• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Maciej Korolczuk
27 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (993)
aktualizacja: godz. 10:41 (27 stycznia 2023)
Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską. Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską.

Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.



Co docenił(a)byś bardziej?

O wycofaniu się z systemu Fala i planowanym wprowadzeniu darmowej komunikacji w mieście w czwartek w mediach społecznościowych poinformował Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.

- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.

Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni



Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.

Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.

Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.

- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?

Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.

Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.

Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.

Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.

Oświadczenie spółki Innobaltica



Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.

Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.

Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.


Oświadczenie Zarządu MZKZG w sprawie wypowiedzi Prezydenta Tczewa dotyczących podwyżek cen biletów

W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.

Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.

Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.

Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
20:52 27 STYCZNIA 23

Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)

Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej
Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (993) ponad 50 zablokowanych

  • Tym się różni mądre miasto od głupiego. (1)

    • 36 0

    • Miasto to ty i my !!Róznica polega wtym kto nim rzadzi POlitycy w Gdańsku

      • 9 0

  • Po co komu Fala (2)

    Jak można wymyślec tak beznadziejny system. W godzinach szczytu już widzę jak każdy będzie próbować się dostać do kasownika żeby się odbić. Nie wspomnę o znacznych podwyżkach.

    • 43 0

    • To jest antysystem

      Po prostu utrudniacz

      • 3 0

    • Popatrz na listę płac i zleceń Innobaltici:

      Nazwiska i nazwy odpowiedzą na pytanie "komu".
      Liczby odpowiadają na pytanie "po co".

      • 2 0

  • WPK

    Małymi krokami wracamy do WPK

    • 19 1

  • Fala to projekt Platformy Obywatelskiej... (1)

    ....tu wydatki nie pokrywają się z przychodami a wiecie dlaczego? Bo lwią część tych wydatków na utrzymanie systemu fala stanowią ustalone na poziomie szejków arabskich wynagrodzenia kilku cwaniaków, którzy chcą Was doić z kasy. Jak zacznie brakować na remonty, konserwacje, paliwa, itd. to oni ze swoch wynagrodzeń nie zrezygnują i nie pochylą się nad znalezieniem takiego rozwiązania, które byłoby dla Was korzystne, tylko znowu podkręcą Wam śrubę a sami dalej będą żyć wygodnie i pogardzać Wami. Jakby trzeba było parę złotych pomiędzy siebie dodatkowo podzielić to w kilka minut potrafią się zebrać i harować jak woły żeby wyrwać dla siebie jak najwięcej. Czas najwyższy pogonić to towarzystwo z trójmiasta!!!

    • 51 1

    • Zupełnie jak Obajtek....

      • 3 1

  • Ten system tyle kosztuje bo tu lecą ogromne łapówki.Przecież można orientacyjnie ustalić cenę biletu np.3 zł i po pewnym czasie ustalić ile czy miasto jest na + lub -,jaki problem i nie trzeba do tego żadnych milionów.

    • 35 0

  • (1)

    Ktoś naprawdę długo myślał jak utrudnić podróż komunikacja miejską mieszkańcom, fala nadaje się do kosza,jeśli ceny biletów wzrosną jak podawano,to wiele osób będzie jeździć samochodami

    • 36 0

    • Podwyżki podwyżki a gdzie obniżki

      Optymistycznie zakłada pan/pani że koszty utrzymania auta drastycznie nie wzrosną? Nie chciałbym być czarnowidzem ale obawiam się, iż samochód będzie nadal znacznie droższą opcją i wiele osób z musu przesiądzie się do transportu zbiorowego i na rowery.

      • 1 7

  • Czekam na darmową komunikację w Gdańsku, z przyjemnością porzucę wtedy samochód. (2)

    Brawo Tczew

    • 33 1

    • no, mała Sycylia da ci darmowe przejazdy haha w smoki też wierzysz?

      • 9 0

    • To sobie Beatko poczekasz w Gdańsku.

      • 6 0

  • brawo tczew!!!

    • 22 0

  • Jesteśmy zaskoczeni, nie będzie lodów.

    je, je, je coś tam się jednak kruszy w tej małej Sycylii, chociaż Tczew daleko.

    • 32 0

  • Tczew daje do myślenia.

    Kalisz też wprowadził darmową komunikację miejską.

    • 33 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane