- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (26 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
![Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3351/150x100/3351652__kr.webp)
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 13:57
Jedno porzadne miasto Gratuluję mieszkańcom i zobaczę jak tak dalej będa zarzadzać się przeprowadzę !!!!!!
- 37 0
-
2023-01-27 13:59
Czy fala czy tristar, taniej wychodzi nie używanie tych systemów, to już zaczyna być śmieszne.
Miasto wprowadza darmowe przejazdy, no bo już lepiej trochę dopłacić, niż wprowadzać wątpliwej jakości system.
- 41 0
-
2023-01-27 14:02
Paliwo do własnego samochodu taniej wyjdzie, niż podróż komunikacją w tym systemie.
- 36 0
-
2023-01-27 14:03
Przekręt
Zdecydowanie uważałbym na to co mówi prezydent Pobłocki. Prawdopodobnie chodzi o dalsze przepychanie na siłę karty mieszkańca która wbrew szumnym zapowiedziom nie ma zastosowania nigdzie poza autobusami i działa nie najlepiej. Za kadencji tego człowieka Tczew z roku na rok coraz bardziej podupadał i stał się totalną sypialnią. W mieście nie dzieje się nic, a żeby jeszcze bardziej dobić Stare Miasto które jest nie najlepiej skomunikowane zaproponowano płatne parkingi wokół starówki :)
Gdyby zależało mu na damowej komunikacji miejskiej nie podnosiłby w listopadzie cen biletów o prawie 100%. 5,2zl za jeden przejazd (nie, nie bilet godzinny, dokładnie jeden przejazd). W mieście które, jednego końca na drugi można przejść w przeciągu godziny. Kpina.
Nie ufajcie mu. Kasa, kasa, kasa
Pozdrawiamy Panie Mirosławie, wybory niedługo:)- 8 26
-
2023-01-27 14:06
Brawo brawo
Brawo , nareszcie ktoś mądry z Tczewa , przeliczył ten Wał ! Brawo Panie Prezydencie Tczewa ! W Gdańsku wolą , Przebimbać te miliony !!! Złodzieje z PO !!!
- 35 0
-
2023-01-27 14:18
Skandal /zlodziejstwo (1)
Gdzie są w tym kraju uokik, cba , audyty?? Gdzie jest kontrola? Przecież widać że to szwindel , a obywatele są drenowani z kasy !
- 39 0
-
2023-01-27 14:36
Co z tego jak złapią, kiedy "niezawisły" sąd uniewinni, umorzy.
Teraz wiecie o co jest ta wojna polsko-"polska"?
- 9 0
-
2023-01-27 14:18
Brawo Pan Prezydent tczewa. system Fala to absurd i to niezwykle kosztowny absurd. Utrudnianie życia pasażerom za ogromne kwoty. Koszt utrzymania Fali jest niewiarygodnie wysoki. Lepiej byłoby za te pieniądze kupić nowe autobusy. Każdy pasażer może sobie bilety kupować prze inne aplikacje, w kasach, w kioskach, w Gdyni nawet u Kierowcy, w Gdańsku jest pełno biletomatów.
- 35 0
-
2023-01-27 14:23
Sycylia mala a przekrety duze.
- 35 0
-
2023-01-27 14:27
niech mi ktoś powie po co te podziały na komunikację darmową tylko dla mieszkaców a dla przyjezdnych już nie (1)
Ile osób korzysta z komunikacji zbiorowej w danym mieście nie będąc mieszkańcami? Turyści? Przecież chcemy żeby byli. Pracownicy dojeżdżający z innego miasta? OK, lepiej niż jakby samochodem przyjechali. Po co w ogóle robić komunikację płatną tylko dla "obcych"? Wydaje mi się że to znowu niepotrzebne koszty systemu biletowego i weryfikacji kto jest mieszkańcem - czy to nie tylko efekt propagandowy?
- 15 4
-
2023-01-27 14:41
Analfabeta jestes?
W Tczewie będzie komunikacja darmowa dla wszystkich. Wróć do podstawowki
- 13 0
-
2023-01-27 14:32
Hehe, wyłapują skorumpowanych lewaków w brukseli
to i u nas nabrali odwagi żeby się tej marksistowskiej mafii przeciwstawić. Będzie tylko ciekawiej
- 30 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.