- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (99 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (288 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (135 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (66 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (46 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (135 opinii)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24543__kr.webp)
Nabywca to inwestycyjna Baltic Property Trust, która skupuje nieruchomości również na Litwie, Łotwie i w Estonii. Duńczycy zarządzają pięcioma funduszami o wartości 650 mln euro.
- Skandynawowie przygotowują już koncepcje zabudowy - mówi Janusz Lipiński, prezes Synergi 99, właściciela terenów postoczniowych. - Imponujące przedsięwzięcie. Na początek zbudują centrum handlowe, domy mieszkalne i biurowiec. Część inwestycji (powstanie w miejscu, gdzie w ub.r. koncertował Jean Michel Jarre) będzie gotowa już w 2008 roku. Lipiński podkreśla, że zgodnie z wypracowanymi koncepcjami ma to być tętniące życiem miejsce - dobrze skomunikowane ze śródmieściem, pełne sklepów, pubów, galerii.- To nie jest zresztą czysty projekt urbanistyczny - mówi Janusz Lipiński. - To projekt rewitalizacyjny podobny do tych, jakie w latach 50. były realizowane w Bostonie i Baltimore. Tam też z centrów miast wycofywano przemysł ciężki, którego miejsce zajęły nowoczesne dzielnice.
Już pod koniec zeszłego roku Synergia 99 przekazała miastu ponad 12 ha gruntu. Większość z nich zajmie budowa tzw. Nowej Wałowej, czyli głównej trasy komunikacyjnej Młodego Miasta. Droga ma zaczynać się na wysokości dzisiejszej pętli autobusowej przy Jana z Kolna, omijać od strony nabrzeża plac Solidarności i dalej kierować się ku Motławie, po której przekroczeniu wejdzie w istniejący ciąg ulic Głębokiej i Długiej Grobli.
Na prawie 5 hektarach, w bezpośrednim sąsiedztwie pomnika Poległych Stoczniowców wyrośnie z kolei Europejskie Centrum Solidarności, które zgodnie z planami za cztery lata przywita pierwszych zwiedzających.
Na terenach postoczniowych już działa 90 firm i instytucji, m.in. Instytut Sztuki Wyspa i Kolonia Artystów. Swoje biuro projektowe ma LPP. Powstają tam wzory ubrań szyte dla sieci Reserved czy Cropp Town. W postoczniowych hangarach projektuje się i buduje luksusowe katamarany żaglowe.
Opinie (114) 4 zablokowane
-
2006-05-29 10:20
odp dla michi
wiesz ja to postrzegam w formie szansy, a nie chyba zagrozenia jak Ty, jesli sie uda bedzie swietnie, jesli nie, no coz trzeba polknac gorzka pigulke i dalej probowac!
- 0 0
-
2006-05-29 10:27
odp dla michi
no nie - nie zyjemy na bialorusi - PKP jest czyms okropnym - zarzadzaja takimi terenami w centrum miasta na zas\adzie hulaj dusza, rob co chcesz...no tragedia, ale "dobranie sie" im do tylkow przez miasto jest przynajmniej utrudnione bo i jak to sobie wyobrazasz - panowie nie pomalowaliscie plotu - 1000zł kary?
zreszta przez kazde miasto w polsce przez ktore jedzie sie pociagiem odstrasza...moze w poznaniu jest tylko troszke lepiej...
kolejne c.h. ? a porsze bardzo! to sie nazywa wolnym rynkiem o ktory ludzie niegdys tam pracujacy tak walczyli - jesli jest na cos popyt, odpowiedziec nalezy podaza...co bys wolal w tym miejscu - dalej ogladac to co tam sie teraz znajduje?!- 0 0
-
2006-05-29 10:34
Ja też jestem zdezorientowany
raz słyszę, że stocznia to przeżytek i dlatego ma być zamknięta. Tak samo zamknięto szkoły przystoczniowe, kształcąace kadry wykwalifikowanych robotników itp. Tymczasem narzeka się, że w stoczni brakuje ludzi do pracy i sprowadza się Koreańczyków i Ukraińców. Totalna paranoja, tak jak paranoiczni są nasi przywódcy, także na szczeblu miasta i województwa. Powinni się leczyć.
A sprawa budowy Nowego Miasta cuchnie...- 0 0
-
2006-05-29 10:41
Bil
Prawda jest taka, że kiedyś Bil zaczynał w garażu, w tej chwili może nawet większość produkowanych "statków" powstaje w "garażach" typu Martin, Stocznia Wisła czy Mostostal Chojnice budujących elementy statków na nabrzeżach głównie dla duńczyków i niemców. Robi się to metodą chałupniczą. W polskich stoczniach brakuje hal produkcyjnych z prawdziwego zdrzenia, i do budowania statków i do remontów, statki piaskuje się pod gołym niebem.
Ten przemysł odpowiednio kierowany może dać tysiącom ludzi w całej polsce zatrudnienie, a dopiero praca da ludziom jeść, będą mogli kupować mieszkania, samochody itd, będzie się coś produkowało i dopiero wtedy przyjdzie czas na centra handlowe, galerie, kulturę, sztukę i piwo.
Dziwi mnie, że Lech Wałęsa, przecież były stoczniowiec, bez której byłby nikim, nic w tej sprawie nie robi, wszyscy się na tej stoczni "ślizgneli" i mają ją w d... To nie są jakieś tam historyczne sentymenty, to miejsce jest jak złoty róg, wystarczy odpowiednio się nim posłużyć i skończy się bezrobocie, strajki lekarzy itd.
Kilka młodych osób się tu odezwało - mam pytanie, co wy będziecie robić jak nie będzie w Gdańsku przemysłu, będziecie turystom czyścić buty w centrach handlowych?- 0 0
-
2006-05-29 10:41
borewicz porucznik
"A jak czytam u nas to sama nienawiść - jakoś chyba wizyta nowego Papy nie dała niektórym do myślenia..." no właśnie mi nie dało, ponieważ skrytykował moj ulubiony relatywizm, który cechuje ludzi myslących a w dodatku występuje w wielu prądach filozoficznych i artystycznych, przyjmującym bardzo różne zabarwienie i o rozmaitym znaczeniu dla poszczegolnych dziedzin m.in. w architekturze.
marecki Ty jestes dobrze poinformowany, czy tak jak Rybniku, "gdzie byle tereny huty silesia zrewitalizowano tworzac tam naprawde ladne centrum handlowe" bedzie wybudowany koiściół?- 0 0
-
2006-05-29 10:49
odp dla mnich3001@wp.pl i W; )
mnich3001@wp.pl - nie bedziemy czyscic butow, bedziemy siedziec z zalozonym rekoma i dlaej narzekac jak to bylo pieknie - "w stoczni to bylo zycie, sie pilo sie jadlo" jak to spiewal jeden z polskich artystow...
W;) - nawet jesli nie ma go tam jeszcze to z pewnoscia powstanie tak jak i w gdansku, w koncu nadchodzi IV RP! ;)- 0 0
-
2006-05-29 10:52
polactwo...!?
- 0 0
-
2006-05-29 10:57
Razem z upadkiem stoczni w naszym regionie straci pracę ładnych kilka tysiący osób dlatego nie rozumiem optymizmu i zachwytów nad mającym powstać zamiast stoczni centrum, marketów, biurowców. Może i poprawi to efekty wizualne tego miejsca ale na tym zalety się kończą. Pewnie wszyscy będziemy podziwiać ten nowy Gdańsk z odległej perspektywy pracując sobie w GB, Irlandii itd. Zamiast browaru będziemy mieli minibrowar zamiast stoczni pewnie modelarnię, a przkłady Bostonu i Boltimore jakoś mało mnie obchodzą. Nie lepiej gdyby zniknęły z Gdańska GZNF razem z hałdą?
- 0 0
-
2006-05-29 11:03
Rządy PO w Gdańsku to skandal.
Synergia99, toprywatny twór tej partii mający na celu zagrabienie pieniędzy za tereny miejskie.
Jak widać wszystko idzie zgodnie z planem.
Gdyby wszystko wyglądało jak powinno, to najpierw miasto zrobiłoby plan zagospodarowania terenu, a później sprzedawało tereny. Nie zabrakłoby tam mieszkań, bulwarów, placów, miejsca dla sztuki i rozrywki, również handlu. Niestety dzieje sie to tak, że chłopcy z synergii99 chcą wyciągnąc maksimum zysku i sprzedają najcenniejszy teren jak najszybciej, żeby zdążyć przed jesiennymi wyborami. Duńczycy postawia centrum handlowe, kilka apartamentowców i inwestycje na tym sie zakończą. A gdańczanie znów zostaną nabici w butelkę.
Zawsze znajdzie się ktos kto nazwie to postępem i sukcesem władz miasta. Kij w oko takiemu klakierowi.- 0 0
-
2006-05-29 11:18
marecki
Nie chodzi o wspomnienia jak to było, chodzi o to, że jest miejsce i inne warunki (póki jeszcze są) na rozwój przemysłu stoczniowego, wyjście z tych garaży i rozpoczęcie produkcji statków w 100% w polsce (na ile to oczywiście możliwe) co da pracę/kasę tysiącom ludzi. Niech przykładem jest Stocznia Remontowa gdzie naprawdę coś się dzieje, gdzie przy nabrzeżach stoi kilkanaście dużych statków a niejaki Knutsen to się chyba już cały tam remontuje i przebudowuje.
Po prostu, jest szansa na robienie pieniędzy a nie na jej wydawanie (bo z tym to chyba nie jest problem), jeżeli ktoś tego nie rozumie lub myśli że stocznia to jakiś żart no to sorry, pozostaje tylko emigracja.
Ja nie mam zamiaru skończyć z burakiem na progu supermarketu.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.