• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozebrano bramę Stoczni Gdynia

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brama musiała zniknąć, ponieważ potrzebne było miejsce na nowe rondo oraz poszerzenie drogi dojazdowej do działających na terenach dawnej stoczni firm. Brama musiała zniknąć, ponieważ potrzebne było miejsce na nowe rondo oraz poszerzenie drogi dojazdowej do działających na terenach dawnej stoczni firm.

Brama z napisem "Stocznia Gdynia S.A." przy ul. Czechosłowackiej zobacz na mapie Gdyni zniknęła z terenów, którymi od kilkunastu miesięcy zarządza Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Jej usunięcie było konieczne, by zwiększyć przepustowość drogi wewnętrznej prowadzącej do działających w tym miejscu firm.



Stocznia Gdynia już od blisko trzech lat jest tylko wspomnieniem. Tereny, na których funkcjonował zakład, zmieniają się. Stoczniowców w roboczych kombinezonach, których jest coraz mniej, pomału zastępują "białe kołnierzyki". W styczniu ponownie otwarto budynek G-330, czyli dawną siedzibę zarządu Stoczni Gdynia, który po rewitalizacji stał się nowoczesnym obiektem biurowym, elementem powstającego Bałtyckiego Portu Nowych Technologii.

To dopiero początek zmian. Plan przewiduje modernizację infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej, kolejowej oraz pozostałych postoczniowych budynków. W najbliższych czasie uwaga będzie skupiona na drogach.

- I stąd decyzja o tym, że murowana brama ze stoczniowym szyldem musi zniknąć. Musimy zwiększyć przepustowość drogi dojazdowej do działających na tym terenie firm. W miejscu bramy powstanie rondo, które pozwoli na swobodne poruszanie się ciężkiego sprzętu. Wszystko odbyło się za zgodą wojewody pomorskiego, który stosowną decyzję wydał już w październiku oraz pod nadzorem Miejskiego Konserwatora Zabytków z Gdyni - informuje Jacek Pauli z Bałtyckiego Portu Nowych Technologii.

Na usunięcie bramy mieli nalegać właściciele firm inwestujących na tych terenach, którzy nie byli w stanie przewozić przez nią części potrzebnych do produkcji w swoich firmach.

Dobre wiadomości są takie, że brama oraz historyczny napis powrócą jednak na tereny stoczniowe. Na razie całość konstrukcji została zinwentaryzowana i zabezpieczona. Za kilkanaście miesięcy ma zostać wyeksponowana w ramach historycznej ekspozycji. Dokładne miejsce, gdzie konstrukcja będzie ustawiona, nie jest jeszcze znane.

Gdzie powinien trafić napis i pozostałości po stoczniowej bramie?

- Jest przygotowana koncepcja, która pozwoli wyeksponować bramę i napis, tym samym ocalając je od zapomnienia. Stanie się to jednak nie wcześniej niż za dwa lata, po zakończeniu prac związanych z infrastrukturą drogową - zaznacza Jacek Pauli.

Historycznego zamieszania, podobnego do niedawnego z Gdańska, uda się więc prawdopodobnie uniknąć. Przypomnijmy, że w mieście wciąż trwa spór dotyczący napisu "im. Lenina" na historycznej bramie nr 2 prowadzącej do zakładu. Napis, odtworzony przez władze miasta, w sierpniu 2012 roku został po raz drugi w ciągu kilku dni zdemontowany przez związkowców Solidarności.

Zawiadomienie do prokuratury o zniszczeniu mienia złożyli gdańscy urzędnicy. Zdaniem prokuratury działacze nie popełnili jednak przestępstwa. Według prokuratury urzędnicy mogą domagać się od związkowców zadośćuczynienia, ale na drodze cywilnej, a nie drodze karnej.

Miejsca

Opinie (174) 8 zablokowanych

  • No i Kononowicz okazał się prorokiem! (1)

    • 29 1

    • Kononowicz na płemieła

      • 6 0

  • Kwiatkowski w grobie się przewraca

    a nierób szczurek brudne łapska zaciera

    • 20 6

  • Swiat w/g leminga (5)

    W Niemczech są niemieckie banki, niemiecki handel i niemieckie media a w Polsce? Też niemiecki handel, niemieckie banki i niemieckie media, dla lemingozy to dowód europejskości Polski i powód do dumy, nie dostrzegają związku swoich najniższych w Unii zarobków z faktem, że głupi młotek mogą kupić tylko w niemieckim sklepie. Cieszą się, że ich auta nie ślizgają się na błotku z buraczanych pól, bo cukier to cukier a Sudzucker czy Nordzucker jest tak samo słodki.Sukcesy III RP w gospodarce można mnożyć, stocznie, cukrownie, cegielnie, banki, alkohole, słodycze, we wszystkich tych gałęziach nie ma już w zasadzie polskiej własności.

    • 34 6

    • budujmy wielkie i silne niemcy kupujmy ich produkty

      polskosc to nienormalnosc

      • 7 3

    • Nie piernicz głupot. (1)

      A np. taki opel też jest niemiecki?
      W przemyśle spożywczym to samo.Wiele firm nalezy do koncernyów światowych tylko że ty nawet o tym nie wiesz.Np. takie Maggi nalezy do Nestle.Przykłady można mnożyć.

      • 2 7

      • No i za biedni byliśmy. Dopiero teraz powstają większe polskie firmy co cieszy, oby tak dalej i więcej.

        • 1 5

    • Bez kitu się z Toba zgadzam :) Prawde mowisz

      • 2 0

    • wez nie pie... glupot, zmien cos w swoim zyciu jak ci nie pasuje.

      • 0 1

  • No, niech no tylko dowie się o tej rozbiórce Katarski Inwestor

    • 15 1

  • nie ma stoczni (2)

    skoro nie ma już stoczni to i brama niepotrzebna. Gdynia to nie skansen i b. dobrze. zgadzam sie z opinią,że lepiej zlikwidować niż ciągle dopłacać tylko po to by było. w Polsce są świetni spawacze i inni fachowcy,których potencjał obecnie wykorzystują stocznie np w Norwegii. brak niestety menedżerów, którzy mogliby prowadzić z sukcesem państwowe przedsiębiorstwa typu stocznia. ale tak to jest jak stołki w państwowych firmach obsadza sie kluczem partyjnym. to przez partyjniactwo m.in. jest w Polsce tak jak jest. Cieszę się,że Gdynia jest jedną z niewielu enklaw w Polsce, gdzie miasto stoi ponad partiami i oby tak zostało.
    P.S.w...wiają mnie durne wpisy frustratów (partyjniaków?)szkalujące dobre imię prezydenta Gdyni

    • 8 18

    • Ładnie pan to napisał panie Jarząbek

      zapomniał pan jeszcze dodać, że inni to wilki i że wbijają mu szpilki.

      • 5 1

    • Ty marynarzu chyba tylko w długach pływasz bo ryży nawet polską flotę zlikwidował

      • 8 0

  • Janek Wiśniewski padł.

    • 17 2

  • Gdynia Miasto Upadle

    Gdynia kiedys Morska Potega Polski

    • 23 1

  • Pamiętacie?Hasło w latach 90tych?

    "stocznia gdynia - miejscem pracy dla najlepszych"!
    a dzisiaj?
    niedługo całą polskę sprzedadzą

    • 31 2

  • (1)

    Lemingi nie mają pozytywnych wzorców, więc pomimo dysonansu poznawczego (co innego miało być a co innego jest) będą dalej skakać w przepaść, bo taka jest ich natura.

    • 11 3

    • Już skoczyli

      Teraz tłuką się twardo i boleśnie o dno. Niektóre się budzą. A tu mam i tatusiów z emeryturą i mieszkaniem coraz mniej. Czeka ich spotkanie z nagim realem, twarzą w twarz. Nie potrzeba już zabierać dowodu babci.

      • 5 0

  • Rudemu miglancowi (3)

    Stoczniowcy Gdyni i Gdanska dziękują za ich uratowanie i za "inwestora katarskiego"

    • 20 3

    • Lolkowi ku pamięci (2)

      Stocznia Gdynia była prywatna i zbankrutowała. Stocznię Gdańską dzięki pisowi i Guzkiewiczom z Solidarności przejęli Ukraińcy i też jest prywatna. Niedawno okazało się, że kończy z prodkucją stoczniową. Panstwo ma nieustannie pompować kasę w coś co jest nieopacalne i żeby grupka związkowców miała za co żyć.
      W Stoczni Remontowej nie zajmują się polityką, tzw. Leninami wyjazdami na marsze pisuaru i trwama. Po prostu pracują. Dzięki temu ma pracę i płacę kilka tysięcy osób. Takie są realia.

      • 1 9

      • Z czego ty się urwałeś ?

        • 4 2

      • yeah

        za pompowanie kasy w ecs i pgr arine jest słuszne.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane