• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • Oby nigdy nie powstało

    Ponieważ zdecydowana większość mieszkańców Gdańska nie wyraziło na coś takiego zgody.

    • 9 2

  • Woonerf tam zrobić! I koniecznie drzewka w donicach.

    • 5 3

  • Nie, nie i jeszcze raz nie!!! (1)

    • 4 2

    • jakieś argumenty?

      • 0 0

  • (1)

    Skoro Pan Grzelak twierdzi że po budowie przejścia naziemnego przy Forum ruch odbywa się płynnie to zapraszam w porannym szczycie komunikacyjnym na przejażdżkę od Toruńskiej do Bramy Wyżynnej i po południu od skrzyżowania przy Zieleniaku do Forum, chciałbym poznać później jakie bajeczki Pan Grzelak będzie wciskał. Po budowie przejścia przy Dworcu to będzie tylko większy dramat niż jest obecnie

    • 11 3

    • Codziennie jadę z Podwala w prawo, potem koło lotu i potem w lewo na Hucisku

      Prawie zawsze przed światłami jest pusto i spokojnie można przejechać przez wszystkie pasy z prawa na lewo. Popołudniowe godziny szczytu.

      • 1 3

  • Eko miasta przygotowanie

    Jak widać tam gdzie największe korki dają nowe warunki przejezdne przez które będą większe korki w mieście aby zniechcecic kierowcę. Proszę sobie teraz wyobrazić ze to wszystko przygotowanie jest pod Eco miasto tak zwane zielone gdzie pojazdy spalinowe nie będą miały wjazdu oprócz uprzywilejowanych samochodów. Zniechęcenie pojazdów przed korkami korek teraz w godzinach sztytu sięga po płać zebrań i po płać 3 krzyży jeśli wybudują te przejście to pytanie dokąd będzie sięgał korek? A jeszcze kilka lat temu miasto Gdańsk jak i też inne miasta tak głośno krzyczały ze muszą tak rozbudowywać infrastrukturę aby rozkorkowac Miasta a tu co wszystko przeczy temu co mówiono. Nowy system światowy i proszę aby nie było na wlodazy miast ze wprowadzają Eco muszą obejścia robić po przez wymuszanie na kierowcach objazdy i dalsza trasę do domu a co za tym idzie? paliwo podnoszą dalsza droga to drosza droga do domu samochodem reszcze przemyśleń i wniosków i odpowiedzi i pytań zadają ludzie z głównych miast pozdrawiam

    • 7 1

  • a może by tak

    A może by tak zamiast na niepotrzebne przejścia wydac pieniądze na usprawnienie komunikacji miejskiej? teoretycznie ta komunikacja ma być konkurencja dla samochodów. a nie jest! Bo tramwaje czy autobusy stoją w korkach!!! także na dodatkowych światłach przez liczne przejścia dla pieszych.
    budowa nowych linii tramwajowych jest kosztowna. czas pomyśleć o autobusach elektrykach. tramwaje na tak długich jak obecnie trasach to utrudnienie w poruszaniu się mieszkańców.
    Czemu ul. Maja nie jest wykorzystywana? bo urzędnikom to by przeszkadzało.
    Gdańsk to nie tylko Stare Miasto i turyści. to przede wszystkim mieszkańcy, którzy musza dojechać do pracy, szkół itp. i to dla mieszkańców trzeba tworzyć układ komunikacyjny. Miasto z uwagi na nietypowe położenie jest bardzo rozciągnięte. zamiast tworzyć układ komunikacyjny przystosowany do tego, robi się dziwolągi. gdzie np. połączenie pomiędzy górnymi tarasami a dolnymi. np. Morena - Wrzeszcz planowaną Nową Politechniczną( wizje ciągle się zmieniają a końca nie widać).
    mamy za to wyskakujące jak króliczki z kapelusza jakieś pomysły, które nic nie zmienia, a pochłaniają duże kwoty niepotrzebnie.
    Jest tyle naprawdę ważnych nie rozwiązanych problemów, np. dotarcie do największego szpitala / przychodni UCK. ludzie chorzy muszą maszerować od Traugutta, rodzina chorego nie dowiezie, a jak nawet się uda, to nie ma szans, aby osobę chorą zaprowadzić do budynku. kto korzysta, wie jak jest. to także są ważne potrzeby.

    • 8 2

  • Urzędnicy

    Będzie coraz gorzej ale mamy coraz więcej "mądrych" urzędników po studiach zaoczny.

    • 7 2

  • Przystanki tramwajowe o szerkości 2,2m i długości 200m . Genialne rozwiązanie (1)

    • 5 1

    • Proponujesz poszerzenie ich kosztem pasa dla aut?

      • 0 0

  • Można pisać, tłumaczyć, a za chwilę i tak będzie jazgot że to zakorkuje miasto i że piesi będą masowo ginąć

    Tak samo jak byłe podczas budowy przejścia koło lotu i koło gumedu. I jakimś cudem światła są zsynchronizowane z sąsiednimi i wszystko działa płynnie. Ale zaraz i tak ktoś mi tu skomentuje, że przez światła koło lotu on stoi w korku od połowy Wojciecha...

    • 2 7

  • I na co to komu

    Bezsens, tylko spowoduję jeszcze większe spowolnienie ruchu, a co za tym idzie... smród....a gdzie Eco

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane