• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • A może czas zmienić władze w Gdansku

    A może czas zmienić władze w Gdansku ....
    Wydają pieniądze byle gdzie i byle jak.
    Przejście... parking rowerowy za miliony...
    Przecież to normalne
    System komunikacji za setki milionów gdzie koszty przewyższają wpływy
    Patrz Tczew lepiej komunikacja ZA darmo niż wejść do FALI...

    • 19 1

  • (10)

    A na Jabłoniowej, na wysokości Biedronki, nie można przywrócić przejścia, które istniało od lat, bo tam jest aż po jednym pasie ruchu i jest za duży ruch samochodów.
    Pod dworcem przejście może być, bo są tylko 3 pasy i ruch jest niewielki.

    • 175 18

    • Poczekamy na pierwszego trupa (4)

      Ludzie się śpieszą na tramwaj lub autobus. Ktoś kto jest za takim przejściem powinien siedzieć! W pierdlu.

      • 21 31

      • Tak samo płakałeś gdy budowano przy Bramie Wyżynnej.

        Przestań pić to może znikną lęki.

        • 20 17

      • Trup będzie dopiero, jak dziadowi w mercu po helmucie pójdzie że złości żyłka (1)

        że nie ma autostrady przez Śródmieście :D

        • 5 2

        • Będa jak pieszemu będzie uciekał tramwaj !!!!!!!!

          • 0 1

      • A będa na pewno !!!!!!!

        • 0 1

    • haha dobre ale niestety prawdziwe

      • 6 5

    • ? (2)

      Przecież jest przejście tam zaraz obok BP.

      • 0 9

      • Chodzi o to, żeby dostać się do Lidl czy na siłownie idąc z jabłoniowej teraz trzeba przejść przez 3 przejścia paranoja. Kto pozwolił na taką przebudowę? i**otyczne rozwiązanie jak rondo przy wyjeździe z "fashion" na przywidzkiej.

        • 5 1

      • No, jest. I trzeba przejść przez 4 przejścia z niezsynchronizowanymi światłami, obchodząc całe skrzyżowanie dookoła, przez wszystkie możliwe jezdnie. Zamiast po prostu przejść na drugą stronę między biedronką a panattonim.
        Kapitalne rozwiązanie, takie nie za mądre.

        • 2 0

    • Tam sa trzy pasy w każda stronę tlus dwa pasy torów tramwajowych ( kiedyś co dziennie były tam wypadki z pieszymi !!!

      Właśnie dla tego podjęto decyzję o budowie tunelu - od tamtej pory był z wypadkami spokój !!!!!!!!!!

      • 2 1

  • Przeejscie

    Ja bym zaproponował jeszcze zbudować kladkię nad tym przejściem, to byłoby super każdy milby lepszy wybór

    • 11 1

  • ja bym raczej zaproponowała ruchome schody i windę

    osoby, które mają kłopot z chodzeniem korzystałyby z ułatwień. tańsze i bardziej ekologiczne, bo tysiące samochodów hamujących i ruszających to więcej spalin i pyłu z klocków hamulcowych.

    • 13 2

  • No przecież

    Samochody nie będą wjeżdżać do centrum, a jeśli już to meleksy, więc o co kaman? Wszystko się zgadza, idziemy ku lepszemu jutru w komunie

    • 1 5

  • Dulkiewicz

    Mam takie odczucie że te babsko robi nam na złość. Czy zdaje sobie z tego sprawę w sezonie co tak będzie za jeden wielki korek ? Sprzedaję tereny deweloperom żadnych nowych dróg bezsensowne przejście dla pieszych przy locie to nie teraz przy dworcu. Żenada mam nadzieję że już wyborów nie wygra

    • 17 1

  • Architekt Lorens mówi, że chce tym przejściem ożywić ulicę Elżbietańską (1)

    A może by tak lepiej pomyślał, jak ożywić umierające City Forum i pustostany w Krewetce? To jest dopiero wstyd dla miasta, a nie Elżbietańska, która zawsze była na uboczu.

    • 20 1

    • architekt Lorens chce zapewnić koledze hotelarzowi strumień klientów

      i z tyłu ma opustoszałe "City Forum"...
      Z ruinami się nie dogadasz, możesz najwyżej wyburzyć i szukać następnego sponsora...

      • 3 0

  • chore do kwadratu (1)

    Gdańsk powinien w centrum zamienić Podwale Grockie i Wały Jagielońskie w deptak i będzie dużo prościej i taniej

    • 12 5

    • Święta racja

      Plan wykonany będzie i nowe miejsca dla krążyny ...

      • 5 1

  • Przejscie (1)

    do przejscia jeszcze wybudujcie - jak to fajnie jak mozna glupio wydac cudze pieniadze.....

    • 11 2

    • Jakie cudze to są nasze pieniadze

      Mieszkańców.
      I nawet nie pytają się o zdanie, tak się rządzie tym mieście

      • 0 0

  • Panie Grzelak może czas ruszyć 4 litery o 6,7,8 9 rano by tak sobie po ludzku tylko popatrzeć jak budowa nowego przejścia dla pieszych nie spowodowała utrudnień dla innych użytkowników dróg czyli kierowców pojazdów którymi są np. kierowcy autobusów nie mówiąc już o blokowanych przez te autobusy pojazdy osobowe. Ale skąd on ma to wiedzieć skoro jego podwładni meldują mu że wszystko jest ok a stowarzyszenie FRAG pieje z zachwytów jak to udało im się nam uprzykrzyć życie.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane