• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Maciej Korolczuk
27 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (993)
aktualizacja: godz. 10:41 (27 stycznia 2023)
Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską. Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską.

Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.



Co docenił(a)byś bardziej?

O wycofaniu się z systemu Fala i planowanym wprowadzeniu darmowej komunikacji w mieście w czwartek w mediach społecznościowych poinformował Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.

- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.

Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni



Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.

Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.

Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.

- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?

Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.

Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.

Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.

Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.

Oświadczenie spółki Innobaltica



Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.

Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.

Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.


Oświadczenie Zarządu MZKZG w sprawie wypowiedzi Prezydenta Tczewa dotyczących podwyżek cen biletów

W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.

Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.

Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.

Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
20:52 27 STYCZNIA 23

Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)

Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej
Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (993) ponad 50 zablokowanych

  • Szkoda że wszyscy skupiają się na jednym tylko aspekcie, (29)

    a mianowicie na słabo rozegranym marketingowo ale trafnym zarządczo pomyśle odbijania biletów okresowych. Wiedza o tym skąd dokąd jeżdżą ludzie, zwłaszcza tacy co robią to regularnie, to podstawa do optymalizacji kosztów operacyjnych, a być może i inwestycyjnych. Z tego mogłyby być poważne oszczędności i lepiej dopasowana oferta.
    Wracając do Fali, podstawowa funkcja tego systemu to trasowanie podróży z przesiadkami oraz naliczanie i pobieranie jednej opłaty za cały przejazd. Fala może też świadczyć wiele innych usług, ale ten system nigdy nie był planowany jako forma wspólnego biletu. Wspólny bilet wojewódzki nie powstanie, bo do tego należałoby przywrócić w całej rozciągłości PRL z jego gigantomanią, kultem własności państwowej oraz skrajnym ignorowaniem realiów ekonomicznych i finansowych. Pomimo istnienia MZKZG, gminy nadal sprzedają również własne bilety, i to też się nie zmieni.
    Zaś marzenia o darmowym transporcie publicznym to już kompletne mrzonki - ktoś musi zapłacić za pojazdy, ich utrzymanie i eksploatację, pracę ludzi, a przecież Polska to nie Arabia Saudyjska.

    • 2 102

    • (3)

      Pomysłodawca fatalnych dla użytkowników pomysłów sie burzy?

      • 37 0

      • Jesteś prorokiem? Skąd pogląd o 'fatalności' tego pomysłu? (2)

        Ludzie nie będą przez to umierać, ani nawet nie podupadną na zdrowiu.

        • 0 16

        • System w tej formie jest nie do obrony!

          Niech pomyslodawca w koncu pomysli, ze klienci moga zaglosowac nogami.

          • 15 0

        • Jeszcze jeden żałosny pomysł ! Niech się wreszcie zabiorą za dziurawe ulice, za rozpadające się domy, za oszczędne

          Wydawać należy pieniądze zarobione i opodatkowane , a nie zadłużać miasto na grube miliony !

          • 1 0

    • Tutaj swoje wypociny wypisują ci odpowiedzialni za system fala

      • 30 1

    • (2)

      Jeżeli powstanie wspólnego biletu to takie "mission impossible" to dlaczego w aglomeracji śląskiej się udało?

      • 24 1

      • ustawa o związkach metropolitalnych, zmieniona w ustawę o związku metropolitalnym aglomeracji śląskiej? (1)

        • 1 6

        • "problem" został ogarnięty

          przed powstaniem tej ustawy...

          • 8 0

    • (1)

      Dlaczego fotokomórka w drzwiach nie wystarczy? Albo zapłaćcie google, żeby dawał dane lokalizacyjne z komórek. Wspólny bilet na aglomerację (nie województwo) jest jedyną rozsądną opcją i kiedyś musi powstać.

      • 22 0

      • sa kamery, wystarczy na nie patrzec, nie trzeba zadnego odbijania, oni sa pomyleni

        • 13 1

    • (1)

      Ciebie matka chyba w betoniarce kołysała. Wspólne bilety funkcjonują w związkach komunikacyjnych w Niemczech na obszarach przewyższających wielkością obecny teren mzkzg. nie trzeba za granicą szukać: na Śląsku ZTM obsługuje na jednym bilecie 46 miast i gmin, w dodatku jeszcze z uwzględnieniem Kolei Śląskich.

      • 22 0

      • Sląsk,śląskiem,ale węgiel statkami płynie.

        • 2 0

    • "wspólny bilet" jakoś działa...

      w Warszawie...

      Na moje oko, bardzo sprawnie i korzystnie.

      • 20 0

    • wspólne bilety funkcjonują nawet międzynarodowo

      Czechy - Niemcy - Polska

      Saksońska Szwajcaria.
      W Kaszubskiej też by dała radę, gdyby ktoś stosował właściwe narzędzia w adekwatnej sytuacji.

      • 12 0

    • Przykłady z innych krajów albo choćby ze Śląska ignorują środowisko prawne, w których one funkcjonują. (2)

      Problem ze złym odbiorem Fali bierze się z tego, że gminni udziałowcy projektu potraktowali Falę jak pacaneum na wszystkie bolączki transportu zbiorowego i chcą przerzucić na nią swoje problemy, z którymi same sobie nie radzą. Fala jest kozłem ofiarnym, a nie przyczyną problemów. Tczew wykonał manewr pod najbliższe wybory samorządowe, ale w dłuższej perspektywie to skądinąd miłe miasteczko jeszcze zapłacze nad fakturami od przewoźników. No chyba że uda im się w miarę szybko przesadzić 90% pasażerów na rowery i hulajnogi. I jeszcze jeden aspekt, a mianowicie całkowita niezdolność marszałka wojewódzkiego do tworzenia układów kooperacyjnych. Widać to na przykładzie PKM, gdzie nie udało mu się stworzyć organizacji na wzór Wielkopolski, przez co gminy leżące w strefie ciążenia tej kolei nie mają podstaw do współfinansowania przewozów pasażerskich. W przypadku Fali chytry plan opierał się na idei wspólnictwa we spółce, jednak bycie wspólnikiem a kupowanie usług to dwie różne sprawy.

      • 3 11

      • (1)

        pacaneum?

        • 1 0

        • tak, pacaneum, coś jak maść na szczury albo inne cudowne specyfiki

          • 1 2

    • Co to? (1)

      Unijny bełkot?nowomowa?

      • 11 0

      • Po co się męczysz, nie czytaj, nie komentuj, obejrzyj sobie coś lekkiego telewizji...

        • 0 2

    • oyster card (1)

      jakoś działa

      • 3 0

      • Bo Oystera nie wprowadzali samorządowcy od Mevo, palmiarni, tristara, pkmki i lotniska Kosakowo.

        • 0 0

    • Skoro ten system tak dobrze zoptymalizuje to niech go utrzymują z oszczędności w kosztach komunikacji. (2)

      Optymalizacja w trójmiejskiej komunikacji = podwyżka i obcięcie kursów.

      • 11 0

      • Ten system to nie jest narzędzie wyłącznie dla Trójmiasta. (1)

        • 1 1

        • Ok, no to "regionalnej komunikacji'.

          • 1 0

    • (4)

      Bzdura. Organizacja systemu transportu zbiorowego i jego zarządzanie przez jeden zarząd na poziomie wojewódzkim nie ma nic wspólnego z PRL. Takie rozwiązanie funkcjonuje w Szwecji i bardzo dobrze zdaje egzamin, przede wszystkim dla korzystających z TZ. Cały region (województwo) jest podzielony na strefy, jest jeden system taryfowo-biletowy (wspólny bilet na cały region). W Skanii (południe Szwecji) autobusy miejskie we wszystkich miastach regionu są malowane na zielono, wszystkie autobusy regionalne na żółto, pociągi regionalne na fioletowo, pociągi łączące region z Danią (rejon Kopenhagi) na szaro-srebrno -łatwa identyfikacja dla podróżnych. Przewoźnicy wybierani są w drodze przetargów (firmy krajowe i zagraniczne). Oczywiście transport publiczny nie jest bezpłatny, ale jakoś nie ma problemu z rozliczeniami. Ponadto zarządy transportowe regionów sąsiadujących współpracują ze sobą zapewniając dogodne powiązania międzyregionalne (linie wybiegowe). W Niemczech od dawna działają związki komunikacyjne obejmujące duże aglomeracje (duże miasto + otaczające je miejscowości i gminy), np. Berlin-Brandenburg, Hamburg, Hannower itd.

      • 7 0

      • Toż mówię o kontekście prawnym, ale i kultura ma też pewnie coś z tym współnego.

        • 3 0

      • Nie trać nadziei, grupa rekonstrukcyjna PRL działa z rozmachem,

        więc mimo niepowodzenia z PKSami zapewne zechcą centralnie sterować także komunikacją miejską w całym kraju. A ze Szwecją nie porównuj, to inna kultura, choć też socjalizm tam kwitnie.

        • 2 1

      • (1)

        u nas ostatnio przeważa malowanie na żółto-niebiesko

        • 0 0

        • To są kolory SKMki od początku jej istnienia...

          • 2 0

  • Brawa dla Tczewa. Zachęcamy następnych.

    • 51 0

  • Szacun dla tego gościa!!

    • 53 0

  • (3)

    Wynik ankiety daje do myślenia, a urzędnicy dalej swoje.

    • 54 0

    • (2)

      Czyli co? Kupic Ikarusy ze zlomu i wozic za darmo?

      • 1 12

      • Nie, po prostu nie potrzebujemy

        nie wiadomo jakiego taboru. Po co nam hiper ekstra nowoczesne tramwaje z tymi bajerami, ładowarkami itd. wystarczy zwykły tramwaj, który przewiezie ludzi

        • 14 0

      • Wahadełko

        Mam wrażenie, że dla włodarzy trójmiejskich jest tylko alternatywa: albo złom (dortmundy z demobilu za grosz) albo AI sztuczna inteligencja (samospłukujący i czyszczący się klozet miejski za 200 tys) ...
        Prezydent/tka powinien być jak dobry gospodarz, cały czas kalkulować koszty i wybierać proste, jasne i funkcjonalne projekty, niekoniecznie z bajerami, łatwe w użytkowaniu dla całego przekroju mieszkańców

        • 6 0

  • To teraz czekamy na Lębork, Chojnice, Puck, Słupsk a docelowo Sopot i Gdańsk. Niech Gdynia sama sobie Falę wprowadza.

    • 51 3

  • Gdansk to nie Tczew (2)

    poki co mamy pieniadze zeby kupic sobie bilet

    • 3 64

    • Nie, nie mamy.

      • 19 0

    • aaaa, macie tak? to moze macie tez pieniadze zeby kupic sobie bilet na przejscie przez ulice, albo bilet na wejscie do galeri albo urzedu...to co,macie? to dajcie obywatelu!

      • 11 0

  • Nie jeżdżę komunikacją miejską, w przeszłości zdarzało mi się sporadycznie. Jak czytam o jakiejś fali, o tym, że bez smartfona nie pojadę itd to już z pewnością nawet nie będę próbował. W Polsce nie ma obowiązku posiadania umowy z operatorem telekomunikacyjnym, posiadania smartfona i w ogóle.

    • 67 0

  • najlepiej wszystko niech bedzie za darmo (1)

    • 3 34

    • o, mamy kucyka na sali

      • 14 0

  • My w Gdańsku też tak chcemy.

    Precz z falą!

    • 50 0

  • W Gdyni też powinna byc komunikacja miejska za darmo. (2)

    Cały czas o tym piszę. Dochody ze strefy parkowania wzrosły i ich część powinna zostać przekazana na pokrycie kosztów darmowych przejazdów na terenie Gdyni.

    • 54 1

    • tak darmo (1)

      i zrobią jeden kurs autobusów na godzinę

      • 3 1

      • I tak zrobią - bilet po 197 tys 523 złote, żeby pokryć koszty 200 etatów

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane