• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • Anty

    Mega bzdura,niegospodarnosc,,,po co to?? A te przejscia podziemne to po kiego??? Zasypac??? Wszystko zeby tylko utrudnic zycie,,,krwiopijcy

    • 9 4

  • A PO co to komu? (1)

    Zbędna inwestycja. Ale może komuś chcą zrobić dobrze w myśl ideologii?...

    • 10 7

    • tak panująca walczy z dotacjami z polLadu

      taka partyjna strategia

      • 3 1

  • wszystkie tunele powinny byc zastapione przejsciami naziemnymi tam gdzie jest taka mozliwosc (1)

    • 3 22

    • w mieście owszem, poza miastem niekoniecznie

      • 0 0

  • To nie jest żadne uspokojenie ruchu anie wyczekiwana modernizacja, to jest narażanie pieszych na wypadki (1)

    To jest zbędne - przeccież istnieje juz przejście podziemne!

    • 12 4

    • Tak samo jak rzezią pieszych miało być przejście przy Bramie Wyżynnej. Po co kierowcom droga w centrum miasta, skoro jest już obwodnica i tunel pod Forum?

      • 2 4

  • Kolejny etap wdrażania mewo2 w Gdańsku (1)

    • 9 1

    • Strategia partyjna UM musi być osiągnięta

      Bez względu na koszta i logikę

      • 2 0

  • Ostrzeżenie (6)

    Jak na tym przejściu, nie daj boże dojdzie do wypadku, a będzie ktoś ranny albo zginie, czyja to będzie wina, kierowcy, pieszego który wtargnął na czerwonym bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd. Nie , to będzie Wasza, urzędników wina ,
    budując takie przejście drogowe, obok bezpiecznego tunelem. Dla mnie to kryminał.

    • 15 7

    • ciekawe (4)

      ile razy chodziłeś na dworzec z bagażami przez ten tunel, jeszcze z dzieciakiem w wózku :) na perony chociaż są windy, ale właściciel city forum nie naprawia wind chyba już od 2 lat i tak sobie stoją nieczynne

      • 3 1

      • nie życzę (1)

        Jak będziesz szła przez te przejście z bagażami i ..... a nie daj boże wjedzie w Ciebie samochód, tramwaj czy rowerzysta szybko zmienisz zdanie. Świat ileś lat temu wymyślił bezpieczne przejścia a my się z nich wycofujemy, w imię czego

        • 1 1

        • Pod Bramą Wyżynną i Gumedem też miała nastąpić rzeź pieszych, a na razie od ich otwarcia nie było tam ani jednego wypadku lub potrącenia, co pozwala stwierdzić, że głosisz wyssane z palca bzdury.

          • 1 1

      • (1)

        Masz przejście kawalatek dalej na Hucisku!

        • 0 1

        • Masz obwodnicę kawałek dalej za AK

          • 1 0

    • To będzie wina kierowcy

      Cieszę się, że mogłem pomóc wyjaśnić.

      • 1 0

  • w końcu, tam nawet nie ma windy

    główny dworzec w drzym mieście a ludzie muszą taszczyć walizy i wózki po schodach

    • 9 6

  • kierowcy utrudniają życie pieszym na okrągło (4)

    i jakoś nie widzę, żeby po mieście krążyły lawety, zbierające kasę, która sama się pcha do kieszeni. Z mandatów i dla laweciarzy. A bo za mało parkingów darmowych :) a prawda taka, że ŚSPP i tak średnio działa, ludzie i tak parkują auta na całe dnie w centrum za darmo, tylko trzeba znać patenty.

    • 70 131

    • Zdradź te patenty (2)

      • 7 5

      • Różne niezagospodarowane pastwiska. (1)

        Np. obok ZUS na Pszennej. Południowa strona Wyspy Spichrzów też zaprasza, nawet jak postawią parkometry to jest cała masa pustych działek gdzie parkometrów nie będzie. Oczywiście w okolicy dziury i ogólny syf ale kto by się tym przejmował;)

        • 1 0

        • Zawsze piszę że najlepszym wyjściem będzie przerobienie UM na wielopoziomowy parking będzie chociaż jakiś pożytek !!!

          • 3 1

    • Jak by było trudno przejść 50 m do tunelu który powstał właśnie na prośby pieszych ,bo to miejsce słynęło0 z wypadków !!!

      • 2 3

  • o tym przejściu słyszę już tyle czasu, że (1)

    jak miało być 2020, to mi się wydawało długo, a teraz będzie dopiero do końca 2023. No ale w końcu będzie.

    • 1 7

    • Pierwszy raz pisano o tym przejściu jak powstawał tamtejszy hotel

      • 0 0

  • nie zapomnijcie zapalić świeczek pod pomnikami ofiar (1)

    przejść na Podwalu i przy Bramie Wyżynnej. A nie, czekaj...

    Poza tym to jest miasto, tu się jedzie z prd. DO 50 Km/h, jak ktoś nie potrafi bezpiecznie jechać z taką prędkością, niech nie wsiada do auta.

    • 5 3

    • A psy biegają średnio 40 km/h. Szaleńcza prędkośc podwórkowa! ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane