• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • I co z tego, że tranzytowa? (1)

    Wielu z was powołuje się na tranzyt jako argument przeciw przejściom naziemnym jeżeli są podziemne. Podziemne nie są dla wszystkich, a społeczeństwo się starzeje. Ta sama tranzytowa ma przejścia we Wrzeszczu, Oliwie itd. i jakoś żyjecie, a korków to nie ma na dalekiej wiosce, ale nie ma tam również miasta z jego możliwościami. W Warszawie powstały przejścia naziemne przy Centralnym i rotundzie, a ruch tam nie mniejszy niż przy Głównym w Gdańsku. Też myślałem, że będzie dramat, ale nie. zakorkowania to praktycznie nie zmieniło, czyli jak jest szczyt to jest korek, a dla pieszych, których jest tam sporo to duże ułatwienie przy ciąganiu waliz. Sam poruszam się tam tramwajem (częściej) i samochodem (rzadziej), bo mieszkam w centrum. Przy okazji mam własne mieszkanie, nie jestem brodatym rowerzystą co to ma koleżanki weganki, no może trochę lewakiem ponieważ uważam, że w każdym mieście powinna być spora pula mieszkań komunalnych na wynajem dla każdego, ale to już inna opowieść dla świętej własności prywatnej, a do czego to prowadzi właśnie przekonuje się Londyn. My nie jesteśmy mądrzejsi.

    • 2 10

    • Jaki układ ma Warszawa a jaki Gdańsk? To kluczowa kwestia! A może objazd przez Tkacka, Garbary i Długa chcesz zrobić?

      • 2 0

  • Kiedy znikną te białe kontenery ????

    • 3 1

  • Gdzie płynnie?

    Jak zjazd z Armii Krajowej w Podwale przez to obecne przejście się tak korkuje że szok

    • 7 1

  • I bardzo dobrze

    Przejście naziemne to jakieś 30m, a tunelem 300. Brak przejścia przy głównym dworcu półmilionowego miasta to patologia urbanistyki.

    • 6 7

  • Gdańsk się kończy (1)

    Ludzie musimy powstrzymać ten obłęd, Gdańsk to będzie zapyzdziale zamurowane i niezdatne do życia miejsce... Uwolnijmy nasze miasto od tych lewackich pomysłów... wybory już wkrótce

    • 5 4

    • Brawo!!!

      • 1 0

  • Seba.

    Kolejne przejście. niby spoko bo nie trzeba łazić takich dystansów. Szkoda, że jak wybudowali poprzednie to mam dodatkowy przystanek na światła. Już płynność została zaburzona. Plus młodzież w weekendy chodzą jak sarenki potrafią iść na czerwonym ;)
    W tej okolicy bezpieczniejszym rozwiązaniem są przejścia podziemne. Wtedy nikt sobie nie przeszkadza. samochód ma swoje, pieszy swoje

    • 7 2

  • Przejścia tylko pod ulicą

    Przy takich ruchliwych ulicach przejścia powinny być pod ulicą. Piesi przejdą i samochody nie będą musiały się zatrzymywać. Rozwiązanie dobre dla obu grup.
    Tyle, że bardziej kosztowne.

    • 6 7

  • Przeczytałem tytuł , będzie się działo na tym forum! Do boju rodacy!

    • 5 2

  • Korki (1)

    Za mało się centrum korkuje ??
    Nie wystarczyło przy forum ?

    • 9 3

    • Za mało ekologicznie, za mało jeszcze jest spalin w mieście... Podczas korków pojazdy wytwarzają najwięcej spalin, tworząc miejski smog. Wystarczy zapytać prawdziwych ekologów a nie miejskich ekooszołomów.

      • 1 0

  • Ręce opadają . (1)

    A może w końcu cywilizowanie . Drogę w tunel, a nie co rusz przejście naziemne co generują korki. Tunel pieszy, obok przejście piesze to jeszcze brakuje naziemnego przejścia. Co to za dziwna polityka w tym Gdańsku .

    • 6 3

    • Zapraszam do miast cywilizowanych, np do Wiednia w ktorym mieszkam od 30 lat. Wszystkie tunele juz 20 lat temu pozamykane a przejscia zamienione na nadziemne. Ludzie to nie krety. Samochody to nie swiete krowy. Budowanie drogich tuneli dla samochodow to koncepcja z lat siedemdziesiatych. Dzisiaj samochody z centrum miasta sie wyrzuca. W Wiedniu na 1000 mieszkancow przypada juz tylko 320 samochodow, w Gdansku ponad 600. W cywilizowanym Londynie sa nawet oplaty za wjazd do centrum.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane