• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozciągnięcie linii SKM

21 czerwca 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Kolejny list intencyjny został podpisany pomiędzy miastem Gdańsk a holenderskim ING-Real Estate. Jest on poprawioną wersją listu z ubiegłego roku w związku z przystąpieniem do projektu Polskich Kolei Państwowych. Planowane jest bowiem stworzenie nowego przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście, który miałby być integralną częścią projektu.

List intencyjny podpisany w ubiegłym roku przewidywał wykonanie przez holenderską firmę oceny inwestycyjnej, analiz i inwentaryzacji tego, co na terenie przyszłej inwestycji się znajduje. Powyższe analizy wykazały niezbicie, że niesłychanie ważnym elementem całego przedsięwzięcia jest powstanie w tym miejscu przystanku kolejki SKM. Poprawiłoby to przepustowość komunikacyjną i ułatwiło bezpośredni dojazd do Śródmieścia, gdzie znajdują się centra administracyjne (Komenda Policji, UOP i oczywiście Urząd Wojewódzki). Drugim powodem, który skłonił ING do podjęcia rozmów z PKP, jest to, że duża część terenu pod przyszłą inwestycję jest własnością kolei państwowej. W rejonie ulic 3 Maja, Armii Krajowej, Okopowej, Wałów Jagiellońskich i Huciska, ma powstać wielofunkcyjny kompleks urbanistyczny, który zostanie niejako "przerzucony" nad torami kolejowymi. Dzięki temu w efektywny sposób mogłaby być wykorzystana częściowo wolna dotąd i niezagospodarowana przestrzeń w samym sercu miasta.

Wstępny projekt przewiduje w mającym powstać centrum funkcje handlowe, biurowe, mieszkalne, hotelowe, konferencyjne, rozrywkowe, parking i nowy przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście. Firma ING znana jest na całym świecie z ambitnych i nietuzinkowych realizacji architektonicznych. Pod względem możliwości inwestycyjnych firma plasuje się wśród najważniejszej piątki developerów na świecie. (opisywaliśmy to w artykule Jak będzie wyglądać Śródmieście? z 2.11.2000 r.)

Wszystko zatem wskazuje na to, że kupcy gdańskiej Gildii znajdą dla siebie nowe miejsce na handel, a serce Gdańska zyska nowe, bardziej reprezentacyjne centrum handlowe. A skoro będzie już stacja Gdańsk-Śródmieście, czy można mieć nadzieję na powstanie w przyszłości również stacji Gdańsk Południe czy nawet Gdańsk Św. Wojciech? A może musimy poczekać na wybudowanie nowego hipermarketu na Oruni, aby tak się stało? Połączenie Pruszcza Gdańskiego z Gdynią kolejką SKM dla znacznej części osób byłoby niewątpliwym argumentem na zrezygnowanie z jazdy własnym samochodem.

Opinie (31)

  • Brawo Gdansk!

    Jw

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane