• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozczłonkowana SKM-ka. Spokojnie, to tylko wymiana kół

bra
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rozczłonkowany pociąg Impuls czeka na wymianę kół w fabryce firmy Newag. Rozczłonkowany pociąg Impuls czeka na wymianę kół w fabryce firmy Newag.

Jeden z dwóch najnowszych pociągów w taborze Szybkiej Kolei Miejskiej trafił do producenta, firmy Newag. Skład pojechał do Nowego Sącza na planową wymianę kół, co - jak widać na zdjęciu - nie jest takie proste. Wróci stamtąd na początku kwietnia.



Kiedy doczekamy się nowych pociągów SKM?

W marcu minęło 5 lat, od kiedy dwa nowe Impulsy pojawiły się w Trójmieście. Wówczas był to pierwszy od ponad 20 lat nowy zakup SKM i takim pozostaje do dzisiaj.

- Pojazd pojechał do Newagu na planową wymianę kół. Wróci z Nowego Sącza w okolicach 1 kwietnia. Drugi skład pojedzie na wymianę na początku przyszłego roku - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM w Trójmieście.

Jeden skład może zabrać ponad 500 osób



Impulsy to czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m, które są w stanie pomieścić 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon ma czworo drzwi. Pojazdy posiadają dodatkowy wysuwany stopień, który niweluje lukę pomiędzy składem a peronem.

Pociągi są wyposażone w klimatyzację, monitoring, system zliczania pasażerów oraz system informacji pasażerskiej.

Maksymalna prędkość to 160 km/h, ale na linii SKM nie mogą się tak rozpędzać.

Za krótka umowa, by kupić 10 nowych pociągów



SKM od kilku lat zapowiada chęć zakupu 10 nowych pociągów. Jednak ta decyzja uzależniona jest od długości umowy przewozowej zawieranej z Urzędem Marszałkowskim. Ostatnia została podpisana pod koniec 2020 r. i będzie obowiązywać od grudnia 2021 r. do grudnia 2026 r. Jej wartość to 202,5 mln zł.

Czytaj też: SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka

Według SKM pięcioletnia umowa nie pozwoli zabezpieczyć pożyczki na zakup planowanego taboru. Musiałaby ona obowiązywać przez co najmniej 9 lat.
bra

Miejsca

Opinie (126) 3 zablokowane

  • Takie właśnie teraz robio te sprzęty (29)

    Kiedyś to pociągi jeździły przez 30 lat bez wymiany kół, a teraz?

    • 24 70

    • (2)

      A teraz robią tak, że trzeba wymieniać.

      • 13 4

      • I kazdy ma dzieki temu prace. (1)

        • 0 0

        • i może płacić nowe niskie podatki+

          od cukru w coli+... od bąbelków+ w coli+... od kapselków z coli+

          • 0 0

    • (3)

      Kiedyś publicznie wypowiadały się osoby mające coś wartościowego do powiedzenia.
      A teraz?

      • 69 1

      • Kiedy to było? (1)

        Przed 966?

        • 9 2

        • Czy to rok w którym Morawiecki trzymał Polskę do chrztu?

          • 14 4

      • teraz te, którym płacą.

        • 0 4

    • jakie 30! (9)

      80 lat bez wymiany kół jeździły, wszystko w nich wymieniono, już tylko koła były z fabryki

      • 24 0

      • Ja już 50 lat na jednych nogach chodzę. (3)

        • 17 1

        • (2)

          ale buty zmieniasz ?

          • 12 3

          • tylko onuce, bo walonki to po pradziadku mam...

            • 1 0

          • Buty zmienia, ale skarpet od 50lat nie

            • 0 0

      • (4)

        W motoryzacji bylo podobnie. Ikarus - 25 lat lub więcej, mercedes 405 - 20 lat lub więcej, a obecnie solarisy przewiduje sie na ok 15 lat użytku.

        • 7 6

        • ale najstarsze solarisy już jeżdżą około 20 lat i dają radę (1)

          niestety nowe tureckie mercedesy nie mają tej jakości co solarisy, nie przypadkiem były tańsze

          • 10 3

          • Nie dają. Roczniki 2000 już odpadły.

            • 3 0

        • Kiedyś nikt się nie przejmował takimi pierdołami jak rozpadająca się rama...

          • 4 0

        • że spalarisy? do pierwszej awari systemu gaszenia komory silnika....

          • 0 0

    • Tak sie składa, ze w trakcie ruchu wystepuje tarcie. (3)

      Materiał się ściera. Mozna zrobić koła z twardszej stali. Wtedy kola bedą trwalsze ale szyny bedą się ścierały szybciej. Jak myslisz, co jest korzystniejsze?

      • 31 0

      • (1)

        Powinni zrobić tak żeby było dobrze - koła i tory z tej samej stali żeby się nie miało to wycierac;)

        • 2 5

        • Gdyby nie ten symbol uśmieszku na końcu...

          To bym pomyślał, że wagary na lekcjach fizyki to kiepski pomysł. Ale załapałem.

          • 4 0

      • Z betonu zrobic.

        Taka mam koncepcje.

        • 0 0

    • Kiedy to pociągi jeździły przez 30 lat bez wymiany maszynisty.

      • 11 0

    • Panie a w Chinach i Japonii to pociągi bez kół się poruszają i to do 600 km/h a nie 60 km/k jak u nas (2)

      Lewitacja panie...lewitacja i poduszki magnetyczne - co to za poduszki Panie ja się pytam jak tam niema pierza :-)

      • 6 5

      • kupuj wiecej towarow Made in China (1)

        a wtedy w ogole nigdy nie dogonimy Chin

        • 2 0

        • Lubie chinskie zarcie, a szczegolnie sushi z kartoflami.

          • 0 0

    • Te robio,chyba robią

      Co za niechlujstwo językowe!!

      • 0 1

    • (1)

      Tak tylko teraz pociągi lepiej hamują i są cichsze. Coś za coś.

      • 1 0

      • To zasluga lepszych opon!

        Angelika z Zabki

        • 0 0

    • Kiedys wogole jezdzily bez kol.

      A teraz jakies kola, szyny... W d*paxh sie przewraca!

      • 0 0

  • Już niedługo z SKM zostanie tylko infrastruktura. (6)

    Już teraz inwestuje się w infrastrukturę zamiast w tabor. Nowy przewoźnik będzie płacił za dostęp do linii i sprawa załatwiona. Marszałek niech dalej pompuje kasę w PolRegio

    • 54 9

    • z dwojga złego lepsze regio (4)

      przy każdej podróży różnicę widać gołym okiem, choćby jeśli chodzi o czystość pojazdu i kulturę obsługi, wszystko co nie jest częścią pkp będzie lepsze niż skm

      • 7 4

      • Problem w tym że te impulsy to są jednostki marszałka wydzierżawione dla PolRegio. (2)

        Jednostki są czystsze z powodu tego że klientela też jest inna. PolRegio kuruje na dłuższych trasach a w Trójmieście nie wszędzie się zatrzymuje. Kierownik przechodzi skład i sprawdza bilety więc bezdomni i "elita" Trójmiasta tzw. menele nie jeźdzą.

        SKM kursuje częściej i zatrzymuje się na każdym przystanku. Kierownik nie ma możliwości podawać odjazd , obserwować szlak, sprzedawać bilety i jednocześnie chodzić po składzie. Różni ludzie jeżdżą - syf zostawiaja pasażerowie a nie obsługa pociągu. Gdybys chciał mieć porządek to trzeba by zrobić tak że każdy na peronie musiałby posiadać ważny bilet - bramki etc.

        • 12 0

        • Tak sie da co widac po innych krajach na zachod od Odry. Wejscie na peron i wyjscie z niego tylko z waznym biletem. Tak samo do autobusu wsiada sie tylko przednimi drzwiami okazujac bilet. Ale u nas Janusz by sie predzej zes*al zanim by sie przystosowal, natomiast ten sam Janusz za granica nie ma z tym problemu.

          • 9 0

        • "bezdomni i "elita" Trójmiasta tzw. menele"

          największy chlew powstaje w piątkowe i sobotnie wieczory, gdzie przeciążonym żołądkom nie udaje się dowieźć zawartości na imprę w Sopocie.

          • 0 0

      • wszystko jest częścią PKP polregio też. Bzdury piszesz na niczym sie nie znasz

        • 2 4

    • Bredzisz

      Koła były zawsze toczone. To znaczy wagony,lokomotywy. Czasem się wymienia cały wózek

      • 3 0

  • No co? (1)

    Na letnie zmieniają.

    • 71 3

    • Na gumowe, będą ciszej jeździć :)

      • 1 1

  • Skm powinno wziąć przykład z dyktatury serdeczności (1)

    Wycofać stare kible i zastąpić jakimś 5 lat młodszym taborem. W Czechach ostatnio wymieniają tabor na nowy może coś udać się kupić?

    • 14 21

    • Nie ma sensu kupowac taboru nieznacznie młodszego.

      Taj jak już chyba nie ma co modernizować starych EN57. Tylko nowy tabor ma sens.

      • 2 2

  • Przed przeczytaniem artykylu juz sie ucieszylem, ze te stare kible wyslali na zlom i je tna palnikiem. Niedoczekanie moje...

    • 22 11

  • PIS nie pozwoli na jakiekolwiek unowocześnienie SKM (20)

    Koleje Mazowieckie - samorządowe
    WKD - samorządowe
    SKM Warszawa - samorządowe

    Potem się zastanawiamy, dlaczego tam to tak dobrze funkcjonuje. Bo samorząd, któremu najbardziej zależy na sprawnym działaniu komunikacji jest właścicielem. U nas SKM jest własnością PKP, czyli centrala w Warszawie, czyli PIS. Ostatnio było kolejne spotkanie w sprawie przekazania samorządom SKM i co? Powiedzieli, że jak PIS przejmie władzę na Pomorzu to może pomyślą

    • 61 41

    • PO miało 8 lat na przekazanie SKM samorządom. (11)

      • 36 13

      • PIS rządzi od 6 lat (10)

        Za 100 lat też będziesz pisał, że "przez 8 lat polcy i polacy"? W nosie mam PO i jej lewniwe rządy. Interesuje mnie transport miejski w Trójmieście.

        • 27 8

        • (9)

          Oczywiscie, ze nie tylko dlaczego PO tego nie zrobila? Miala przyklady jak na dloni, ze usamorzadowienie pomaga tylko lokalnym przewozom kolejowym. Dodatkowo przeciez, juz byla wizja oraz budowa PKM. Mozna bylo scalic te dwa systemy. Po prostu paniska z PO nie przewidzieli swojej glupoty i tego, ze "osmiorniczki" itd ujrza swiatlo dzienne. PiS dolozyl do tego swoj socjalny populizm i voila.

          • 26 4

          • Jarek też obiecywał uczciwe rządy, (7)

            bez nepotyzmu, kolesiostwa i tzw. rodziny na swoim. I co?

            • 14 9

            • (5)

              I jajco. Co to wnosi do tematu? Pomorskie to matecznik PO. Mialo jeszcze swojego premiera z tego obszaru. Nie wiem co jeszcze bylo potrzebne by dokonac tego o czym wspomnialem.

              • 20 8

              • (4)

                Tyle to wnosi do tematu co twoje farmazony. PiS rzadzi od 6 lat i to jest wina PiSu. I jeszcze te osmiorniczki za 15pln wyciagnal na porownanie z aferami PiSu...

                • 6 12

              • (3)

                Jestes po prostu dzbanem, bo raczej nic nie rozumiesz ze swiata ktorym jestes otoczony. Sadzilem, ze kazdy zrozumie metafore w postaci osmiorniczek i nie treba tego tlumaczyc jak dziecku. Wiec tlumacze: osmiorniczki to pewna metafora i podsumowanie rzadow PO wraz z ich aferami. Nigdzie nie wspomnialem, ze to nie jest wina pisu bo w idealnym swiecie interes ludzi powinien stac ponad podzialami partyjnymi. Fakty sa takie, ze platforma miala pelnie wladzy i miala w d*pie swoj matecznik. Sadzili, ze beda wiecznie rzadzic jak w Putin lub w Korei i ze nikt im nie podskoczy. A teraz dalej wracaj do nabijania sie z podlaskiego ale tam sie chociaz doczekali nowych pociagow :D My z naszym generalissimusem Strukiem to sie doczekamy, jak Niemcy pozbeda sie swoich 50 letnich skladow S-Bahn, wtedy nasze EN57 beda mialy juz 80 lat wiec bedzie poprawa :)

                • 12 4

              • (2)

                Mimo, ze sprawiasz wrazenie i**oty to ci odpowiem. PO nie rzadzi od 6 lat, a ty dalej probujesz obwiniac ich za nieudolnosc PiSu, ktory rzadzi wlasnie od lat 6. Powiedziec, ze PiS ma pelnie wladzy to jak nie powiedziec nic bo i tak robia co chca nie zwracajac uwagi na cokolwiek. Przestan sie juz kompromitowac.

                • 4 11

              • Ty nie musisz sprawiac wrazenia i**oty, bo nim po prostu jestes. Takiemu nie ma sensu nic tlumaczyc, bo to jak gra w szachy z golebiem: przewroci wszystkie figury, nasr* na szachownice i powie ze wygral.

                • 8 4

              • Patrząc z boku na całą waszą dyskusję to ty powyżej zdecydowanie jesteś tym i**tą. Twój rozmówca jest ewidentnie obiektywną, poprawnie rozumującą osobą, a ty antypisowskim frustratem, do którego nie dociera, że świat i poglądy (w tym wypadku polityczne) nie są czarno-białe. Żałosne, że tak głupi ludzie funkcjonują w społeczeństwie.

                • 3 1

            • Tusk obiecywal podniesienie vatu do 23% tylko na rok i co z tego wyszlo?

              • 1 0

          • Za PO też PIS miał PKP dzbany

            • 1 1

    • To jest nic innego jak walka o stołki. (2)

      Marszałek chciałby przejąć SKM najlepiej za 1 zł i wprowadzić swoich ludzi ale PKP zgodzić się nie chce. Marszałek cały czas pokazuje jak dobrze mogłoby być gdyby to oni przejęli SKM. Pompują kasy ile wlezie i przygotowują przetargi pod PolRegio.

      PolRegio nie ma własnego zaplecza i tu leży problem. SKM ma wszystko to co potrzebne Marszałkowi do stworzenia Kolei Pomorskich.

      Mają swoich ludzi w radzie nadzorczej więc znaja sytuację spółki licza na to że SKM się samola wykończy i wtedy zaczną rozmawiać o ewentualnym przejęciu.

      SKM chce kupić nowy tabor ale Marszałek robi wszystko żeby to utrudnić.

      • 17 0

      • Poraża naiwność marszałka(samorządu) (1)

        Zablokowali SKM możliwość kupienia nowych pociągów, bo nie chcieli ich rozliczyć w umowie przewozowej. Liczą ,że za 5 lat jak SKM i Polregio skończą się umowy i ogłoszą przetarg z obowiązkiem posiadania nowoczesnego taboru , to przyjdą przewoźnicy z zagranicy np. Niemiec. Kto się interesuje koleją wie jak "świetnie" wyszło na współpracy z niemieckim przewoźnikiem zwanym pieszczotliwie awarrią przez mieszkańców kuj-pomorskiego. Jeszcze mały drobiazg. Na zachodzie dominujące zasilanie to 25 kV prądu zmiennego, u nas 3kV prądu stałego. Nie ma w krajach ościennych przewoźników, którzy mają tyle wolnego taboru (40-50 ) pojazdów, by zabezpieczyć potrzeby Trójmiasta. Marszałek pewnie liczy też na dofinansowanie zakupu taboru z Krajowego Programu Obudowy. Zważywszy na to jak traktuje SKM może się okazać, że mocno się przeliczy. Efekt - za pięć lat Trójmiasto zostaje bez taboru. Dziękujemy panie marszałku...dobrze, że wcześniej są wybory. Może ekipa Szymona będzie w stanie ogarnąć to czego pan nie potrafi.

        • 8 2

        • Ekipa niestabilnego emocjonalnie ministranta niczego nie bedzie w stanie ogarnac, to bedzie jeszcze wiekszy burdel niz za PiSu. Ekipa ministranta Szymona to bedzie jak robienie agentow wywiadu ze straznikow miejskich i harcmistrzow przez Macierewicza.

          • 1 2

    • Marszałek rzuca kłody pod nogi SKM i faworyzuje Polregio (2)

      SKM załatwiła 160 mln unijnego dofinansowania i chciała tę kasę przekazać marszałkowi. Nie zgodził się bo za dużo musiałby dołożyć. Tymczasem 10 podobnych Impulsów, które kupił samorząd województwa poszło w dzierżawę do zaprzyjaźnionego Polregio. Przypadek?

      • 9 3

      • nie tyle zaprzyjaźnionego co będącego w rodzinie (1)

        a rodzina na swoim najważniejsza

        • 7 0

        • i to jest cała tajemnica

          wiary...
          ;)

          • 1 0

    • SKM ma wielu wlascicieli

      Największym jest PKP SA, ale udziały mają też marszałek, Gdańsk, Sopot Gdynia a nawet.... Pruszcz Gdański. Zadziwia zaciekłość z jaką marszałek próbuje zniszczyć firmę, której województwo jest współwłaścicielem.

      • 10 0

    • abstrahując od pisu to marszałek województwa nie jest z tej partii
      a on odpowiada za katastrofalną sytuacje SKM

      • 5 0

  • Zarzad SKM do wymiany albo marszałek Pomorskiego ze switą do wymiany. (6)

    A najlepiej i jedno i drugie.

    • 61 7

    • (3)

      W Niemczech jakby ludzie dostali oferte przewozowa z centrum na lotnisko, taka jaka jest na PKM to chyba ze smiechu udlawiliby sie wurstem. i zapytaliby sie czy to jest zart?

      • 10 2

      • PKM to własność marszałka. (1)

        On też decyduje o ofercie i cenach biletów.

        • 4 3

        • nie tylko PKM ale wszystkich przewozów zbiorowych

          bo to zadanie samorządu.

          • 1 0

      • Gdybyś miał finansowanie w aglomeracjach

        jak w Niemczech gdzie państwo wspomaga związki metropolitalne to miałbyś komunikację na lepszym poziomie.

        • 1 2

    • Jak SKM będzie koleją samorządową a nie dobrozmianową - (1)

      to możesz tak pisać

      • 1 7

      • Gdyby była samorządowa to byłaby to wina wyłącznie marszałka.

        Ja tutaj widzę opór we współpracy z obu stron. I to bynajmniej nie obecne władze podzieliły PKP na ogrom spółek i spółeczek. Teraz tylko PKP Cargo jest na plusie. Reszta jest pod kreską.

        • 1 0

  • Gdzie one są? (7)

    Jak to jest, jezdzę kolejką do pracy od 5 lat dzień w dzień i ani razu nie trafiłem na impulsa. Gdzie one są?

    • 21 13

    • Jeżeli jeździsz o tych samych porach to nic dziwnego.

      Mogłeś nie trafic.

      • 9 0

    • GDA to masz pecha

      Ja jeżdżę dość rzadko,ale na impulsa załapałem się kilkanaście razy

      • 2 0

    • Jezdze miedzy 6:30, a 6:42 z Zaspy w kierunku Redlowa, a Impulsa ani widu ani słychu (2)

      • 2 1

      • To popatrz czasem w okno?

        Zobaczysz jak jedzie w przeciwną stronę ;-)

        • 4 0

      • Jeżdżą tylko tyłem z Rumi do Wejherowa przez Rędę Pieleszewo

        • 0 0

    • Ja już jechałem Impulsem ponad 50 razy, a nawet nie korzystam z SKM codziennie.

      • 1 0

    • Bo one jezdza tak by omijac tlumy.

      • 0 0

  • Kiedy w końcu zrewitalizuje trasę skm i kupią nowy tabor? (2)

    • 18 7

    • Konfederacja się douczy

      SKM rewitalizuje swoją linię. Tabor też już by kupiła, ale marszałek blokuje.

      • 2 3

    • Nie umiesz czytac? Czy Konfa przyciaga tylko analfabetow?

      • 3 1

  • Po co im pożyczka? (4)

    Przecież niedawno wprowadzali podwyżkę cen biletów, żeby kupić nowe pociągi...

    • 26 4

    • Przychody z biletów... (3)

      zabiera samorząd, nie przewoźnik. Także samorząd dyktuje ceny biletów.

      • 4 2

      • Na wkład własny pod pożyczkę.

        • 1 0

      • Pzrychody z biletów zabiera przewoźnik nie samorząd, który jeszcze do tego dopłaca (1)

        Samorząd nic nie zabiera - wręcz przeciwnie. To samorząd w postaci dopłat wyrównuje przewoźnikom różnicę pomiędzy wpływami z biletów a rzeczywistymi kosztami przewozów.
        Więc im mniej biletów sprzeda przewoźnik, tym więcej do jego działalności musi dopłacić samorząd - czyli Pan, Pani, społeczeństwo...
        Dlatego samorządowe koleje lepiej sobie radzą, bo im się po prostu chce, a państwowemu molochowi niekoniecznie...

        • 3 2

        • a samorządowe to altruiści?

          za darmo jeżdżą?
          Jak jeżdżą, to widać po firmach komunikacji miejskiej...
          W kolejach samorządowych również za różowo nie jest. Nawet w tak silnym w kolejarskie tradycje poznańskiem, potafiono to zniszczyć...

          Samorząd zamawia usługę i czy to robi w tym czy w innym podmiocie, to sprawa jego wyborów.
          Z SKM (i dowolnym innym podmiotem) problem polega na tym, występuje paradoks Kozaka i Tatarzyna. Samorząd nie ma innej oferty a SKM ma tylko jednego klienta. Samorząd nie ma zaplecza dla prowadzenia takiej działalności, bo gdańskie ZNTK zostało zaorane a nikt nie chciał sobie rąk brudzić tą mozolną działalnością. Bo przecież my w epoce postindustrialnej żyjemy! Więc "niewidzialna ręka rynku" nam dostarczy. Jak dostarcza, widać...

          Samorząd niczego nie wyrównuje. Samorząd kupuje u dostawcy usługę w podstaci "wozokilometrów" obsługujących siatkę połaczeń ustaloną przez samorząd. Wozy jeżdżą niezależnie od ilości pasażerów, muszą wyjeździć ustaloną ilość kilometrów.

          Stąd paradoksy, że składy kończące trasę w Chyloni jadą dalej puste, choć mogłyby jeszcze obsłużyć Cisową. Ale "wozokilometry" nie pozwalają. Ta jakże wygodna dla obu stron waluta powoduje, że obie strony mają małą motywację do zmiany czegokolwiek.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane