- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (24 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (177 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?
Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.
Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria
Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.
Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą
Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.
- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.
Jakie są założenia dla nowej drogi?
W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.
Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.
Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką
Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.
Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.
Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.
1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł
Miejsca
Opinie (220) 1 zablokowana
-
2015-06-18 16:32
zrobić wszystko (1)
Żeby nie dopuścić do tego barbarzyńców go aktu powrotu do PRL'u i wyburzenia przedwojennego Gdańska żeby zrobić arterię jak na Chełmie czy gdzieś za miastem. Co z tego ze korki... Londyn Berlin Kopenhaga Amsterdam Utrecht Boston i wiele innych miast cywilizowanego świata już dawno nauczyło się ze do Centrum nie jeździ się samochodem a jeżeli to poza godzinami szczytu! A do pracy przesiadka na kolejkę autobus tramwaj czy rower...Przepustowość. .. jak słyszę taki argument to mnie mdli...
- 26 8
-
2015-06-18 20:18
przepustowość do bardzo ważny argument ale...
mierzony w ilości przewiezionych ludzi a nie pojazdów czyli jakby nie patrzeć zbiorkom wygrywa.
- 9 0
-
2015-06-18 16:35
(3)
Mam prósbę ! czy przystanek Miszewskiego moze nazywać się inaczej ? bo mamy już przystanek o tej samej nazwie na al. Zwycięstwa i wielu ludziom napewno będzie się myliło ! W pobliżu jest ulica Matejki i Sienkiewicza. Tak samo przystanek Traugutta , nie lepiej Siedlicka ?
- 3 5
-
2015-06-18 18:25
Gdzie Rzym, a gdzie Krym, gdzie Matejki, a ten przystanek. Odpowiednia nazwa to "Do Studzienki" lub "DH Jantar". Z " Traugutta" to faktycznie ktoś dał ciała, jest już taki przystanek na Alei Zwycięstwa (która notabene nie krzyżuje się z Miszewskiego, bo kończy się na wysokości Piramowicza).
- 2 2
-
2015-06-18 18:34
Gdzie na Al. Zwycięstwa jest przystanek o nazwie Miszewskiego?
- 5 1
-
2015-06-18 18:49
Polecam naukę topografii miasta, wystarczy nawet Wrzeszcza.
Al. Zwycięstwa kończy się co najmniej 300 metrów przed Miszewskiego - Do Studzienki.
Natomiast zgoda że przystanek mógłby się nazywać Matejki lub Fiszera.
Także zamiast wyimaginowanej Drogi Czerwonej przystanek brzimeć powinien Leczkowa, Biała albo krótko Rynek.
P.S. Nazewnictwo przystanków świadczy także o nie najwyższych lotach planistów z BRMG.- 2 2
-
2015-06-18 16:37
papier to drogi materiał budowlany
- 7 3
-
2015-06-18 16:51
Propozycja budowt N.Politechnicznej bez burzenia domów zabytków (3)
Witam Państwa,
W celu ograniczenia ruchu na ulicy do Studzienki, chcę zaproponować uporządkowanie ruchu w nieodległej ulicy tj. Jaśkowej doliny, jako, że prowadzi w te same rejony a mogłaby być znakomitym odciążeniem ulicy Do Studzienki pod warunkami:
1. Zlikwidowanie nieczynnego MC Donalda przy Manhattanie
2. Przesunięcie w głąb zatoki przystanku autobusowego aby mieściły się 2 a nie jeden autobus
3. Uporządkowanie odwiecznych płyt na krótkim odcinku ulicy pomiędzy Manhattanem a nie czynnym MC Donalds
4. Uporządkowanie zatok autobusowych ulicy Jaśkowa Dolina aby w jej ciągu nie blokowały pozostałego ruchu drogowego
5. Przeprojektowanie ronda u zbiegu ulicy Jaśkowa Dolina i Wileńskiej tak by główny ruch był w ciągu Jaśkowej Doliny a nie tak jak obecnie, ponieważ z podrzędnej ulicy Wileńskiej jadące pojazdy w kierunku Moreny skutecznie blokują główny ruch z dołu do góry przy wymienionym rondzie, co widać każdego dnia w postaci gigantycznego "korka"
6. Uporządkowanie sygnalizacji drogowej w całym ciągu ulicy Jaśkowa Dolina tak by była "zielona fala"
Ponieważ na wylocie ulicy Jaśkowa Dolina znajduje się obecnie zmodernizowane skrzyżowanie, jak sądzę znakomicie odciąży ruch z ulicy Do Studzienki, zwłaszcza, że z tego miejsca ruch na osiedla jest we wszystkie kierunki.
Rozpatrywanie wyłącznie ulicy Nowej Politechnicznej bez uwzględnienia ulicy Jaśkowa Dolina uważam za strzał kulą w płot, zwłaszcza, że projektanci nie mieszkają w Trójmieście i nie potrafią przeanalizować ruchu tak jak to wiedzą użytkownicy dróg.
Ponieważ mam jeszcze wiele spostrzeżeń, które jak sądzę mogą ułatwić lub usprawnić rozwiązywanie problemów w ruchu drogowym, proszę o kontakt na e-mail a potem ewentualnie osobisty.- 21 6
-
2015-06-18 18:12
(2)
Inżynier Gumiber ratuje świat... serio? Jaśkowa Dolina już od dawna nie wyrabia, słaby wymyśliłeś objazd.
- 4 7
-
2015-06-18 18:41
(1)
Nie wyrabia m.in z powodu ronda na górze i spiętrzenia świateł na Jaśkówce w jej górnym przebiegu od ronda do Rakoczego.
Co niby lepszego wniesie wyburzenie budynków ul. Do Studzienki i poszerzenie jezdni, skoro potem i tak wszystko wjedzie w Sobieskiego a potem Schuberta i utknie na rondzie Trzy Lipy.- 4 5
-
2015-06-18 22:25
Rondo blokuje ruch, no, no, to ci nowość... Nie przyszło wam do głowy, że "niski ruch z podrzędnej Wileńskiej blokuje Jaśkowa" dlatego, że NIE JEST taki niski? Był ktoś w Wielkiej Brytanii? Ronda UPŁYNNIAJĄ ruch, w przeciwieństwie do sygnalizacji, która charakteryzuje się najmniejszą przepustowością (ale wysokim bezpieczeństwem). A jeszcze jakby się kierowcy nauczyli poprawnie sygnalizować skręt i opuszczanie ronda....
- 2 2
-
2015-06-18 17:00
Nowa Politechniczna skróci dojazd rowerem z Chełmu do Wrzeszcza i na Zaspę. Nie trzeba się będzie przebijać
się przez Centrum tylko Łostowicką Nowolipiem Schuberta do Nowej Politechnicznej. Wystarczy tylko do Nowej Polutechnicznej przedłużyć ddr na Schuberta- 6 6
-
2015-06-18 17:04
Tramwaj jest tylko przykrywka, zeby wyciagnac pieniadze z unii.
Zdegraduja Wrzeszcz, zrobia kolejna Grunwaldzka.
Niestety :(- 17 13
-
2015-06-18 17:31
(2)
Powstał praktycznie drugi Gdańsk na górnym tarasie, który musi być dobrze skomunikowany z Centrum. Już przed wojną myślano o odpowiednim połączeniu południa z Wrzeszczem rezerwując na ten cel tereny. Oczywiście było by barbarzyństwem, gdyby skanalizowano ten ruch przez najpiękniejszą ulice Gdańska Jaśkową Dolinę. Nowa Politechniczna jest niezbędna. Im szybciej będzie wykonana tym lepiej.
- 16 14
-
2015-06-18 21:20
(1)
Tak, ale problemem jest połączenie z Placem Komorowskiego. Szukałbym "innej drogi".
- 2 0
-
2015-06-19 05:44
wyłączyć problematory
Zostawmy ten problem do rozwiązania fachowcom tym bardziej, że
"Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG."
Na placu Komorowskiego też przewidziano miejsce na torowisko w ul. Wyspiańskiego budując w latach 60-tych nowe budynki.- 2 0
-
2015-06-18 17:58
Projektanci (2)
I chwała, źe za projektowanie wzięli się inżynierowie z Katowic a nie z biura pana kosiedowskiego z ul. Uphagena.
- 10 4
-
2015-06-18 22:28
(1)
Kiedy zobaczysz, jak ludzie z Katowic zaczną projektować, to będziesz żałował, że Kosiedowski przegrał przetarg. Mosty Katowice nie mają żadnego doświadczenia w projektowaniu w mieście (projektują autostrady i drogi ekspresowe). A o tramwajach to nie mają żadnego pojęcia.
- 1 1
-
2015-06-19 19:25
Kosiedowski też się nie zna
dla niego sprawa jest jasna: 2x3,75m w każdą stronę, 11 metrów na tramwaj, sr*jtrawnik, ekran akustyczny, piesi i rowerzyści niech się cieszą, że nie muszą zaginać naokoło.
- 0 1
-
2015-06-18 19:02
Po pierwsze. Jeśli wybiorą biuro projektowe z drugiego końca Polski to będzie męka na etapie projektowania nie wspominając już o samej budowie. Pracuję w tzw. wykonastwie i przerabiałem takie sytuacje wielokrotnie.
Po drugie. Pan dyrektor Bartosiewicz po raz kolejny, delikatnie mówiąc, opowiada bajki. W DRMG-ie po ostatnich zmianach (przejęcie do realizacji wszystkich zadań inwestycyjnych) mają totalny burdel. Rozstrzygnięcie przetargu (sprawdzenie ofert i wybranie Wykonawcy) trwa średnio miesiąc czasu albo i dłużej. Oficjalnie, co chwilę, chwalą się nowo ogłoszonymi przetargami a później wszystko wlecze się niemiłosiernie - wiele inwestycji, które miały już dawno trwać do tej pory nie rozpoczęto i wszystko na to wskazuje, że będą później realizowane "na wariata" aby tylko zdążyć przed końcem roku.- 9 1
-
2015-06-18 19:20
Zdecydowanie za mało przystanków... tak z 25 byłoby w sam raz. Plus obowiązkowe czerwone na każdym skrzyżowaniu. Serio to trzeba być debilem żeby zaprojektować linię z Moreny do Wrzeszcza na której realny czas przejazdu wyniesie ok 20 min a przy okazji wyburzyć kawał miasta.
- 13 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.