• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • schodami sie nie chce schodzic fitness

    • 6 2

  • Do speców dulkiewicz od tristarow itd przecież od czasu pseudo pandemii najpierw zakleiliscie a potem wylaczyliscie przyciski dla pieszych zatem spece dulkiewicz chcą nam powiedzieć że w środku nocy będą się tam zatrzymywać samochody by przepuścić powietrze światła przy wylocie z nowego podwala są w trybie dla pojazdów czyli zmieniają się na żądanie i trwa to znacznie krócej bo auta z podporządkowanej potrzebują dosłownie paru sekund a pieszy by przejść za jednym zamachem kilka pasów z zatoczkami autobusów tam jest z 8 pasów i dwa torowiska tramwajowe

    • 10 1

  • Gdańsk nie ma układu gwiaździstego jak (2)

    inne miasta a układ liniowy.To jedyna główna arteria komunikacyjna. No może jeszcze obwodnica ale ona jest na przedmieściach. Urzędnicy chyba o tym zapominają a to zwężając a to spowalniając a to tnąc pasami w najbardziej zakorkowanych miejscach. Szkodzą bardziej niż leczą

    • 32 4

    • Mieszkam w centrum Warszawy (1)

      Gdzie też jest dość ciasno i na codzień poruszam się po centrum tramwajem, a samochodu używam tylko na większe zakupy i wyjazdy. Startowałem tramwajem z centrum Gdańska i uważam, że jest to dobra rozjazdówka. Popełniasz błąd próbując kopać się z rzeczywistością - miasto nie jest z gumy i nie pomieści ciągle zwiększającej się liczby samochodów. Rozumiem żal za utraconym komfortem, ale lata 60te z ich ilością samochodów w Polsce już nie wrócą. Sentymentalne spoglądanie w przeszłość ma pewien wdzięk, ale ja bym raczej trzymał się przyszłości, a ta nie przewiduje budowania piramid z samochodów. Sam miałem wątpliwości jak powstawały w Warszawie przejścia naziemne przy Centralnym i rotundzie, ale nie wpłynęły na poziom zakorkowania miasta i sam z nich teraz chętnie korzystam.

      • 2 7

      • Ta powiększająca się liczba aut nie dotyczy przejazdu przy dworcu, na podwalu

        Ludzie jak mogą unikają tych miejsc,
        Ale są sytuację gdy nie masz innej alternatywy

        • 4 0

  • Apeluje o zamknięcie pasa środkowegowzdluz dworca i zrobienie z niego drogi rowerowej tak jak np na marynarki polskiej eee wróć tam to jest mania słupków i kawałek brudnego asfaltu. Jeśli ludzie przestaną jeździć autami to będą mniej kupować bo w tramwaj nie wsadzisz np płyty OSB albo telewizora czy lodówki. Wtedy już będziemy mogli oddychać tak czystym powietrzem bo nawet gnojowicy nie będzie bo zostaną tylko robaczki na obiad i rowery. Proponuję wam w tym magistracie tak wziąść i walnąć się obuchem aby zacząć trzezwo myśleć chyba że macie blisko biedronkę i nadmiar krówek....

    • 14 5

  • (1)

    I dobrze, zniechęci to kierowców z ruchu w centrum!!! Więcej przejść ;) mniej spalin!!!

    • 3 24

    • u tu się mylisz

      samochody stojące na czerwonym przed przejściem emitują więcej spalin, które Ty jako piezy na tym przejściu wdychasz!

      • 6 0

  • (3)

    Super, niech kierowcy kupią miesięczny lub na rower ;)))))

    • 3 26

    • Ale ze autobusy nie beda stac tych przejsciach?

      Esuu

      • 4 0

    • (1)

      W komunikacji nie ma miejsca na nowych pasażerów. Już teraz się jezdzi jak glonojad z twarzą na szybie i jak sardynka w puszcze. I to jest prawdziwy problem. Dlatego ludzie jeżdżą samochodami: brak połączeń, rzadka częstotliwość i okropne tłoki. Jak komunikacją się poprawi to ilość samochodów się zmniejszy. W ciągu ostatnich lat miastu dobyło 100 tys mieszkańców a komunikacji ubyło. No i jest efekt.

      • 3 0

      • uwzględniając przymusową migrację

        ludność Gdańska praktycznie się podwoiła...
        Co nawet widać w oficjalnych komunikatach, zawierających informację o przekroczeniu 600k
        Jeszcze niedawno tylu ludzi mieszkało w całym Trójmieście.

        • 2 0

  • W końcu coś dobrego wymyślili

    Miasto dla pieszych!!!

    • 5 24

  • Dla mnie ta inwestycja, po pasach przy bramie wyżynnej to dobra kontynuacja pozytywnego dla mieszkańców planu (1)

    • 6 21

    • Bezsens!

      • 4 0

  • Jeszcze tak patrząc na to zdjecie: (2)

    Jakim cudem tak ważne miejsce jest po prostu głupią drogą po 4-5 pasów w każdą stronę, którą kierowczyki przelatują do sypialni na przedmieściach? Jak na wsi, tylko więcej pasów. Proponuję albo wywalenie tej drogi zupełnie gdzieś w kosmos albo zrobienie tunelu od zieleniaka do galerii (tam zresztą jest tunel). I wreszcie nastanie normalność.
    I niech kierowcy socjaliści zaczną płacić za swoje drogi. Dość ich hegemonii i trucia nam powietrza.

    • 8 20

    • (1)

      Przyznaj się, kto ci płaci za te wpisy?

      • 4 1

      • nie przyznawaj się, uklęknij przed Jarem.

        • 0 1

  • Zróbcie deptak z tej jezdni bo już nie wiele brakuje.

    KE i UE was pochwali bo im głupszy pomysł tym lewactwo bardziej zachwala.

    • 17 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane