- 1 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (158 opinii)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (212 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (64 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (272 opinie)
- 5 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (352 opinie)
- 6 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (30 opinii)
Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu
Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.
Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.
Płynność ruchu nie będzie zagrożona
Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.
Przygotowania do budowy przejścia
- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. Elżbietańską i Garncarską.
Budowa do końca roku
Zmiany na Podwalu Grodzkim obejmą:
- budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
- powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
- wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
- montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.
Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.
- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.
Przejście na jednym cyklu świateł
Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł Hucisko:
- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.
Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta
Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.
- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Miejsca
Opinie (621) ponad 50 zablokowanych
-
2023-04-15 07:17
(1)
jedyne sensowne rozwiązanie w tym miejscu - fakt że kosztowne - to radykalne odwrócenie ruchu: samochody z drogi przelotowej pod ziemię, w nowy tunel na osi Hucisko-Zieleniak a przed dworcem wielki, reprezentacyjny Plac Dworcowy tylko z tramwajami, ruchem pieszym, możliwością podwiezienia dla samochodu by wysadzić pasażera na pociąg i zielenią. Ale na to chyba trzeba funduszy unijnych :(
- 10 1
-
2023-04-15 07:20
Tak jest na zachodzie ale nie w Polsce i to w miastach zarządzanych przez opozycję.
- 0 1
-
2023-04-15 07:25
Pamiętam ktoś, po co... (1)
...powstały tam przejścia podziemne? I co się od tego czasu zmieniło?
- 9 4
-
2023-04-15 07:36
Przegrywacie co chwilę xD
- 1 2
-
2023-04-15 07:25
Ukradzione miasto się zmienia
Za ukradzione pieniądze.
- 13 5
-
2023-04-15 07:26
Te uprawnienia budowlane razem z imieniem i nazwiskiem to chyba są upublicznione dane osobowe co nie?
- 6 2
-
2023-04-15 07:27
Żeby chociaż ruszyły remonty ulic okolic siedlec
- 5 2
-
2023-04-15 07:30
Wypadałoby zlikwidować tę ulice! (1)
Tam powietrze od spalin będzie jak w kotłowni, samochody stojące na światłach z pracującymi silnikami
- 10 5
-
2023-04-15 07:33
Zrobi się wjazd tylko dla elektryków
- 1 5
-
2023-04-15 07:31
PKP (1)
Niech najpierw oddadzą do użytku Dworzec PKP, bo już to jest nie do zniesienia ten latami trwający remont. O to nie troszczycie się, a ludzie męczą się z powodu remontu. A tablice świetlne nie spełniają swej roli, bo nic na nich nie widać.
- 14 1
-
2023-04-15 09:24
Jak PiS odejdzie od władzy
to może wtedy skończą.
- 2 1
-
2023-04-15 07:35
Nasza władza
Następny głupi pomysł czy ktoś naprawdę myśli ???!!!przecież będą większe korki ludzie kochani to po co są tunele ????!!! To proponuję zrobić tunel od Zarośla do Placu zebrań ludowych dla aut i będzie bez korków
- 20 2
-
2023-04-15 07:37
Kto to wymyślania chyba jakiś d.....
Proponuję zamienić chodniki dla aut a ulice dla pieszych
- 10 4
-
2023-04-15 07:43
Panie Grzelak
Z której strony Pan dojeżdża do pracy chyba wogole pan nie jeździ korek jest już od Zarośla lub zrembu i jeszcze beznadziejne zjazd przy komendzie policji czy wy zaczniecie myśleć czy ważne jest że kasa pod stołem jest za budowę tego zapraszam na jazdę z Oruni Górnej do centrum o 7:30 rano w tygodniu nie w sobotęub niedzielę naprawdę pan pisze takie bzdury trochę myślenia trzeba a nie tylko kasa za nic nie robienie
- 19 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.