• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?

Maciej Naskręt
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej. Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej.

Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.



Jaka powinna być Nowa Politechniczna?

Ulica Politechniczna, czyli droga, która ma połączyć al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska z planowaną ul. Nową Bulońską Północną w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, stała się kilka tygodni temu bohaterem publicznej debaty na temat projektowania dróg w Gdańsku.

Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.

Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria

Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.

  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.


Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.

Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą

Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.

- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.

Jakie są założenia dla nowej drogi?

W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.



Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.

Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.

Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska?

- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.

Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.

Oferty złożone w przetargu na projektanta ul. Nowej Politechnicznej.

1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł

Miejsca

Opinie (220) 1 zablokowana

  • W budynku z pierwszej fotki po prawej był warzywniak prowadzony przez wąsatego kaszuba (2)

    kaszub miał konkretny wstręt do pakowania towarów szczególnie tych brudnych i najchętniej pakował je wprost do kieszeni płaszcza studentów.
    Zapewne już nie istnieje ten warzywniak a wszyscy myślą że to przez pobliski dyskont. Nie to przez wysokie ceny i podłą jakość obsługi.
    A kamieniaca w której był sklep to obraz nędzy i rozpaczy który pokazuje do czego prowadzi zasiedlanie centrum miasta lumpenproletariatem.

    • 28 8

    • Wolalam

      Wolalam tego pana z wąsami niz hordy napitych studentow przewalajacych sie nocami po Do Sudzienki. Mial wiecej kultury.

      • 11 2

    • Gdybyś przeczytał wcześniejsze wpisy, to dostałbyś odpowiedź, co jest powodem takiego stanu rzeczy. Niby Yntelygent, a czepiać się tylko potrafi!

      • 0 0

  • budowac !! (1)

    Gdansk do rozwoju potrzebuje sprawnego transportu. Panie prezydencie niech pan sie nie oglada na innych budowac budowac i jeszcze raz budowac !!!!

    • 20 30

    • Przeskalowany transport drogowy to nie rozwój miasta tylko nowotwór który zabija je od środka.

      • 12 6

  • Aż się prosi o przystanek na środku do studzienki - dla studentów!!!

    Jak wyżej

    • 10 6

  • Priorytetem jest tramwaj (2)

    Jeżeli Gmina Gdańsk chce otrzymać dotację z EU, to musi postawić na transport zrównoważony - czyli w przypadku Nowej Politechnicznej - linię tramwajową w obie strony i zwykłą jednopasmową ulicę dla samochodów (w obie strony). Chodzi o to, by stopniowo coraz więcej ludzi przesiadało się z samochodów na tramwaj. Gdy Nowa Polietchniczna będzie 4-pasmową jezdnią, ludzie z górnego tarasu dalej będą jeździć samochodami do centrum Gdańska czy Wrzeszcza - czyli zakładane cele (ograniczenie jazdy samochodem) będzie tylko fikcyjne, we wniosku, a nie w rzeczywistości. To byłoby zmarnowanie unijnych pieniędzy. Nie możemy do tego dopuścić!!

    • 39 11

    • zgłosi się gdzie trzeba i będzie trzeba zwrócić dofinansowanie

      • 4 1

    • Ale tu chodzi o to by do linii tramwajowej, dokleić kilka dodatkowych deal'i

      • 6 2

  • precz z tym!!

    • 6 10

  • Budujemy tramwaj aby ludzie korzystali z transportu publicznego . Jak się przesiada z samochodów do tramwaju to ruch powinien być mniejszy . Po co nam wiec następna "autostrada" w centrum wrzeszcza ???

    • 27 11

  • Strach się bać (6)

    Powtórka nowej słowackiego się zapowiada.

    • 26 16

    • (5)

      Zupełnie inna ulica.

      • 3 2

      • (1)

        acha...zobaczymy

        • 4 2

        • No właśnie, zobaczymy, czarnowidzu.

          • 3 3

      • oczywiscie (2)

        N Slowackiego jest bez tramwaju i z przejsciami podziemnymi.
        N Politechniczna bedzie ulica miejska - z tramwajem, przystankami, przejsciami dla pieszych i licznymi skrzyzowaniami.

        • 4 4

        • pdobieństwo będzie jednak duże: w godzinach szczytu będzie tak samo zakorkowana (1)

          bez względu na jej szerokość. Coraz więcej mieszkańców Gdańska będzie się wyprowadzało do sąsiednich powiatów i będzie się domagało kolejnych arterii szybkiego ruchu od kolejnych ekip DRMG i BRG. Wszyscy będziemy za to płacić w podatkach i opłatach za leczenie skutków siedzącego trybu życia.

          • 3 4

          • No doooobra, czyli jak ma być???

            • 1 0

  • Do Studzienki, dawna Hubnera (4)

    Widzę dużo głosów na temat obskurnych i zaniedbanych kamienic na tej ulicy.
    A kto niby miałby zając się odnową? Miasto czy mieszkańcy którym nie pozwolono wykupić mieszkań bo plan "nowej politechnicznej" leży od 50 lat w urzędzie.

    • 30 8

    • I właśnie po to są plany. (1)

      Gdyby pozwolono wykupić tam nieruchomości to budowa nowej ulicy by nigdy nie ruszyła lub kosztowała dużo więcej.

      • 9 5

      • Tyle że jeszcze za "niemca" zarezerwowano korytarz w tej okolicy ale grunty te przekazano Politechnice.
        Zatem generalnie mieszkańców potraktowano per noga.
        Po wtóre, ten sam manewr planów sprzed lat 50-ciu wykorzystał "bohaterski" deweloper Górski, przy wyburzaniu "wioski indiańskiej" i okolic.
        Tu nie widać żadnej logiki i spójności komunikacyjnej na lata dalsze, kroi się to miasto niczym tort na urodzinach, w myśl zasady jakoś to będzie.
        Po 50 latach do tej pory nie daje się spiąć z sobą Głównego Miasta i Przedmieścia a i rozdzielono Dolne Miasto, to samo w okolicach Słowackiego. To są ropiejące rany i będą one tak gnić przez dekady a i tak nie ułatwi to życia nikomu ani mieszkańcom okolic ani zmotoryzowanym.

        • 6 3

    • Mieszkańcy a to dobre!!! (1)

      Zapewne myślisz o wykupie za 1% itp bzdury.
      Wykup sobie mieszkanie za gotówkę nikt Tobie nie broni nawet tuż obok są mieszkania na sprzedaż.
      A budynki miejskie zostaw w spokoju bo oddano je biedocie chwilowo a biedota chce je wykupić ale nie po cenach rynkowych tylko za 1% wartości.

      • 6 5

      • Z urzędu?

        Skąd wiesz Waść kto chce te mieszkania wykupić i za ile? Robiłeś wywiad środowiskowy czy też zajmujesz się jasnowidzeniem? Dla Twojej informacji nigdy nie było ofert sprzedaży za 1% wartości. A w/w mieszkań nie można było wykupić nawet za cenę rynkową. Ale jako jasnowidz tudzież osoba wszystko wiedząca, powinieneś to wiedzieć najlepiej.

        • 0 0

  • Tramwaj tak! (2)

    Wyburzenia i autostrady - nie!

    • 23 15

    • Którędy tramwaj?

      Ja jestem przeciwny projektowi trasy tramwajowej częściowo w jezdni - Mickiewicza, niedawno remontowana, do remontu, albo Przeróbka i Stogi, ludzie wchodzą na jezdnie, ogólne wszystkich użytkowników utrapienie.

      • 2 1

    • Czy Fiszera 8 zostanie zachowany? Liczę, że tak!

      • 0 1

  • skrzyżowanie z tramwajem w poprzek Grunwaldzkiej zatka to skrzyżowanie na amen (4)

    linia tramwaju mogłaby się kończyć przy Fiszera, wtedy nie trzeba byłoby niczego istotnego burzyć. Obecny projekt to tylko pretekst do budowy kolejnych przewymiarowanych ciągów drogowych dla pojazdów a nie dla ludzi.

    • 14 22

    • (3)

      Taaaa, już widzę, jak dyrdasz z Miszewskiego na Fiszera się przesiadać... LoL.

      • 9 3

      • przejście 200 metrów to dla Ciebie wyzwanie? naprawdę współczuję. (2)

        Obejrzyj linie tramwajowe w Dublinie i zobacz, że jedna z nich tylko zbliża się do centrum, ale go nie przecina. Miasto powinno być dla ludzi a nie głównie dla pojazdów.

        • 5 5

        • tak, przejście 200 metrów to dla mnie problem

          • 2 1

        • Ty się z przejściem 200 metrów odczep od pasażerów, a przyczep do samochodziarzy, parkujących na zakazach, na chodnikach, na wysepkach, na trawnikach, na wjazdach,na drogach rowerowych...

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane