• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza projektowanie nowej linii tramwajowej

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Projektowany odcinek Drogi Zielonej z linią tramwajową nazywany Zielonym Bulwarem. Projektowany odcinek Drogi Zielonej z linią tramwajową nazywany Zielonym Bulwarem.

Wiosną 2024 r. gotowy ma być projekt Zielonego Bulwaru. Przewiduje on powstanie nowej linii tramwajowej od al. Hallera do ul. Chłopskiej oraz rozbudowę układu drogowego. Koszt prac to 3 mln zł.



W przyszłości, na tym odcinku, powinien powstać najpierw:

Umowa na zaprojektowanie tzw. Zielonego Bulwaru (Drogi Zielonej) została podpisana w czwartek, 18 sierpnia.

Projekt przewiduje:

  • budowę linii tramwajowej między al. Hallera a ul. Chłopską przez Czarny Dwór po stronie parku Reagana i i Obrońców Wybrzeża
  • trasę rowerową z parkingami na rowery przy każdym przystanku tramwajowym
  • powstanie na 750-metrowym odcinku ul. Czarny Dwór, od al. Hallera do al. Jana Pawła II dwóch jezdni po dwa pasy ruchu,
  • powstanie na 800-metrowym fragmencie ul. Czarny Dwór od al. Jana Pawła II do ul. Obrońców Wybrzeża jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,

Wykonawcą projektu jest spółka Green Cities Infrastructure. Umowa opiewa na ponad 3 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r.

Droga Zielona: od tunelu pod Martwą Wisłą do Trasy Kaszubskiej



Tak w założeniu miałaby wyglądać cała Droga Zielona. Tak w założeniu miałaby wyglądać cała Droga Zielona.
Na tym Droga Zielona się jednak nie kończy. Docelowo miałaby ona połączyć ul. Marynarki Polskiej z węzłem Chwaszczyno, gdzie spotka się Trasa Kaszubska z Obwodnicą Metropolitalną.

Opinie (305) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Ta droga wraz z torowiskami tramwajowymi to niestety dewastująca okolice, ale bardzo konieczna inwestycja. Na Przymorze wysypuje się ogromny ruch kołowy nadjeżdżający z tunelu, ponadto w okolicy powstaje dużo klocków- kopulatoriów dla turystów, ruch jest ogromny, a Czarny Dwór jest już w takim stanie, że wgle nie przypomina drogi. Skrzyżowanie Dąbrowszczaków/Obrońców/Kołobrzeska jest niebezpiecznie i co ulewę przypomina "Wodny świat".

    Co do środków na ogromną inwestycję, ti cierpliwości kochani. Jeszcze trochę poczekamy;) Ziobro do tej pory rewelacyjnie skutecznie paraliżuje wpływ środków, będących niezbędnym dofinansowaniem do takich projektów, także będziemy jeszcze czekać i czekać;) Tylko sęk w tym, że ona ma prywatnego szofera i fury za naszą(publiczną) kasę, a my męczymy się w korkach miast bez dostatecznych środków na infrastrukturę;)

    PS- Rosi, pamiętamy...

    • 10 18

    • Nie ma skrzyżowania z ul. Dabr.

      • 1 0

  • Tramwaj pełniący rolę kolejki podmiejskiej na tak długiej trasie. (13)

    A potem zdziwko, że ludzie wybierają auto, bo tramwaj ma średnią prędkość 25 km/h z setką przystanków. W zupełności wystarczyłyby tam autobusy, nie potrzebujące infrastruktury za dziesiątki milionów złotych.

    • 34 26

    • (5)

      Akurat tam tramwaj jeździłby szybciej niż auta stojące w korkach.

      • 17 6

      • (3)

        No to może tam. Tylko tam. Ale do tramwaju trzeba dojść, poczekać na niego, potem odstać całą trasę jak sardynka, pocąc się jak świnia, zatrzymując się bez sensu co 300 metrów i latając jak worek kartofli pomiędzy tymi 300 metrami, gdy motorniczy próbuje dogonić rozkład oparty na niepraktycznych prędkościach.

        Tymczasem w aucie masz zapewnione miejsce siedzące, klimatyzację, nie musisz iść aż na przystanek, nie musisz czekać na przystanku, a samo stanie w korku jest krótsze niż dojście do tramwaju i czekanie na niego.

        • 5 14

        • No straszne rzeczy! :D

          • 5 1

        • No to siedź sobie w tym aucie i rozkoszuj się klimatyzacją stojąc w korku, przecież to sama przyjemność to czemu narzekasz

          • 6 2

        • to wyprowadź się do małego miasta. Każde duże miasto europejskie stawia na transport publiczny, bez tego nie da się zminimalizować korków w mieście. Jest pełno badań naukowych na temat tego że nawet i dodanie 10 pasa ruchu nie zmniejszy korków.

          • 12 3

      • codziennie do pracy jadę równo z tramwajem nr 4

        ruszamy od urzędu miejskiego i do Traugutta. Korków tramwaj tam nie ma a zawsze przegrywa z hulajnogą.

        • 5 1

    • Średnia prędkość tramwaju to dużo mniej niż 25, gdyby miał 25 (średnia razem z przystankami) to byłby w krajowej czołówce. A żeby autobusy nie stały w korkach to musiałbyś mieć wszędzie dobudowane buspasy, a więc właśnie infrastrukturę za dziesiątki milionów złotych. A taniej jest zbudować torowisko niż dwa dodatkowe buspasy po bokach jezdni.

      • 6 0

    • (1)

      łopanie, 25km/h to już się nazywa szybki tramwaj, w Gdańsku to jest bodajże w zależności od lini 17-19km/h

      • 3 0

      • 12-14 raczej

        Były robione badania

        • 2 1

    • Autobus już jest. (1)

      Tak się składa że jeżdżą tamtędy autobusy. Linia 148 kompletnie się nie sprawdza, dużą część trasy stojąc w korkach.

      • 2 0

      • Za rzadko jeździ.

        • 1 1

    • (1)

      W Warszawie budują linie tramwajową do Wilanowa, w Bydgoszczy tramwaj jeździ do Fordonu a w Łodzi bodajże do Zgierza. Jak widzisz sprawdzają się na długich trasach. Możesz też zobaczyć jak wyglądają szybkie tramwaje w Poznaniu Szczecinie Krakowie...To że u nas nie potrafią wykorzystać jego potencjału to już inna sprawa

      • 0 0

      • Juz nie jezdzi

        W Lodzi jezdzil tramwaj to Konstantgnowa Lodzkiego - juz nie jezdzi, jezdzil do Zgierza i Ozorkowa - juz nie jezdzi. Czas przejazdu byl bardzo dlugi, torowiska wymagaly remontow i wylaczone je z eksloatacji. Samorzady chcialyby lecz nie ma kasy a pasazerowie nie chca jezdzic dluuugo. W Poznaniu jest fajne rozwiazanie tramwaju, ktory pelni role metra, ma wlasne trasy, malo kolizji z innymi drogami, przejsciami. W Lodzi buduja tunel pod miastem, ktrory przjemie ruch kolejowy tranzytowy polnoc poludnie, wschodz zachod i jednoczesnie bedzie pelnil role malego metra. Budowanych jest kilka stacji na trasie, moze dzieki temu odkorkuje sie Lodz

        • 0 0

  • jedna wielka porażka - założenia do projektowania (11)

    Przekrój jezdni 1x2 na odcinku od ul. JPII do ul. Obr. Wybrzeża to jakaś KPINA!!!!!!!! Przecież tam jest takie samo obłożenie ruchem i takie same korki jak na odcinku pomiędzy ul. JPII a ul. Hallera!!!!!!!!!

    • 57 24

    • (3)

      Czyli jak powinno być ? coś zaproponujesz czy tylko toczysz pianę ?

      • 4 4

      • Normalna miejska aleja 2x2 (2)

        Z przejsciami z sygnalizacja świetlną co 100 metrów.
        Ewentualnie rezygnacja z koncepcji Drogi Zielonej i puszczenie tego ruchu przez JP II (ale wtedy trzeba to jakos rozladować na Rzeczypospolitej i/lub Hynka.

        i**otyzmem jest robienie wąskiego gardła na arterii zasilanej DK7.

        • 9 6

        • To ta trasa stanie się de facto przymorską obwodnicą (1)

          Co z tego, że ze światłami - ruch na Grunwaldzkiej jest niewiele mniejszy od obwodnicy i też zawiera istotną porcję tranzytu

          • 6 4

          • A dlaczego nie? W NP zrobiono obwodnice w środku osiedla mieszkaniowego na ul.Wyzwolenia i tiry pomykają do portu,a mieszkańców mają głęboko w 4 literach.

            • 5 1

    • Obszar nadmorski (4)

      to nie miejsce na drogę o funkcji obwodnicy.

      • 25 7

      • I tu jest problem

        Gdańsk ze względu na położenie nie ma szans na ring. Więc albo dopięciem ramy komunikacyjnej będzie ulica Rzeczypospolitej i dalej do Ergo Areny. Z tej ramy powinny byc rozprowadzane ulicę z mniejsza predkością....
        No chyba że zbudujemy estakade nad zatoka ...a to wtedy przepraszam...

        • 10 3

      • Zapraszam turystów na gdańskie plaże. (1)

        A jak tam dojechać? No wiesz w sumie to sie nie da.

        • 5 8

        • Tramwajem!

          Da się. Samochód zostawiasz (turysta) pod kwaterą, a na plażę jedziesz tramwajem.

          • 5 4

      • To morze damy tutaj, a obwodnica niech sie ciagnie w zieleni

        • 2 0

    • obwodnica się marzy?

      to zapraszam na Szadółki

      • 11 3

    • Dlatego budowany jest tramwaj żeby odciążyć ten ruch ;) niestety obwodnicy nie da się tam postawić (oby nikt nie wpadł na to aby postawić w miejsce parku Reagana)

      • 7 2

  • Super Tramwaje

    Czekamy na ten tramwaj! :)

    • 12 18

  • I super (4)

    Bo niestety na dzisiaj, przejazd z Brzeźna na Przymorze to cała wyprawa

    • 28 11

    • bez przesady (2)

      jest autobus 148

      • 12 7

      • Stojący w korkach

        I przepełniony w dni targowe.

        • 5 0

      • 148 to linia anakonda jedzie chyba prawie godzine z żabianki do np. Samochodem do zrobienia w 20 min

        • 4 0

    • Dlatego powinni poszerzyć trasę a nie tworzyć nowa komunikację skoro jest bus

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    wiecie jaka powinna być najważniejsza inwestycja? (30)

    żeby przystanek tramwajowy Brętowo połączyć z przystankiem Strzyża lub właśnie omawianą trasą Abrahama.
    największą głupotą było zrobienie tam jedynie trasy PKM, gdzie pociąg jeździ dwa razy na godzinę (nie mówiąc już o innych biletach).
    połączenie Moreny z Oliwą jest jedną z najważniejszych potrzeb. przez Morenę przejeżdża połowa Południa Gdańska w stronę Oliwy właśnie, bo tam jest "zagłębie pracy". coraz więcej buduje się bloków mieszkalnych w południowych dzielnicach, Morena jest coraz bardziej zakorkowana, a tramwaj dojeżdża tylko do Brętowa.
    zamiast zrobić jakieś bezpośrednie połączenie, to przesiadaj się człowieku...

    • 211 20

    • warto też spojrzeć na mapę tras tramwajowych. widać idealnie, gdzie brakuje szybkiego połączenia tramwajowego.

      • 18 0

    • (9)

      tam brakuje rowerostrady

      • 8 25

      • (8)

        Rowerostrady nigdzie nie brakuje, bo dla większości to co najwyżej sport sezonowy.

        • 31 15

        • błysk intelektu człowieka mającego ograniczoną wyobraźnię. (6)

          rower, gdy dysponuje odpowiednią infrastrukturą, jest pojazdem całorocznym. W zasięgu 10 minutowego przejazdu rowerem od stacji SKM/PKM mieszka większość mieszkańców Trójmiasta - system rower+ SKM/PKM to najbardziej niedorozwinięty element systemu mobilności miejskiej o niedocenianych perspektywach rozwoju.

          • 13 23

          • (4)

            w śniegu też?

            • 12 5

            • (1)

              śnieg jest 10 dni w roku

              • 9 13

              • tak, ale w chorwacji

                • 2 0

            • w śniegu też (1)

              Polecam film na youtube o tym, jak w fińskim mieście Oulu - 1200 km na północ od Gdańska.

              "Why Canadians Can't Bike in the Winter (but Finnish people can)"
              https://www.youtube.com/watch?v=Uhx-26GfCBU&ab_channel=NotJustBikes

              • 0 1

              • Jeżdziłem w Oulu zimą do pracy rowerem 5 km jak wielu Finów i to nie był żaden wyczyn, bo infrastruktura jest doskonale utrzymana. U nas i na nogach jest trudno dojść do samochodu po kolana w śniegu...

                • 0 0

          • Podobnie jak gondola.

            Tyle że liczniki przejazdow w sezonach jesienno-zimowych wykazują praktycznie brak ruchu.

            • 8 1

        • Pisz o sobie.

          • 8 1

    • (9)

      ale 10tka jedzie też w drugą stronę i przejeżdża przez przystanek "Strzyża PKM", szkoda tylko że jedzie przez pół miasta.
      Jak sobie wyobrażasz połączenie tych dwóch przystanków, skoro jest między nimi linia PKMki, chociaż część pociągów się tam nie zatrzymuje...

      • 0 13

      • chyba jednak nie przejeżdża (1)

        • 9 0

        • oj, pomyliło mi się. 12tka tylko tam jedzie.

          • 2 1

      • 10tka jedzie do Nowego Portu, tak tylko przypominam (6)

        • 7 1

        • Może autor miał na myśli jakieś kursy do zajezdni? (4)

          • 4 1

          • Zajezdnia dla 10... (1)

            ...jest w Nowym Porcie.

            • 6 0

            • tylko pojedyncze kursy wykonuje do zajezdni we Wrzeszczu

              • 2 0

          • Na Białorusi jest lepsza komunikacja (1)

            Niz w Gdańsku

            • 2 2

            • Ty to chyba nigdy

              w Gdańsku nie byłeś/byłaś heheh

              • 0 0

        • obecnie wycieczka turystyczną tą trasą

          • 0 0

    • Karta mieszkańca

      Przypominam że posiadając kartę mieszkańca ze zdjęciem, i doładowanym na niej biletem miesięcznym na bus/tram, można pociągami spółek SKM i PR jeździć w granicach miasta Gdańsk, właśnie na tym bilecie.
      PKM obsługuje PR i SKM więc kwestia biletów dla mieszkańca nie jest przeszkodą
      Gdańsk Lipce - Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo - (Gdańsk Osowa)

      • 8 3

    • (2)

      PKM ma wiele bezmyślnie zaprojektowanych rozwiązań, praktycznie tylko przystanek na lotnisku stał się węzłem przesiadkowym. Inne przystanki są słabo zgrane z autobusami czy tramwajami i podróż PKM z wielu miejsc nie ma sensu. Do PKM kielpinek nie dojeżdża już żaden autobus, osiedle karczemki jest całkowicie odcięte. Tak blisko a tak daleko

      • 15 0

      • Nie da się "zgrać" pociągu i autobusu

        Należy po prostu mieć autobus co kilka-kilkanaście minut. I wtedy jest dobre "zgranie". Jesli autobus ma jechać raz na 20 minut, a pociąg raz na 30 i do tego chcemy je zgrać w 5 miejscach z 3 środkami lokomocji to się nie ma prawa udać.

        • 0 0

      • a PKM powinna odjeżdżać z Gdańsk Sródmieście lub Główny

        • 0 0

    • Władze na pewno mają jakieś plany....

      • 0 0

    • Zmień miejsce pracy.

      Owszem, budowa PKM jedynie w kierunku Wrzeszcza była pomyłką, ale zabawa w dwusystemowy tramwaj przy obecnym zaniedbaniu pojazdów i infry tylko utrudniłaby ruch na torach!

      • 3 0

    • To przystanek bez priorytetu

      Linia szybka (ekspresowa, nie wiem jak to nazwać prawidłowo) omija Brętowo PKM. Taniej byłoby włączyć ten przystanek do priorytetu zamiast bezsensownie powielać tą trasę tramwajem.

      • 2 0

    • Wystarczy zwiększyć częstotliwość PKM

      • 1 0

    • PKM Brętowo - PKP Wrzeszcz - szybka trasa teamwajowa

      (Spojrzeć na google mapę.)

      Najpierw tak, jak jest ślepy peron tramwajowy - przedłużyć równolegle do torów, po dołączeniu do ul Ogrodowej. Następnie odbić w prawo, tak jak odbija ta ulica w kierunku Wrzeszcza. Dalej ulicą Srebrniki i Róży ostrowskiej równolegle do Żołnierzy Wyklętych. Następnie w okolicach skrzyżowanie z Zabytkową włączenie w Słowackiego i do Grunwaldzkiej 2 pasy dla samochodów i 2 pasy dla tramwajów, autobusów, zarejestrowanych taksówek i jednośladów z silnikiem.

      Przejazd nad skrzyżowaniem przeznaczyć na tramwaj i na Zielonym wiadukcie przystanek z nadziemnym przejściem na perony. Dołączenie do Tramwaju wzdłuż Legionów/Rzeczpospolitej - albo na wysokości skrzyżowania z Kościuszki, albo z Hynka.

      W przypadku Hynka od razu pasowałoby do planów budowy tramwaju w kierunku Brzeźna wzdłuż ostatniego (niewykonanego) odcinka Trasy Słowackiego. Z tym, że tej trasy nie budować już dla samochodów, a dla tramwajów, autobusów i rowerów.

      Przy okazji - tramwaj wzdłuż Kołobrzeskiej i nagle się okazuje, że ludziom z Zaspy dajemy wreszcie szybki dojazd do PKP Wrzeszcz i ludziom z Brzeźna, Nowego Portu, Dolnego Wrzeszcza i Zaspy dajemy wygodny dojazd do zagłębia biurowego.

      Ale, aby to zrozumieć trzeba:
      1. Być świadomym tego, że władze miejskie muszą miasto kreować, a nie tylko odpowiadać na to, co już samo się stało.
      2. Władze miejskie muszą jasno postawić na konkretną strategię (teraz są to samochody, choć twierdzą inaczej)
      3. Władze miejskie muszą same korzystać ze środka lokomocji, który uznają za strategiczny. Mogę się założyć, że dużo mniej niż połowa decydentów w Urzędzie Miasta nie ma biletu miesięcznego. Jakim cudem zatem mają zbudować miasto przyjazne ludziom, skoro ich jedynym zmartwieniem są korki?

      • 3 0

  • 2x1 na czarnym dworze to duży błąd (1)

    To nic nie da.
    Trzeba zrobić 9d razu 2x2 i poprawić skrzyżowanie z JPII, najlepiej w formie ronda turbinowego.
    Tramwaj - super - czekamy na niego od lat. Brakuje nam bezpośredniego połączenia z centrum.

    • 11 10

    • tylko pod warunkiem że dwa pasy to będą pasy rowerowe

      • 2 0

  • (1)

    Tramwaj sie nie sprawdza niestety, szyby wszedzie nie doprowadza. Lepsze sa autobusy elektryczne i na wodór w przyszlosci. Niszczymy miasto dalej

    • 14 24

    • Wracaj do kocborowa

      • 6 2

  • Na całym odcinku jezdnia powinna być przynajmniej 2x2 (5)

    Dzięki temu osiągalne byłoby zrobienie wokół Gdańska (a kiedyś może i całego Trójmiasta) ringu, jak wokół dużych europejskich miast typu Amsterdam, Berlin, Paryż czy Londyn.

    Co do tramwajów, to powinniśmy od nich odchodzić w kierunku połączenia SKM (do transportu między dzielnicami) + autobus (na ostatni odcinek, od najbliższej stacji SKM do celu podróży).

    • 22 32

    • A ja nie bez kozery powiem, że jezdnia powinna być przynajmniej 4x4

      • 5 4

    • A pomyślałeś ile to będzie trwało? (2)

      Czyli idę na przystanek autobusowy, czekam na autobus, w korku jadę do skm, schodami w górę i w dół na peron, czekam na skm, potem znów 2x schody, znów czekam na właściwy autobus, dojazd w korku i spacer od przystanku do miejsca docelowego.
      Alternatywa: spacer na przystanek tramwajowy, czekam na tramwaj, dojazd bez korków, spacer do miejsca docelowego.

      • 7 2

      • (1)

        Na zachodzie metro jeździ co 2-5 minut i zatrzymuje się co osiedle, czyli co 2km, i to się sprawdza. Autobus dowozi od stacji SKM do celu, a wiec pomija zakorkowane drogi główne i jeździ raczej po osiedlach, i zatrzymuje się co 300 metrów, żeby każdy miał blisko do celu.
        Alternatywa: Idziesz 2km do najbliższego przystanku tramwajowego (bo tramwaj nie wjeżdża w osiedle i nie zatrzymuje się pod blokiem, tylko trzyma się drogi głównej dla samochodów), jedziesz przez godzinę bo tramwaj zatrzymuje się co 300 metrów, po czym wysiadasz i znów musisz dojść 1km przez całe osiedle do celu.

        • 3 3

        • Halo, tu ziemia!

          SKM to jednak nie metro. Częściej niż dzisiejsze co 7-8 minut jeździć nie będzie. Prędzej wydłużą składy (najszybciej za kilka lat). Powody są dwa: pieniądze - żeby pociągi trzy razy częściej je kupić, a potem trzy razy więcej dopłacać. Po drugie potrzeba trzy razy więcej maszynistów.

          • 1 1

    • dokładnie 2 pasy dla kierowców i dwa pasy dla rowerzystów

      • 2 2

  • Droga wieczny korek (5)

    No tak jak się ludzie wprowadzą na wybudowane osiedla w Letniewie + to co budują teraz przy Czarnym Dworze to wgl będzie masakra ...

    • 34 9

    • Dlaczego chcemy SKM do Letnicy. (1)

      • 15 3

      • której nigdy nie reaktywują.

        • 8 3

    • Dlatego powstaje tramwaj (1)

      • 9 4

      • Zabierając mieszkańcom falowca miejsca parkingowe i dodatkowo utrudniając ruch samochodowy.
        Lepiej zrobić dwa pasy z czego jeden bus pas i dodatkowe autobusy puścić

        • 3 9

    • A może o to chodzi, żeby ta masakra była. Może wtedy wreszcie ludzie zaczną jeździć rowerami, jak w Amsterdamie. Będzie tak

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane