcecie aby Gdańsk stawał się metropolią a przez to podnosił się nam poziom życia czy nie - jeśli tak, takie inwestycje są konieczne. Jeśli nie lepej nie rozwijają się ulica Długa i Mariacka obrośnie zamiast ekskluzywnymi butikami, eleganckimi restauracjami, jubilerami - ciucholandami i podrzędnymi barami z piwem i tanim winkiem. A zamiast nowego przystanku SKM oddajmy ten teren na "ekologiczną" inwestycję pod uprawę buraków pastewnych.

    • 0 0

  • Rozszerzenie zasięgu SKM

    Mam dwie uwagi:
    1. Warto przedłużyć także dalej na południe - np do Pruszcza, ale obawiam się, że Gdańsk Śródmieście ma być zrobiony "pod" firmę ING, więc dalej nikt nie będzie miał interesu.
    2. Nie trzeba wycinać lasu, żeby się dostać od Gdańska do Rębiechowa i Osowy. Od Zaspy odchodzi stary nasyp kolejowy (jeździły do 1945) i dochodzi do Kiełpinka (obok jest Auchan) a dalej jest już tor pod obwodnicą. Trzeba potem wybudować tor omijający lotnisko a dalej znów jest gotowy tor - do Osowy. Tak więc miejsce i nasyp już czekają od dawna.

    • 0 0

  • Co wy chcecie od protestujących...

    • 0 0

  • ...dokończenie :-)

    Przecież niektóre ugrupowania i związki powstały specjalnie po to, żeby oprotestowywać każdą inwestycję w mieście i odstępować od roszczeń po zapłaceniu odpowiedniej sumki przez inwestora... Z tego też powodu żadne z tych peudoorganizacji nie przeprowadza rzetelnych badań opinii publicznej, żeby się nie okazało, że właściwie ich protestów nikt nie popiera...

    A co do różnych ciekawych pomysłów (typu przedłużanie SKM) to wszystko jest cacy, tylko można odnieść wrażenie, że to nie Zarząd Miasta ustala plan rozwoju i szuka sponsorów, którzy go wspomogą w zamian za możliwość budowy jakichś swoich obiektów, tylko że jest odwrotnie: przychodzi firma i mówi: my chcemy postawić super-ekstra-budynek w centrum miasta, no i ew. możemy wydłużyć SKM, jeśli to konieczne. Potem już tylko wystarczy odwrócić kota ogonem i przekazać opinii publicznej, że to Zarząd Miasta dla dobra mieszkańców wydłuża SKM i przy okazji powstanie extra sklep (do oglądania wystaw) :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane