• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Maciej Korolczuk
27 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (993)
aktualizacja: godz. 10:41 (27 stycznia 2023)
Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską. Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską.

Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.



Co docenił(a)byś bardziej?

O wycofaniu się z systemu Fala i planowanym wprowadzeniu darmowej komunikacji w mieście w czwartek w mediach społecznościowych poinformował Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.

- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.

Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni



Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.

Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.

Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.

- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?

Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.

Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.

Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.

Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.

Oświadczenie spółki Innobaltica



Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.

Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.

Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.


Oświadczenie Zarządu MZKZG w sprawie wypowiedzi Prezydenta Tczewa dotyczących podwyżek cen biletów

W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.

Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.

Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.

Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
20:52 27 STYCZNIA 23

Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)

Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej
Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (993) ponad 50 zablokowanych

  • (4)

    No i znalazł się kozioł ofiarny. To, że fala nie będzie zrealizowana udowadniały już publikacje sprzed kilku miesięcy (nie było już możliwości zrealizowania zamówień publicznych w czasie trwania projektu), pojawiło się widmo zwrotu milionów (wydanej już) dotacji, zdecydowano się więc nakręcić negatywne skojarzenia w opinii publicznej (łącząc program podczas konferencji z podwyżkami cen biletów, niezłe kuriozum) a teraz wysuwają wspaniałomyślnie człowieka który przecież chce dać gawiedzi darmową komunikację - cel zrealizowany, w komentarzach wszyscy przyklaskują wspaniałego pomysłu. Projekt można zwijać, dotację zwracać z pieniędzy publicznych ale przy akceptacji społeczeństwa. Brawo, tvp by tego lepiej nie wymyśliła

    • 11 32

    • Przy takich cenach taniej wychodzi komunikacja darmowa

      czego nie rozumiesz.

      • 25 2

    • "fala nie będzie zrealizowana udowadniały już publikacje sprzed kilku miesięcy..."

      Nie zostanie zrealizowana, bo założenia tego nie zaspokajają potrzeb mieszkańców i nie są dopasowane do funkcjonowania w ruchu miejskim.

      • 19 0

    • Ależ wy tam (pytanie czy w Urzędzie Miasta, Marszałkowskim czy Innobaltice) macie ból tyłka i czujecie się wielce pokrzywdzeni. Pięknie te komentarze obrazują wasz stosunek do mieszkańców.

      • 19 0

    • Kasę powinni zwracać urzędnicy w własnych kieszeni

      Za złe decyzję - dymisja
      To jest skandal. Ktoś to wymyślił. Ktoś zatwierdził. Ktoś zarobił. My mamy płacić????

      • 4 0

  • Mamy kolejny przykład manipulacji i klamstwa w ankiecie bezplatna komunikacja nie oznacza starego taboru.A tramwaje w gdańsku

    Ten tramwajowy złom nazywaja nowoczesnymi niema nowoczesnych trawajów nikt takich nie produkuje nowoczesne to najwyzej są autobusy ale my tez takich niemamy!

    • 57 0

  • Od kociewian po gorali lepsza darmocha od Fali-

    • 41 0

  • Brawo dla Tczewa! Koszty obsługi płatności całej tej fali, wszystkich urzędników i renomy nie mają sensu. Pobieranie opłat dla pobierania, a do tego koszmar funkcjonalny. Kto następny ?

    • 52 1

  • w Gdańsku bronią tej FALI jakby władowali najpierw w ten system swoją prywatną kasę, a teraz boją się, że wszystko stracą. Przeklęte kopertowe miasto

    • 54 0

  • Falowanie jest dobre- na torsje.

    • 38 0

  • (1)

    Niby spoko, ale nie ma co porównywać Tczewa do 3 dużych miast, które dysponują znacznie większym taborem. Nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja miejska. Lepiej, aby były rozsądne ceny (jak przed pandemią) i niezbyt stary, ale zadbany i sprawny tabor.

    • 9 46

    • Nie rozumiesz - nie pisz

      • 13 1

  • Przecież to wyborczy chwyt (6)

    Kto zapłaci za darmowa komunikację? Urzędnicy urzędu miasta? Nie! Wszyscy podatnicy w Tczewie oraz wszyscy w Polsce.
    Najlepiej się rozdaje nie swoje pieniądze.
    A plusujacy takie rozwiązanie to nie znają się na podstawowych zasadach ekonomi!!!
    A można to było prościej oprzeć na zasadzie zaufania społecznego.
    Bilet jeden dla każdego jeżdżącego w cenie zryczałtowanej 50zl z jednoczesnym rezygnowaniem z kontroli! I kasowników.
    Jeździsz płacisz bo tak trzeba! A nie szukasz jak oszukać!

    • 5 85

    • POkemon ty nawet rozumu nie masz komunikacja miejska nigdzie niejest dochodowa i teraz tez placą za nia wszyscy mieszkancy

      ale to są najbardziej wartosciowe najlepiej wydane pieniadze nie zmarnowane jak na
      stadion,
      ECS
      Bunkier Szekspira czy setki milionów zmarnowanych na kaprysy urzedników.
      Ale ty POkemon o ekonomi tyl;ko słyszałes pojecia o niej niemasz

      • 32 2

    • komunikacja nie jest dochodowa

      ale oprocz kosztów stałych jak się podliczy płacenie za tan cały cyrk jak fala albo opcję zerową (darmo), to zwycieża darmo. Wiem że trudno ogarnąć prostym umysłem

      • 20 0

    • Tak jest niedochodowa (1)

      Tam gdzie jest państwowa. Gdzie jest prywatna już zarabia i to bardzo dobrze.

      • 4 2

      • na dotacji

        od państwa i samorządu...

        • 4 0

    • A kto zapłaci za system Fala?

      Za nieudane Mevo?

      Zawsze podatnicy.

      • 9 0

    • A kto zapłaci za utrzymanie Fali?

      Kto płaci za dotacje do istniejącej komunikacji?

      Wpływy z biletów pokrywają 20% kosztów komunikacji teraz do kosztów ma dojść utrzymanie Fali. Jeśli prezydentowi Tczewa wyszło że przychód z biletów nie pokryje, albo ledwo pokryje tczewski koszt obsługi Fali to odpowiedź jest jasna - chrzanić falę.

      • 6 0

  • Fala, Mevo -na drzewo.

    Precz z ideologią i sztuką dla sztuki! Czas rozwiązywać realne problemu.

    • 54 0

  • Chłop ma probelm

    Układy nie lubią takich co płyną pod prąd.

    Trzmajta się tam w tym Tczewie twardo!

    • 80 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane