• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • Chciałbym wszysktim przypomnieć, że tunel pod dworcem powstał w latach słusznie minionych, gdy odbywał się tamtędy tranzyt do (1)

    Portu. Po to też powstały estakady i wielopoziomowe skrzyżowania w centrum. Ale teraz mamy tunel pod Wisłą i trasę Sucharskiego, tranzyt nie jest kierowany przez centrum i nie ma już potrzeby posiadania takich antymiejskich konstrukcji w śródmieściu.

    • 4 14

    • "tunel pod Wisłą "

      Tunel?!

      Tylko weź najpierw do niego dojedź. Sucharskiego to droga dojazdowa portu, wiecznie zakorkowana ciężarówkami. Bo nie ma komu i za co parkingów wybudować...

      Tunel pod Wisłą jest tylko jednym z bypass'ów, które mogą odciążać śródmieście. Nie wykorzysta go "górny taras".
      Do kompletu potrzebna jest "mała obwodnica południowa" przez Chełm i Olszynkę oraz tunel pod Motławą. Pełnowymiarowy, z tramwajem i chodnikiem a nie okrojona i zaduszona przez betonową republikę popierdułka.

      Te inwestycje są od dawna zaplanowane i rozrysowane. Takich "leżaków" jest znacznie więcej...
      Leżą od dawna w szufladach, a eko-ściema maskuje faktyczny powód ich zalegania.
      Nie ma sponsora, który by je sfinansował.
      Na mieście wielu się dorabia ale inwestować w miasto nikt nie ma ochoty.
      Chyba, że w miejskich urzędników.

      • 1 0

  • To miasto jest chore

    Po pierwsze,jest tunel który daje brak kolizyjności z ruchem kołowym.
    Po drugie,kupa kasy na dublowanie inwestycji już istniejącej tzn możliwość przejścia jest w tym miejscu.
    Po trzecie,auta co chwilę zatrzymywane i ruszające to wzmożona emisja spalin.
    To trzeba mieć naprawdę rozwolnienie mózgu żeby wprowadzać w życie takie głupoty.

    • 15 6

  • Ze zdziwieniem zauważam, że częśc ludzi tu komentujących odczuwa przyjemność w utrudnianiu i uprzykrzaniu życia innym. Co muszą mieć w swoich głowach i sercach?
    Źle to wrózy naszemu społeczeństwu.
    "A jeśli u was jeden drugiego kąsa i pożera, baczcie, byście się wzajemnie nie zjedli".

    • 6 1

  • Proponuje jeszcze przejscia: (1)

    - przed tunelem,
    - przed błędnikiem,
    - na błedniku,
    - za błednikiem.
    I bedzie git

    • 12 6

    • Ale piesi, rowerzyści i pseudoekolodzy wtedy będą zadowoleni! :)

      • 5 1

  • Bez sens kompletny (1)

    Tak jak budowa przejścia przy Bramie Wyzynnej miała jeszcze jakiś sens tak tu nie ma go w ogóle. Dlaczego? Ponieważ są tu zbyt małe potoki pasażerskie. Większość ruchu która jest w obrębie dworca wychodzi z tunelów PKP do których trzeba i tak wejść by się dostać na perony więc po co.to przejście? Forum umarło dlclaczego? Bo nikt tam nie chodzi. Budowa przejścia widmo. Strata pieniędzy.

    • 9 6

    • Jest jeszcze ruch między przystankami autobusowymi a tramwajowymi. Nowe przejście ułatwi pasażerom do nich dostęp bez konieczności przeciskania się między ludźmi w tunelu, a potem znowu przy przystankach.

      • 0 1

  • Następne wydłużenie czasu jazdy komunikacji miejskiej.

    Brawo , miasto juz całkowicie słucha się fanatyków z FRAGu , Kazdy ich pomysł to następne utrudnienia dla mieszkańców. Pozostało jeszcze kilka tuneli bez przejscia naziemnego nad nimi , kiedy budowa?

    • 14 4

  • Gdańsk był fajny w dawnych czasach. Ostatnio za nIemca i komuny. Teraz to coraz większt syf.

    • 13 2

  • Coraz większy obciach być Gdańszczaninem.

    • 16 6

  • dziwne priorytety ...

    Zwiększanie atrakcyjności turystycznej centrum Gdańska słuzy bardzo wąskiej grupie gdańszczan. Tym co maja sklepy i uslugi dla turystów oraz tym budujacym i posiadającym mieszkania na wynajem w centrum miasta. Naiwni młodzi ( najcześciej brodaci wytatuowani rowerzyści i ich vege kolezanki) mieszkańcy dokładaja sie do tego interesu w własnej często skromniej kieszeni w postaci wysokich rat za mieszkania o sztucznie napompowanej przez ruch turystyczny cenie. Przez turystów mieszkania w centrum miasta nie nadają sie do zamieszkania przez zwykle rodziny. Musimy ponosić koszty inwestycji w rozbudowa komunikacji i szkól na obrzeżach miasta, bo centrum nie jest dla Gdańszczan. Dodatkowo ci naiwni trzydziesto-czterdziestolatkowie w ruchu samochodowym widza jakiegoś ideologicznego wroga. Ale masowo kupują w internecie mnóstwo gadżetów i jedzą dietę pudełkową. Kto im to i czym przywiezie pod nosek ? rowerem ? hulajnoga ? na wrotkach ? Ich wegańskie jedzonko i modny w najblizszy weekend T-shirt utknie w korku ...

    • 9 2

  • A może zburzyć całkowicie i zaorać to miasto?

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane